گازوئیل، فرآورده محبوب قاچاقچیان سوخت/ از طرح «رزاق» سوء استفاده می‌شود


گازوئیل، فرآورده محبوب قاچاقچیان سوخت/ از طرح «رزاق» سوء استفاده می‌شود

رئیس کانون جایگاه‌داران بنزین ضمن انتقاد از قاچاق سوخت به ویژه گازوئیل در کشور، این محصول را فرآورده نفتی محبوب قاچاقچیان سوخت توصیف کرد.

گازوئیل، فرآورده محبوب قاچاقچیان سوخت/ از طرح «رزاق» سوء استفاده می‌شود

گروه نفت و انرژی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «همایون صالحی» رئیس کانون جایگاه‌داران بنزین در گفتگو با بازارنیوز پیرامون قاچاق سوخت گازوئیل اظهار کرد: در طول چند دهه گذشته، موضوع قاچاق کالا در تمامی زمینه‌ها از جمله قاچاق سوخت از سوی بسیاری از کارشناسان اقتصادی و برخی از مسئولین کشور مطرح شده است.


رئیس کانون جایگاه‌داران بنزین اختلاف قیمت حامل‌های سوخت در ایران نسبت به کشور‌های همسایه را به عنوان مهمترین عامل تشدید قاچاق سوخت عنوان کرد و گفت: این امر باعث شده که انتقال غیرقانونی سوخت به خارج از کشور برای قاچاقچیان از جذابیت و سودآوری بالایی برخوردار باشد.


وی تصریح کرد: از سوی دیگر، این انگاره غلط است که فکر کنیم قاچاق سوخت از طریق چند کولبر و یا تعدادی خودرو نیمه سنگین انجام می‌شود، بلکه قاچاق سوخت در ایران کاملاً سیستماتیک بوده و این افراد، تنها عامل اجرایی خروج غیرمجاز سوخت به خارج از کشور محسوب می‌شوند.


این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: قاچاق میلیون لیتری سوخت و لوله‌کشی برای انتقال آن به لنج‌های باری در عمق دریا، از جمله نمونه‌های بارزی هستند که گواهی بر تشدید قاچاق سوخت در کشور محسوب می‌شوند.


صالحی همچنین درباره اجرای طرح رزاق در برخی از استان‌های مرزی کشور گفت: متاسفانه ما در کشورمان از ابزار و اهرم‌های لازم برای اجرای برخی از قوانین برخوردار نیستیم، حال با توجه به وجود چنین کاستی، چه تضمینی وجود دارد که این قبیل طرح‌ها بتوانند در مسیر اصلی خود حرکت کرده و در نهایت موفق شوند؟


رئیس کانون جایگاه‌داران بنزین تاکید کرد: متاسفانه به دلیل خلاء‌های موجود در فرایند‌های نظارتی، هستند افرادی که بتوانند از طرح‌هایی همچون طرح رزاق سوء استفاده‌های لازم را به نفع خود داشته باشند.


صالحی در ادامه، گازوئیل را به عنوان محبوب‌ترین فرآورده نفتی قاچاقچیان سوخت توصیف کرد و گفت: بی تردید این محصول جذاب‌ترین محصول برای قاچاق است. در تمام دنیا قیمت گازوئیل اگر بیشتر از بنزین نباشد، کمتر نیست، اما این مسئله در ایران معکوس بوده و نرخ آن لیتری ۳۰۰ تومان است.


رئیس کانون جایگاه‌داران بنزین همچنین درباره عملکرد دستگاه‌های نظارتی در مبارزه با قاچاق سوخت اظهار کرد: تاکنون قانون و دستورالعمل‌های گوناگونی برای مقابله با این پدیده وضع شده و در کنار آن نهاد‌های متعددی برای پیگیری آن ایجاد شده‌اند، اما با این حال قاچاق سوخت ادامه داشته و به نظر نمی‌رسد این مسئله به نتیجه مثبتی ختم شود.


پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ تتوهای خنده دار مجید واشقانی را در این تصویر ببینید!