تکاپوی ارتش آمریکا برای جبران کمبود مهمات مصرفی در اوکراین


به گزارش شفاف، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کارخانه مهمات سازی اسکرنتون ارتش آمریکا پیشاهنگ یک برنامه چند میلیارد دلاری پنتاگون برای تسریع در تولید مهمات و تجهیزات نظامی نه فقط برای حمایت از اوکراین بلکه همچنین برای تدارک دیدن برای جنگی بالقوه...

تکاپوی ارتش آمریکا برای جبران کمبود مهمات مصرفی در اوکراین

به گزارش شفاف، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کارخانه مهمات سازی اسکرنتون ارتش آمریکا پیشاهنگ یک برنامه چند میلیارد دلاری پنتاگون برای تسریع در تولید مهمات و تجهیزات نظامی نه فقط برای حمایت از اوکراین بلکه همچنین برای تدارک دیدن برای جنگی بالقوه با چین است.

اما این کارخانه تنها یکی از دو کارخانه مسئول در تولید گلوله‌های ۱۵۵ میلی متری توپخانه ای است که آمریکا به سرعت به اوکراین برای کمک به این کشور در جنگ با روسیه می‌فرستد.

حمله روسیه به اوکراین این حقیقت را برای آمریکا و اروپایی های متحد کی‌یف روشن کرد که ذخیره مهمات ۱۵۵ میلی متری توپخانه آنها چندان برای پشتیبانی از یک جنگ زمینی متعارف بزرگ مداوم کافی نبوده و خود را برای تقویت تولید این مهمات به تکاپو انداختند. روند افول این ذخایر زنگ خطر را برای برنامه‌ریز های ارتش آمریکا به صدا در آورده به نحوی که این ارتش برای صرف بودجه‌ای چند میلیارد دلاری برای ساخت کارخانه‌های مهمات سازی جدید در سراسر کشور برنامه‌ریزی می‌کند؛ برنامه‌ای که ارتش آمریکا به عنوان چشمگیرترین برنامه تغییرشکل در ۴۰ سال اخیر خوانده است.

آمریکا در تطبیق روند تولید مهمات با روند مصرف و ذخیره آنها کار آسانی نداشته است: هم اکنون عملا کل کارخانه اسکرنتون که نخستین بار بیشتر از یک قرن قبل برای تعمیرات لوکوموتیو ساخته شد برای تولید مهمات مورد استفاده بوده در حالی که ارتش آمریکا مشغول به کارگیری فضاهای جدید دیگر، گسترش خط تولید به کارخانه‌های خصوصی و سر هم کردن زنجیره‌های تامین جدید است.

مقام‌های ارتش و کارخانه‌های مهمات سازی برخی اطلاعات همچون اینکه از کجا فولاد را برای تولید گلوله‌ها تهیه می‌کنند و ظرفیت تولید در این کارخانه‌ها را فاش نمی‌کنند.

جاستین باراتی، یک مقام ارشد فرماندهی مشترک مهمات سازی در نیروی زمینی آمریکا اظهار کرد: "این اطلاعات همان چیزی هستند که روسیه می‌خواهد بداند."

آمریکا تاکنون بیش از ۳۵ میلیارد دلار تسلیحات و تجهیزات را به اوکراین ارائه کرده است.

گلوله‌های ۱۵۵ میلی متری یکی از مواردی است که با بیشترین درخواست و عرضه از سوی کارخانه‌های مهمات سازی آمریکا مواجه بوده و در کنار آن، سامانه‌های ضد هوایی، موشکهای دور برد و تانکها هستند.

این گلوله‌ها که در توپهای هوویتزر استفاده می‌شوند اهمیتی حیاتی برای جنگ اوکراین دارند چون به اوکراینی‌ها اجازه هدف گرفتن اهداف روسیه تا فاصله ۳۲ کیلومتر دورتر با مهماتی با قابلیت انفجاری زیاد را می‌دهند.

اولکساندرا اوستینووا، یک نماینده پارلمان اوکراین روز دوشنبه در میزگرد رسانه‌ای "صندوق مارشال آلمان" در واشنگتن گفت: "متاسفانه ما مطلعیم که سطح تولید این مهمات بسیار محدود بوده و در مدت بیش از یک سالی که از جنگ گذشته این مشکل وجود داشته است. اما ما متاسفانه به گلوله‌های ۱۵۵ میلی متری بسیار وابسته هستیم."

گیب کاماریلو، مقام ارشد غیرنظامی ارتش آمریکا ماه گذشته میلادی در سخنرانی در یک سمپوزیوم گفت، ارتش آمریکا حدود ۱.۵ میلیارد دلار برای افزایش تولید گلوله‌های ۱۵۵ میلی متری از نرخ ۱۴۰۰۰ عدد در ماه که قبل از حمله روسیه به اوکراین وجود داشت به بیش از ۸۵۰۰۰ عدد در ماه تا سال ۲۰۲۸ صرف کرده‌ است.

طبق آمارهای ارتش آمریکا، این ارتش به اوکراین بیش از ۱.۵ میلیون گلوله توپ ۱۵۵ میلی متری اعطا کرده است.

اما حتی با افزایش نرخ‌ تولید این مهمات در کوتاه‌مدت باز هم آمریکا نمی‌تواند ذخایر خود را دوباره پر کرده یا تولید را با نرخ مصرف در اوکراین تطبیق دهد. مقامات تخمین زده‌اند که ارتش اوکراین روزانه ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ گلوله توپ شلیک می‌کند. به عبارت دیگر، گلوله های که ارتش اوکراین در عرض دو روز شلیک می‌کند با نرخ تولید ماهانه این گلوله ها در آمریکا قبل از شروع جنگ برابری می‌کند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد!