برگزاری بیست و پنجمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس سازمان بهزیستی در بیست و پنجمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور، با تأکید بر لزوم اهمیت و پیگیری جدی مصوبات جلسه بیست و چهارم که با حضور وزیر کشور و در بهمن سال گذشته برگزار شده بود، گفت: جلسه گذشته...

برگزاری بیست و پنجمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشوربه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس سازمان بهزیستی در بیست و پنجمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور، با تأکید بر لزوم اهمیت و پیگیری جدی مصوبات جلسه بیست و چهارم که با حضور وزیر کشور و در بهمن سال گذشته برگزار شده بود، گفت: جلسه گذشته نخستین بار با حضور وزیر کشور و حضور ۴ معاون وزیر در تراز ملی برگزار شد و ۲۹ مصوبه داشت که در حال انجام است و در سال ۱۴۰۲ در فضای بهزیستی و ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی در دست اقدام و پیگیری می‌باشد.
آقای علی محمد قادری، با اشاره به دیگر بند‌های این مصوبات افزود: استانداران و فرمانداران باید مشاوران افراد دارای معلولیت را در کنار خود داشته باشند تا بتوانیم به خروجی‌های بسیار مطلوبی دست پیدا کنیم که البته تعیین این مشاوران باید با تأیید سازمان بهزیستی صورت گیرد.
وی با تأکید بر ایجاد ردیف بودجه‌ای برای سرفصل‌های مناسب‌سازی در دستگاه‌ها گفت: بر این اساس باید هر سازمان و دستگاهی بودجه متناسب برای مناسب‌سازی را در سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی کرده باشد و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد که کدام دستگاه به آن توجه داشته است.
آقای قادری یکی دیگر از موضوعات مطرح‌شده را شهر پایلوت برای دسترس‌پذیری عنوان کرد و افزود: چند سالی است که این موضوع عملیاتی نشده است، اما باید ببینیم کدام استاندار و فرماندار پیشگام در این عرصه خواهد بود.
وی گفت: شهرداری‌ها نیز مکلف به اجرای دسترس‌پذیری در مناسب‌سازی در پارک‌ها و معابر هستند و یکی از مسائل نیز همین ایجاد پارک متناسب و دسترس‌پذیر برای معلولان است که این نیز باید اجرا شود.
رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: اتوبوس‌ها و تعاونی‌های شرکت‌های مسافربری در سفر‌های بین شهری هم باید سفر معلولان را تسهیل کنند.
وی گفت: توصیه کردیم که در هر پایانه‌ای یکی از شرکت‌های حمل و نقلی برای ارائه خدمات به معلولان در نظر گرفته شود. متأسفانه نابینایان در سفر‌های بین شهری توانایی چندانی ندارد و قادر به سفر‌های بین شهری نیستند.
آقای قادری با اشاره به تکالیف وزارت راه و شهرسازی در قبال معلولان تاکید کرد که جلسه بعدی ستاد هماهنگی در وزارت راه برگزار شود تا به صورت موردی تکالیف مربوط به این وزارتخانه در قبال معلولان پیگیری شود.

لزوم راه اندازی تور عملیاتی اجرایی برای مناسب سازی در کشور
معاون عمرانی وزارت کشور در این جلسه به مصوبات خوب جلسات مناسب سازی که در اجرا با ضعف مواجه می‌شود اشاره کرد و گفت: این عدم اجرا، گاهی اوقات به دلیل نیاز به طی مسیر‌های پیچیده اتفاق می‌افتد، زیرا دستگاه‌های عمل کننده هنوز حساس نشده اند.
آقای مهدی جمالی‌نژاد افزود: پیشنهادی داریم که امسال و با توجه به نگاه و رویکرد تحولی دولت، فراخوانی از نخبگان و کسانی در حوزه مناسب سازی حرفی برای گفتن دارند، انجام شود و راهبردی نوین در عرصه مناسب سازی در پیش بگیریم و در حقیقت به نقشه راه نوین نیاز داریم.
وی گفت:موضوعات مناسب سازی به پیگیری‌های مداوم، مستمر و گاه میدانی و خارج از این مجموعه نیاز دارد. اینکه گلوگاه‌های مختلف این حوزه را برای مثال شورای عالی مسکن، شورای شهر، کمیسیون ماده ۵، شورای عالی استان‌ها و سمینار استانداران را بشناسیم که تصمیم سازی و تصمیم گیری‌ها در این گلوگاه‌ها انجام می‌شود.
آقای جمالی‌نژاد افزود: پیشنهاد دیگر این است تقویم فشرده‌ای برای امسال آماده شود و برنامه‌های عملیاتی و میدانی را با حضور در این گلوگاه‌ها پیش ببریم و گزارش عملکرد این نهاد‌ها در زمینه مناسب سازی را به صورت حضوری از آن‌ها بگیریم؛ و این برنامه ریزی باعث می‌شود بتوانیم یک تور عملیاتی اجرایی برای مناسب سازی در کشورمان داشته باشیم.

