تکمیل سامانه املاک و اسکان، پیش‌نیاز اخذ مالیات از معاملات مکرر مسکن


تکمیل سامانه املاک و اسکان، پیش‌نیاز اخذ مالیات از معاملات مکرر مسکن

یک کارشناس اقتصاد مسکن، ضمن اشاره به نقش موثر مالیات از معاملات مکرر مسکن در کاهش سوداگری در این بازار، پیش نیاز موفقیت این سیاست را تکمیل سامانه املاک و اسکان وزارت راه و سهرسازی دانست.

تکمیل سامانه املاک و اسکان، پیش‌نیاز اخذ مالیات از معاملات مکرر مسکن

گروه راه و مسکن بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «فرشید ایلاتی» کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با بازارنیوز پیرامون مصوبه اخیر هیات دولت برای اخذ مالیات از معاملات مکرر مسکن اظهار کرد: از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم، مسئولان این دولت برنامه‌هایی را در قالب نهضت ملی مسکن، برای ساخت ۴ واحد‌های مسکونی و عرضه آن به بازار مسکن ارائه کردند، اما در حال حاضر، ارزیابی‌های انجام شده مبنی بر آن است که نزدیک به ۳ میلیون واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد.


این کارشناس اقتصاد مسکن ریشه مشکلات سوداگری در بازار مسکن را ناشی از اختلالاتی دانست که در عرضه و تقاضای آن وجود دارد و گفت: با اجرای برخی سیاست‌های مالیاتی زنجیره‌ای مانند اخذ مالیات از خانه‌های خالی، مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات از معاملات مکرر مسکن و یا دیگر برنامه‌های این چنینی، عرضه مسکن در بازار تقویت خواهد شد.


وی تاکید کرد: با اجرای صحیح مالیات از معاملات مکرر مسکن، تقاضا‌های سوداگرانه از بازار مسکن خارج و سپس تقاضا‌های مصرفی جایگزین آن‌ها می‌شوند، مسئله‌ای که در نهایت منتج به کاهش قیمت خانه در بازار مسکن خواهد شد.


املاک و اسکان، بستر موفقیت همه سیاست‌های مالیاتی


ایلاتی همچنین درباره نقش سامانه املاک و اسکان در اجرای این سیاست مالیاتی، گفت: این سامانه پیش‌نیاز اجرای همه سیاست‌های مالیاتی اعم از شناسایی خانه‌های خالی و یا معاملات مکرر مسکن است. تمامی معاملات مسکن باید در این سامانه ثبت شود، در غیر این صورت معامله‌هایی که در سامانه املاک و اسکان ثبت نشده‌ باشند، این امکان را دارند که به اقدامی مجرمانه و به مثابه پولشویی تلقی شوند.


این کارشناس اقتصاد مسکن خاطرنشان کرد: در صورت عدم ثبت معامله خانه‌ای در سامانه املاک و اسکان، ابتدا ملک مدنظر ضبط و سپس دو برابر نقدینگی مورد استفاده برای معامله آن، به عنوان جریمه از مالک آن خانه دریافت شود.

تکمیل سامانه املاک و اسکان، پیش‌نیاز اخذ مالیات از معاملات مکرر مسکن
کوتاهی وزارت راه و شهرسازی در تکمیل املاک و اسکان


ایلاتی همچنین درباره علل عدم تکمیل داده‌های سامانه املاک و اسکان هم توضیح داد: سابقه این سامانه به سال ۱۳۹۴ و فلسفه وجودی آن به قانون مالیات‌های مستقیم باز می‌گردد؛ با این حال، از زمان الزام دستگاه‌ها به اجرای این تکلیف قانونی، نزدیک به ۸ سال می‌گذرد، اما هنوز داده‌های این سامانه تکمیل نشده است.


این کارشناس اقتصاد مسکن خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی اصلی این سامانه،علت عدم تکمیل داده‌های سامانه املاک و اسکان را ناشی از عدم همکاری برخی از دستگاه‌های مرتبط با حوزه مسکن می‌داند.


ویدر ادامه از سازمان‌های ثبت اسناد و املاک و شهرداری‌ها به عنوان دستگاه‌های غیر همکار در تکمیل اطلاعات سامانه املاک و اسکان نام برد و گفت: در حال حاضر به دلیل مشکلات فنی سامانه سازمان شهرداری‌ها، داده‌های مرتبط با واحد‌های مسکونی همه شهر‌ها یکپارچه نبوده و در حال حاضر شهرداری هر شهر سامانه اطلاعاتی جداگانه‌ خود را دارد.


ایلاتی خاطرنشان کرد: وزارت کشور و مشخصا سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها موظفند اطلاعات همه این سامانه‌ها را تجمیع و سپس آن‌ها را به سامانه املاک و اسکان وزارت راه و شهرسازی متصل سازند. در کنار این سازمان، سایر دستگاه‌های اجرایی همچون وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم که می‌توانند از محل سکونت افراد اطلاعات جمع آوری کنند هم باید داده‌های خود از محل سکونت شهروندان را به این سامانه ارائه دهند.


این کارشناس اقتصاد مسکن متذکر شد: متولی اصلی سامانه املاک و اسکان وزارت راه و شهرسازی است؛ لذا با توجه به این نکته، وظیفه مطالبه از دستگاه‌های غیر همکار در تکمیل داده‌های سامانه مذکور بر عهده این وزارتخانه قرار دارد.


وی در پایان تاکید کرد: علت آن که تاکنون اطلاعات سامانه املاک و اسکان تکمیل نشده، به کوتاهی مسئولان وزارت راه و شهرسازی باز می‌گردد. مسئولان این وزارتخانه می‌توانستند عدم همکاری دستگاه‌های مذکور را به نهاد‌های نظارتی گزارش و یا به صورت علنی اعلام کنند، اما این کار را نکردند؛ لذا، با این تفاسیر، کوتاهی وزارت راه و شهرسازی در معرفی این دستگاه‌ها را می‌توان به عنوان علت عدم تکمیل داده‌های سامانه املاک و اسکان دانست.


پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مسکن

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صادق بوقی را بیشتر بشناسید ؟ / متن شعر آهنگی که می خواند چیست ؟! + فیلم