قیمت دلار به اغما رفت/ با احیای برجام، ریزش قیمت دلار قطعی است؟


قیمت دلار به اغما رفت/ با احیای برجام، ریزش قیمت دلار قطعی است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت دلار امروز 27 خرداد 1402 به 49 هزار و 500 تومان رسید. این افزایش در حالی است که بالاخره معاون وزیر امور خارجه ایران، مذاکره با سه کشور اروپایی در کشور ثالث را تایید کرده بود.روز گذشته علی باقری کنی در توییتی اعلام کرد که...

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت دلار امروز 27 خرداد 1402 به 49 هزار و 500 تومان رسید. این افزایش در حالی است که بالاخره معاون وزیر امور خارجه ایران، مذاکره با سه کشور اروپایی در کشور ثالث را تایید کرده بود.

روز گذشته علی باقری کنی در توییتی اعلام کرد که با سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان مذاکره کرده است و بلومبرگ هم مدعی شد که ایران و آمریکا به زمان توافق نهایی نزدیک شده‌اند. اگرچه وزیر امور خارجه آمریکا، مجددا مذاکره با ایران را رد کرد و گفت» توافق موقت میان ایران و آمریکا صحت ندارد.

قیمت دلار به اغما رفت/ با احیای برجام، ریزش قیمت دلار قطعی است؟

در کنار اخبار متناقض سیاسی، بازار ارز به اخبار منفی واکنش نشان داد و قیمت دلار این هفته را افزایشی آغاز کرد. به نظر می‌رسد که بازار از انتظار برای نتیجه مذاکرات هسته ای خسته شده است. چون بیش از دو هفته است که چنین اخباری در فضای سیاسی منتشر شده است بدون آنکه خبر موثق و دقیقی درباره جزئیات این توافق شنیده شود. روزی طرفین این خبر را تکذیب می‌کنند و روز دیگر آن را تایید می‌کنند و مشخص نیست که سرانجام قرار است مذاکرات به چه نتیجه‌ای برسد.

از طرفی معامله‌گران بازار تجربه مذاکرات تیرماه سال گذشته را هم دارند. زمانی که مذاکرات ایران و آمریکا در دوحه آغاز شد و تا نقطه امضای توافق هم پیش رفت و ناگهان همه چیز متوقف شد.اکنون هم به نظر می‌رسد که قیمت دلار وارد فاز اغما شده و در محدوده معینی در نوسان است تا تکلیف مناسبات سیاسی مشخص شود.

اما قیمت دلار چه می‌شود؟

محمد ناطقی، تحلیلگر اقتصادی بازار ارز در یادداشتی در دنیای اقتصاد اعلام کرده که در صورت توافق هسته‌‌‌ای انتظار می‌رود که قیمت دلار به محدوده 40 تا 45 هزار تومان برسد و حداقل برای یکسال در همین محدوده بماند.

برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که با احیای برجام، ریزش قیمت دلار قطعی است اما این ریزش اگر با مجموعه اصلاحات اقتصادی همراه نشود، پایدار نیست و قیمت دلار دوباره افزایشی می‌شود.

برخی از کارشناسان این توافق را با توافق ایران و عربستان مقایسه می‌کنند. زمانی که قیمت دلار ظرف 20 روز بیش از 10 هزار تومان ریخت اما مجددا قیمت دلار افزایش پیدا کرد. البته برخی دیگر هم معتقدند که نباید احیای برجام را با توافق ایران و عربستان مقایسه کرد. چون انتظارات تورمی در شرایط فعلی مهم‌ترین عامل افزایش قیمت دلار است و در صورت احیای برجام، انتظارات تورمی کنترل می‌شود و می‌توان به کاهش قیمت دلار امیدوار بود.

فعلا بازار دچار سرگیجه است و قیمت‌ها مدام در حال رفت و برگشت است. پیش از این هم کارشناسان اعلام کرده بودند تا تعیین تکلیف وضعیت برجام، قیمت دلار در محدوده 48 تا 52 هزار تومان در نوسان است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز


قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 8 تیر 1400