ایاب و ذهاب دانش آموزان مدارس استثنایی رایگان می‌شود
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز در این جلسه گفت: به جز تکالیف عمومی‌ای که در حوزه مناسب سازی بر عهده آموزش و پرورش قرار دارد، تکلیفی به صورت خاص برای دانش آموزان استثنایی بر عهده داشته ایم که بر اساس دستورالعمل سرویس مدارس که در وزارت کشور وجود دارد، پیش نویس این دستورالعمل توسط وزیر کشور آماده و برای تصویب به هیأت دولت ارسال شده است و امیدواریم اجرایی شود. بر اساس این دستورالعمل ساز و کار سرویس مدارس در حال تغییر است.
آقای حمید طریفی حسینی افزود: با پیگیری موضوع، مسائل مربوط به آموزش و پرورش استثنایی را در این دستورالعمل قرار دادیم. در جلسه کمیته نظارت بر قانون حمایت از معلولان و با تاکید معاون اول رییس جمهور قرار شد که مشکل سرویس ایاب و ذهاب این بچه‌ها هم در شهر تهران و هم در کل کشور حل شود.
وی گفت: بر اساس بند دال تبصره ۵ قانون بودجه امسال، مبلغ ۱۸ هزار میلیارد تومان به صورت اوراق برای رایگان شدن ایاب و ذهاب بچه‌های مدارس استثنایی در اختیار شهرداری‌ها قرار گرفته است. همچنین موضوعات مناسب سازی وسایل ایاب و ذهاب این دانش آموزان، آموزش عوامل و راننده‌های این سرویس‌ها (که توسط آموزش و پرورش استثنایی انجام می‌شود) بند‌های دیگری بود که توسط آموزش و پرورش استثنایی به دستورالعمل افزوده شد و در صورت تصویب، لازم الاجرا خواهد بود.
آقای طریفی حسینی همچنین طرح آنی مناسب سازی مدارسی که محل مراجعه دانش آموزان استثنایی هستند را کار ویژه دیگری دانست که بر عهده استان‌ها گذاشته شده است و افزود: هر استان موظف شده است که حداقل ۱۰ مدرسه را برای مهر ماه امسال مناسب سازی کند تا آمادگی پذیرش این فرزندان را داشته باشند.


در ابتدای این نشست رئیس شبکه ملی نابینایان در خصوص مشکلات مناسب سازی برای گروه‌های معلولیتی مختلف جامعه صحبت کرد و مناسب سازی دستگاه‌های خودپرداز (ATM) و وب گاه‌های بانک‌ها و وب سایت‌ها را خواستار شد.
آقای حمید جعفری همچنین به مناسب سازی وسایل نقلیه عمومی، داخل هتل‌ها و هواپیما‌ها اشاره کرد و شبکه‌های ملی را به عنوان برایند تشکل‌های مختلف فعال در حوزه‌های معلولیتی عنوان کرد.
همچنین در این جلسه آقای بهزاد اشتری نماینده شبکه ملی ناشنوایان؛ لزوم ایجاد سامانه پیامکی اورژانس و آتش نشانی برای ناشنوایان در سطح کشور، قرار دادن مترجم زبان اشاره دائمی در صدا و سیما، نهاد‌های مختلف، شورای شهر، راه اندازی مجدد زیرنویس فارسی فیلم‌ها و برنامه‌های شبکه‌های سیما و سینما‌های سطح کشور را به عنوان مطالبات ناشنوایان مطرح کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ضرب المثل های ایرانی از نگاه هوش مصنوعی + عکس