از برگزاری دعای کمیل در بقیع تا دلجویی از خانواده شهدای منا


از برگزاری دعای کمیل در بقیع تا دلجویی از خانواده شهدای منا

حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به رویکرد سازنده کشور میزبان در حج ۱۴۰۲ گفت: مسئولان عربستان باید از خانواده شهدای منا دلجویی کنند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام «سید عبدالفتاح نواب» عصر امروز ۱۰ خرداد در ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) پیش از عزیمت به عربستان سعودی برای حضور در مناسک حج تمتع ۱۴۰۲ گفت: بعد از کرونا و تعطیلی حج امسال، سهمیه حج کشورهای اسلامی کامل است و تعداد زائران ایرانی نیز بیش از تعداد زائران حج سال 1398 است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به برقراری روابط ایران و عربستان، اظهار امیدواری کرد: کشور میزبان بهتر از قبل باشد و به نیازهای زائران ایرانی پاسخ دهند.

حجت السلام والمسلمین نواب در ادامه درباره همکاری عربستان با زائران ایرانی گفت: گزارش‌ها از مکه و مدینه بیانگر آن است که رویکرد کشور میزبان سازنده است.

وی با اشاره به درخواست ها و انتظارات زائران ایرانی، گفت: زائران ایرانی انتظار دارند دعای کمیل را در بقیع برگزار کنند که تحقق آن باعث رضایت خاطر و آرامش زائران خواهد شد و این خواسته زیادی هم نیست.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به حادثه منا در حج سال ۱۳۹۴ گفت: در حادثه منا، تعدادی از زائران از کشورهای مختلف به شهادت رسیدند. یکی از خواسته‌های ما این است که مسئولان عربستان از خانواده شهدای منا دلجویی کنند که تحقق آن از نظر انسانی کار شایسته ای است.

وی با بیان اینکه بعثه، سازمان حج و مرکز پزشکی وظیفه دارند تا در مورد اسکان، تغذیه انتقال و تمام مسائل وظایف خود را انجام دهند، خاطرنشان کرد: با استفاده از تجربیات پیشکسوتان و نوآوری های انجام شده تلاش کرده ایم امسال برنامه های فرهنگی و معنوی برای زائران، با کیفیت و کمیت بیشتر از سال های گذشته برگزار شود.

حجت الاسلام والمسلمین نواب در ادامه یاد و خاطره همه کسانی که در برقراری حج و ارائه خدمات به زائران ایرانی تلاش کردند گرامی داشت و گفت: به ویژه یاد و خاطره مرحوم آیت الله ری شهری، پزشکان، مدیران، خادمان و روحانیون کاروان ها که امروز در میان ما نیستند را گرامی می داریم و به روحشن درود می فرستیم.

وی با بیان اینکه اعزام زائر از سوم خرداد ماه آغاز شده است و آخرین کاروان یکم تیرماه اعزام می شود، خاطرنشان کرد: آنچه در خصوص خدمت به زائران ضرورت داشته، انجام شده و هیچ کم و کسری وجود ندارد. در هر حوزه‌ای بررسی‌های لازم انجام شده تا آنچه نیاز زائر است برآورده شود و تا به امروز زائران بدون هیچ مشکلی در مدینه و مکه مستقر شده‌اند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درخصوص ابتکارات و نوآوری های انجام شده در حج تمتع ۱۴۰۲ گفت: سال گذشته برنامه انس و معرفت در هتل ها ویژه حجاج برگزار می شد که امسال برنامه های فرهنگی، تبلیغی و تفریحی در سه سطح کاروان ها، هتل ها و ملی (عرفه و برائت) برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: امسال برنامه انس با قرآن کریم در کاروان های اعزامی به حج برگزار می شود که در قالب این برنامه قرآنی، قرائت قرآن به صورت ترتیل و جزء خوانی، ترجمه تفسیرگونه قرآن انجام می شود و در این زمینه از ظرفیت حافظان و قاریان زائر در کاروان ها استفاده کرده ایم. همچنین مساله روایت گری مکه شناسی و مدینه شناسی توسط راوی در طول حج انجام می شود.

حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به برنامه بعثه درخصوص ملاقات با مقامات سایر کشورهای مسلمان، گفت: مانند سال های گذشته، ملاقات‌هایی با نمایندگان کشورهای اسلامی که وزرای حج یا مسئولان حج هستند، انجام می‌شود و گفت‌و‌گوهایی در جهت بهینه کردن برنامه‌های حج انجام خواهد شد.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری