دریافت 30 مقاله از فارابی‌شناسان برجسته جهانی


دریافت 30 مقاله از فارابی‌شناسان برجسته جهانی

ماحوزی گفت: ۶۲ مقاله داخلی و خارجی به دبیرخانه کنگره ارسال شد که از این تعداد ۳۰ مقاله از فارابی‌شناسان برجسته جهانی بود که دبیرخانه کنگره با رعایت موازین علمی از این میان، ۲۱ مقاله خارجی و ۲۴ مقاله داخلی را تأیید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، «رضا ماحوزی» در افتتاحیه نخستین کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی گفت: روند برگزاری نخستین کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی به ابتکار رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی و دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی و با هدف شناسایی و بازخوانی اندیشه‌های عقلی و فلسفی یکی از حکمای بزرگ ایرانی و در واقع جهانی، حکیم ابونصر محمد فارابی ملقب به معلم ثانی که سهمی بزرگ در تأسیس فلسفه اسلامی و تغذیه فلسفه‌های یهودی و مسیحی داشته و درک بشریت از دین و معرفت را به نور عقل روشن ساخته است از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شد.

دبیر علمی کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی افزود: این کنگره با استفاده از ظرفیت‌های موجود در جامعه علمی ایران و با کمک و مشارکت مراکز دانشگاهی و دانشمندان فارابی شناس خارج از کشور ۱۰ اسفند آغاز به کار کرده است و تا ۱۲ اسفند ماه ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به استقبال دانشمندان فارابی شناس ایران، خاطرنشان کرد: پس از انتخاب اعضای کمیته علمی، محورهای چندگانه‌ای متناسب با اندیشه این حکیم بزرگ و اقتضائات روز محافل فلسفی و اجتماعی و سیاسی و هنری زمانه شناسایی شد و به تأیید کمیته علمی این کنگره رسید و بخش بین‌الملل کنگره نیز فعال شد تا علاوه‌بر شناسایی فارابی شاسان برجسته و شهیر کشورهای دیگر، علاقه‌مندان به این رویداد را فرا بخواند.

ماحوزی با اشاره به ارسال فراخوان کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی در دو سطح داخلی و خارجی به دانشگاه‌ها و استادان و محققان فارابی‌شناس، گفت: در سطح داخلی چندین مرکز علمی و دانشگاهی و در سطح بین‌الملل، همسو با پیشنهاد راه‌اندازی کارگروه علمی مشترک ایران و قزاقستان در امر فارابی‌شناسی، که به پیشنهاد رهبر انقلاب در دیدار با رئیس جمهور قزاقستان راه‌اندازی شده بود، دانشگاه الفارابی قزاقستان و کمیته علمی وزارت علوم و آموزش عالی قزاقستان نیز به این رویداد دعوت شد.

وی افزود: ۶۲ مقاله داخلی و خارجی به دبیرخانه کنگره ارسال شد که از این تعداد ۳۰ مقاله از فارابی‌شناسان برجسته جهانی بود که دبیرخانه کنگره با رعایت موازین علمی از این میان، ۲۱ مقاله خارجی و ۲۴ مقاله داخلی را تأیید کرد و در این سه روز، بخش قابل توجهی از آن‌ها در کارگروه‌های متعدد ارائه می شود.

ماحوزی ادامه داد: در این کنگره، علاوه‌بر افتتاحیه، در ۶ کارگروه و اختتامیه، مضامین متعددی از جمله منطق و زبان نزد فارابی، فلسفه و متافیزیک فارابی، اندیشه سیاسی فارابی، علم نزد فارابی، زیبایی، هنر و اخلاق و فارابی و جهان معاصر در سه روز بررسی می شود.

وی یادآور شد: صورت نهایی مقالات ارسالی و بخشی از سخنرانی‌های استادانی که در برگزاری این رویداد مشارکت داشتند به زودی منتشر خواهد شد که امیدوارم مورد توجه جامعه علمی قرار گیرد و این اقبال سبب روشن‌تر شدن ابعاد بیشتری از اندیشه و حکمت این فیلسوف بزرگ قرن سوم هجری شود.

گفتنی است، اختتامیه نخستین کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی بعد از ظهر روز جمعه ۱۲ اسفند ماه برگزار خواهد شد و از ۴ شخصیت فارابی شناس برجسته ایرانی و غیرایرانی به رسم سپاس تقدیر و تشکر خواهد شد و هدایایی تقدیم می‌شود.

پایان پیام/47

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

برنامه نشست‌های مجازی «چالش کرونا و زندگی مومنانه» در سومین هفته از ماه رمضان