درخواست سناتور آمریکایی برای قطع کمک امنیتی به باکو


به گزارش شفاف، به نقل از خبرگزاری ارمنستان، باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا به مناسبت روز یادبود واقعه نسل کشی ارامنه توسط امپراطوری عثمانی که مصادف با ۲۴ آوریل است، توئیتی را منتشر کرده و نوشت: "ما در روز یادبود نسل کشی...

به گزارش شفاف، به نقل از خبرگزاری ارمنستان، باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا به مناسبت روز یادبود واقعه نسل کشی ارامنه توسط امپراطوری عثمانی که مصادف با ۲۴ آوریل است، توئیتی را منتشر کرده و نوشت: "ما در روز یادبود نسل کشی ارامنه خاطره ۱.۵ میلیون ارمنی که به شکلی سیستماتیک از سوی امپراطوری عثمانی قتل عام شدند را گرامی می‌داریم."

او در ادامه توئیتش خاطرنشان کرد: "شدیداً مفتخرم به اینکه روند به رسمیت شناختن این نسل کشی را در سنای آمریکا رهبری کردم و رئیس جمهور آمریکا در تایید حقایق این شرارت اساسی به ما پیوست."

این سناتور دموکرات آمریکایی بیان داشت: "همچنان که ما با جامعه ارمنی های سراسر جهان همبستگی داریم، توجه خود را به منطقه ناگورنو-قره باغ معطوف می‌کنیم. من ایست بازرسی که جمهوری آذربایجان در کریدور لاچین ایجاد کرده و تهدید به بدتر کردن بحران انسانی شدید ارمنی‌های ناگورنو-قره باغ کرده را محکوم می‌کنم. زمان آن رسیده که کمک های امنیتی به باکو را متوقف کنیم."

پس از آنکه جمهوری آذربایجان یک ایست ‌بازرسی را در گذرگاه مسدودشده لاچین ایجاد کرد، مقامات در ایروان این اقدام باکو را به دلیل "نقض آشکار توافقنامه ۹ نوامبر ۲۰۲۰" محکوم کردند و از روسیه خواستند تا وظایف خود را نسبت به پایان‌دهی انسداد قره‌باغ انجام دهد.

گذرگاه لاچین تنها راه ارتباطی ارمنستان با منطقه قره‌باغ است. در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ گروهی از مردم جمهوری آذربایجان که خود را "کارشناس محیط زیست" نامیدند، این گذرگاه را مسدود کردند؛ جایی که گروهی از صلحبانان روس در آن مستقر هستند. باکو مدعی شد که قصد ندارد هیچ راهی را مسدود کند و خودروها می‌توانند به آزادی در هر دو سوی این گذرگاه حرکت کنند.

این گذرگاه تنها مسیری است که ارمنستان از طریق آن می‌تواند غذا، سوخت و ملزومات دارویی را به ساکنان ارمنی قره‌باغ برساند؛ منطقه‌ای که حدود ۱۲۰ هزار قوم ارمنی ساکن آن هستند.

همچنین ارمنستان روز دوشنبه ۲۴ آوریل رسما "روز یادبود نسل‌کشی" ارامنه که برابر با آغاز کشتارها در سال ۱۹۱۵ میلادی است را گرامی داشت.

مورخان برآورد می‌کنند که در روزهای پایانی امپراتوری عثمانی بالغ بر ۱.۵ میلیون تن از ارامنه توسط ترک‌های عثمانی کشته شدند که غالبا از آن به عنوان نخستین نسل‌کشی قرن بیستم یاد می‌شود.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| ویدئویی باورنکردنی از یک سگِ پیانیست!