حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به حفظ اصول اساسی عقاید شیعی کمک کردند


حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به حفظ اصول اساسی عقاید شیعی کمک کردند

رییس دانشگاه قرآن وحدیث گفت: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با عرضه دین خود به امام هادی(ع) به حفظ اصول اساسی عقاید شیعی کمک کردند و بدین ترتیب عقاید استواری را برای شیعیان نقل کردند و به تصحیح امام معصوم رساندند.

یه گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛‌ حضرت عبدالعظیم حسنی (۱۷۳-۲۵۲ق) مشهور به شاه عبدالعظیم و سیدالکریم از سادات حسنی و از راویان حدیث است. نسب حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) با چهار واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد. شیخ صدوق، مجموعه روایات وی را با عنوان جامع اخبار عبدالعظیم گردآوری کرده است. عبدالعظیم حسنی، امام رضا(ع) و امام جواد(ع) را درک کرده و نقل است که ایمان خویش را بر امام هادی(ع) عرضه داشت و در زمان ایشان وفات یافت. حرم حضرت عبدالعظیم در شهر ری قرار دارد و زیارتگاه شیعیان است.

خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان به مناسبت ۱۵ شوال سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت و گوی اختصاصی با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالهادی مسعودی؛‌ رییس دانشگاه قرآن وحدیث ترتیب داده است که در ادامه مشروح این گفت و گو را می خوانید:

لطفا توضیحی پیرامون شخصیت حضرت عبدالعظیم(ع) و علت عظمت آن حضرت بفرمایید؟

در خصوص شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و علت عظمت ان حضرت باید به این مسئله توجه داشت که ایشان یک امامزاده تمام عیار بودند یعنی با چند واسطه به امام حسن مجتبی (ع) می رسند. حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) یک کرامت و بزرگی ذاتی دارند. ایشان در کنار این فضایل یک شخصیت علمی هم هستند یعنی محدث روزگار خود بودند و احادیث بسیار زیادی از ائمه شنیده اند و در نزد خود دسته بندی و نگهداری کرده اند. علاوه بر این حضرت عبدالعظیم آموزگار هم بودند. اسنادی موجود است در خصوص این مسئله و بنده کتابی از احادیث حضرت عبدالعظیم(ع) به تازگی ترجمه کرده ام با شرح و توضیح به نام شرح روایات حضرت عبدالعظیم حسنی از امام علی (ع) که ایشان این روایات را برای برخی از شاگردانشان خوانده و درس داده اند،

هدف حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) از عرضه دین خود به امام هادی (ع) چه بود؟

روایات موجود از حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در مجامع حدیثی از گذشته تا به امروز از نظر اخلاقی و عقایدی بسیار روایات خوبی هستند، یک روایت بسیار مهم که از حضرت عبدالعظیم(ع) موجود است عرضه دین خود امام عصرشان می باشد. حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) خدمت امام هادی(ع) رسیدند و گفتند من عقاید خود را بر شما عرضه می کنم. اگر این عقاید صحیح بود بفرمایید و اگر اشتباه است لطفا تصحیح بفرمایید. این مسئله بسیار به حفظ اصول اساسی عقاید شیعی کمک کرد به همین دلیل حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از این منظر حقی بزرگ بر گردن شیعه دارند؛ چرا که عقاید استواری را برای شیعیان نقل کردند و به تصحیح امام معصوم رساندند. علاوه بر این شخصیت اجتماعی سیاسی حضرت عبدالعظیم حائز اهمیت است. ایشان به قدری مورد اعتماد امام هادی (ع) بودند که برای سرپرستی امور علمی و مذهبی شهر ری ایشان را به تنهایی به این منطقه اعزام کردند.

پیام مهمی که عبدالعظیم حسنی (ع) به شیعیان رساند چه و از طرف کدام یک از امامان بود؟

در روایات آمده است پیام مهمی از سوی یکی از ائممه زمان از سوی عبدالعظیم حسنی (ع) به شیعیان رسیده است. در خصوص این پیام باید گفت چون کنیه امام رضا(ع) و امام هادی (ع) در روایات مشترک می باشد یعنی به هر دوی آنها ابی الحسن می گویند، این روایت بیشتر معروف به روایت امام رضا(ع) به حضرت عبدالعظیم(ع) است ولی بر اساس مدارک و اسناد تاریخی امام هادی (ع) این پیام را به حضرت عبدالعظیم داده اند و محتوای این پیام در خصوص برابری اجتماعی است؛ یعنی روابط میان فردی و میان شیعیان؛ یک روابط صحیح و درستی باشد، روابطی باشد که بر اساس عدل، انصاف، دوستی، محبت ورزی و علاقه به یکدیگر شکل بگیرد. در این روایت از سوی امام هادی(ع) تاکید شده است که روابط میان شیعیان بر اساس صحت، درستی، امانت داری، سلامت فردی و دینی شکل بگیرد و شعیان از دشمنی، نفرت ورزی و کدورت داشتن بپرهیزند.

ویژگی منحصر به فرد حضرت عبدالعظیم(ع) برای الگو برداری نسل امروز جامعه چیست؟

یکی از ویژگی های منحصر به فرد حضرت عبدالعظیم(ع) محبت و مهرورزی نسبت به کسانی که نیاز به کمک دارند؛ می باشد. حال چه کمک علمی، معنوی و عقیدتی؛ چه کمک سیاسی، اجتماعی و اقتصادی. فکر می کنم فداکاری ایشان برای یاری شیعیان و جامعه تشیع قابل الگوبرداری است. امروز به این اسوه ها و الگوها نیاز داریم که یک شخص خود را برای یک جامعه؛ برای یک مردم؛ برای یک فکر؛ برای یک هویت فدا کند؛ همان کاری که آن جوان سبزواری انجام داد در واقع آن جوان فقط جان یک فرد را نجات نداد بلکه یک فکر و باور را در بین جوانان ایجاد کرد که برای دفاع از ناموس، دفاع از ارزش ها باید غیرت ورزی کرد.

پایان پیام/49

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

کتاب «ماهیگیران شنبه» رونمایی شد