انس با قرآن؛ از جلوه‌های زندگی به سبک انتظار


انس با قرآن؛ از جلوه‌های زندگی به سبک انتظار

توصیه امامان(ع) این است که ما با قرآن مانوس و همدم باشیم و هر روز مقداری قرآن بخوانیم. از امام زمان(عج) هم در زیارت آل‌یاسین به عنوان تلاوتگر آیات قرآن و ترجمان و مفسر آن یاد شده است: «السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا تَالِیَ کِتَابِ اللَّهِ وَ تَرْجُمَانَهُ»

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، در کتاب «زندگی مهدوی، اخلاق و اوصاف منتظران» درباره انس منتظران امام مهدی(عج) با قرآن آمده است:

قرآن، منشور جاویدان اسلام و پیام آسمانی دین و معجزه جاوید پیامبر(ص) و عهدنامه الهی با بندگان است. ما نسبت به این کتاب عزیز، طبق رهنمودهای پیشوایان دین سه وظیفه مهم و همیشگی داریم:

۱-خواندن و قرائت و تلاوت؛ ۲-تأمل و تدبر در آیات قرآن و فهم حقایق آن و ۳-عمل به اوامر و نواهی الهی و احکام قرآن.

وقتی تلاوت و خواندن به عنوان وظیفه و تکلیف مطرح است پس باید مقدمات آن را هم فراهم کرد یعنی قدرت بر قرائت و صحیح خوانی آیات که باید هم خودمان بتوانیم هم به فرزندانمان بیاموزیم چون ازجمله حقوق فرزند بر پدر آن است که به او قرآن یاد دهد: «ویُعَلمهُ القرآن» (نهج البلاغه، حکمت ۳۹۹)

تلاوت قرآن هم‌صحبت شدن با خداوند است، رسول خدا(ص) فرمود: «هر گاه یکی از شما دوست داشت که با پروردگارش صحبت کند، قرآن بخواند».

توصیه امامان(ع) این است که ما با قرآن مانوس و همدم باشیم و هر روز مقداری قرآن بخوانیم. حضرت صادق(ع) می فرماید: قرآن عهدنامه الهی با بندگانش است و سزاوارتر است که یک مسلمان در این عهدنامه الهی بنگدر و هر روز پنجاه آیه از آن بخواند» (وسائل الشیعه، ج۴، ص۸۴۹).

امام سجاد(ع) نیز می فرماید: اگر همه مردم جهان بین شرق و غرب عالم بمیرند، اگر قرآن با من باشد هرگز دچار وحشت نمی شوم.(اصول کافی، ج۲، ص۶۰۲)

این نشانه انس‌آن حضرت(ع)‌با کلام الهی است در سیره امامان دیگر نیز از جمله امام کاظم، امام صادق(ع) و حضرت رضا علیهم السلام تلاوت قرآن آنان و انس با کلام الله نقل شده و در روایاتی هم به مجالست با قرآن توصیه و آثار و برکات آن ذکر شده است.

از امام زمان(عج) هم در زیارت آل‌یاسین به عنوان تلاوتگر آیات قرآن و ترجمان و مفسر آن یاد شده است: «السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا تَالِیَ کِتَابِ اللَّهِ وَ تَرْجُمَانَهُ».

برای تلاوت آیات الهی آدابی نقل شده است، چه آداب ظاهری و چه باطنی. آداب ظاهری مانند قرآن خواندن با وضو و طهارت، مسواک زدن قبل از تلاوت، رو به به قبله بودن، خواندن با صدای زیبا، گوش دادن به تلاوت دیگران، حفظ قرآن و به خاطر سپردن آیات آن، حفظ ظاهری احترام قرآن و عدم توهین به آن، درباره ادب باطنی هم قرائت با توجه و حضور قلب و عنایت به معانی و خود را مخاطب خدا دیدن و به اوامر و نواهی آن عمل کردن و داشتن حالت خشوع قلبی و تدبر در کلام خدا از جمله آن است.

در زندگی یک مسلمان، قرآن کریم باید نقش اساسی داشته باشد هم انس با این کتاب مقدس و آسمانی، هم منطبق ساختن همه جهات زندگی با این منشور الهی و بهره گرفتن از پندها، مثل ها، هشدارها قصه ها و رهنمودهایش.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری