نحوه افزایش هورمون رشد در گروه های سنی مختلف


هورمون رشد تاثیر بسیاری بر رشد قدی در دوران کودکی، نوجوانی، عضله سازی، متابولیسم بدن و ترمیم سلولی ایفا می کند. اگر مایلید تا بدانید افزایش هورمون به چه طرقی امکان پذیر است؟ با این مطلب از آرگا همراه ما باشید.

هورمون رشد نقش موثری در ترکیب بدن، متابولیسم و سلول ها ایفا می کند. این هورمون سبب افزایش قدرت و عملکرد عضلات شده و کاهش آن در بدن ریسک ابتلا به بیماری ها را بالا می برد. در این مطلب پیرامون روش های افزایش هورمون رشد صحبت می کنیم.

روش های افزایش هورمون رشد یا اکسیر جوانی

هورمون رشد یا HGH هورمونی است که در کودکی و نوجوانی سبب قد کشیدن افراد می شود. در بزرگسالی و پس از بلوغ نیز این هورمون سبب رشد عضلانی و تقویت تراکم استخوانی و حتی جوان ماندن می شود. هورمون رشد به نوعی اکسیر جوانی تعبیر می شود که حتی می تواند سبب معکوس شدن سن بشود.

نحوه افزایش هورمون رشد در گروه های سنی مختلف

این هورمون نقش مهمی در متابولیسم بدن و ترمیم سلول ها ایفا می کند. هورمون رشد از غده هیپوفیز ترشح شده و موجب افزایش قدرت و عملکرد عضلات هنگام انجام حرکات ورزشی می شود و به روند بهبود بدن پس از آسیب دیدگی کمک می نماید. میزان پایین این هورمون در بدن ریسک ابتلا به بیماری ها را افزایش داده و موجب تجمع چربی در بدن می گردد.

در نهایت کیفیت زندگی نیز کاهش می یابد. یکی از روش های افزایش هورمون رشد، داشتن سبک زندگی سالم و پیروی از رژیم غذایی مناسب می باشد. در ادامه مطلب با روش های بیشتری برای افزایش این هورمون آشنا می شوید.

نحوه افزایش هورمون رشد در گروه های سنی مختلف

بالا بردن هورمون رشد در کودکی

برای افزایش هورمون مذکور در دوران کودکی توصیه می شود به موارد زیر اهمیت بدهید:

  • تغذیه سالم

همانطور که اشاره شد هورمون رشد عامل قد کشیدن در دوره کودکی و نوجوانی بوده و در بزرگسالی سبب تقویت عضلات و تراکم استخوانی می شود. اگر چه قد بلند تا حدودی ژنتیکی می باشد ولی به کمک روش هایی مانند تغذیه سالم می توان سبب افزایش هورمون رشد شد.

نحوه افزایش هورمون رشد در گروه های سنی مختلف

مصرف خوراکی های با قند زیاد و پروتئین کم سبب تاخیر رشد در کودکی و کوتاه قدی در بزرگسالی می شود. رژیم غذایی شامل پروتئین های باکیفیت برای رشد قدی کودکان ضروری است. استفاده از قندهای مصنوعی و شیرینی ها سبب افزایش ناگهانی گلوکز در بدن و ترشح کمتر هورمون رشد می گردند.

در ضمن استفاده از غذاهای چرب نیز هم سبب کاهش حجم عضلات شده و هم اجازه نمی دهد پروتئین مورد نیاز بدن تامین شود.

  • داشتن خواب کافی

کمبود هورمون رشد در کودکی سبب کوتاه قدی در بزرگسالی می گردد. عوامل بسیاری از جمله خواب کافی در افزایش ترشح این هورمون تاثیر دارند. خواب کافی برای تحریک هورمون رشد و افزایش قد در کودکان ضروری است. دو ساعت اولیه خواب، بیشترین میزان ترشح هورمون رشد را موجب می شود. از این رو کودکان و نوجوانان از دیر خوابیدن منع می شوند و خواب کوتاه بعد ظهر نیز توصیه می شود.
نحوه افزایش هورمون رشد در گروه های سنی مختلف
  • وقفه بین تغذیه و خواب

باید دانست معده پر قبل از خواب، سبب شده بدن انسولین بیشتری در خواب تولید نماید از این رو هورمون رشد کمتری ترشح گردد. بهتر است حداقل دو ساعت قبل از خواب غذاهای دیر هضم و سنگین مصرف نشود.

  • تمرینات ورزشی

اجرای حرکات کششی و نرمش روزانه به طور مستقیم بر هورمون رشد تاثیر می گذارد. فعالیت های ورزشی سبب کاهش قند خون شده از این رو هورمون رشد بیشتری ترشح خواهد شد. استفاده از خوراکی های پروتئین دار دو ساعت قبل از ورزش و بعد از ورزش نیز سبب افزایش ترشح این هورمون می گردد. تمرینات ورزشی ضمنا سبب تقویت متابولیسم بدن هم می شوند.

نحوه افزایش هورمون رشد در گروه های سنی مختلف

بالا بردن هورمون رشد پس از بلوغ

سرعت رشد در بدن تا قبل از دوره بلوغ به آرامی روی می دهد. اواخر دوران بلوغ معمولا جهش رشدی نوجوانان روی می دهد. پس از بلوغ نیز تقریبا رشد متوقف می گردد. هر امری که ضروری است تا هورمون رشد تحریک گردد و قد فرد بلند شود، باید قبل از دوره بلوغ یا در حین این دوران انجام شود.

افزایش هورمون مذکور پس از بلوغ تقریبا غیر ممکن می باشد زیرا ناحیه اپی فیز در دوران کودکی فرم غضروفی داشته ولی بعد از بلوغ به صورت استخوانی در می آید. این یعنی دیگر پس از بلوغ رشد امکان پذیر نیست. برای بالا بردن هورمون رشد در دوران بلوغ از راهکارهای زیر کمک بگیرید:

  • ورزش و خواب کافی
  • تغذیه سالم و سبک زندگی متعادل
  • ماساژ
  • اجرای حرکات کششی مناسب عضلات
  • پرهیز از عوامل بازدارنده رشد مانند نوشیدنی های گاز دار

نحوه افزایش هورمون رشد در گروه های سنی مختلف

بالا بردن هورمون رشد در بزرگسالی

همانطور که اشاره شد هورمون رشد تنها در دوران کودکی و نوجوانی سبب افزایش قد می شود و در بزرگسالی نقشی در تحریک بلندی طول استخوان ها ندارد. نواحی غضروفی پس از دوره بلوغ به استخوان ها وصل شده و عملا دیگر هورمون رشد در این زمینه از فعالیت باز می ماند.

پس از هجده سالگی درمان افزایش قد با این هورمون پاسخگو نیست. در بازه سنی ۱۸-۲۴ سال گاه امکان بالا بردن هورمون مذکور وجود دارد ولی در مجموع در بزرگسالی این هورمون سبب بلند قد شدن نمی شود. در بزرگسالی از طریق روش های زیر می توان سبب بالا بردن هورمون رشد شد:

نحوه افزایش هورمون رشد در گروه های سنی مختلف

کاستن چربی بدن

بین هورمون رشد و میزان چربی بدن رابطه مستقیمی وجود دارد. یعنی هر اندازه میزان چربی بدن بیشتر باشد، هورمون رشد کمتری تولید می شود. به این ترتیب برای بالا بردن هورمون رشد باید درصد چربی بدن را کاهش داد و از چاقی جلوگیری نمود.

خواب باکیفیت و کافی

خواب نقش موثری در هورمون رشد ایفا می کند. افراد با کمبود خواب یا الگوی خوب نامنظم دچار اختلال رشد می گردند. بیشترین میزان هورمون رشد در خواب شبانه قبل از نیمه شب ترشح شده و هر اندازه به ساعات صبح نزدیک شود میزان ترشح این هورمون نیز کاهش می یابد. به این ترتیب دیر خوابیدن ممنوع.

نحوه افزایش هورمون رشد در گروه های سنی مختلف

کاستن قند مصرفی

مصرف شکر و کربوهیدرات زیاد سبب افزایش میزان انسولین در بدن می شود و ترشح هورمون رشد کاهش می یابد. ترشح این هورمون در افراد سالم چهار برابر ترشح آن در بیماران دیابتی یا افرادی است که اختلال انسولین دارند. همانطور که می دانید افزایش مصرف قند و شیرینی موجب افزایش وزن و چاقی می شود که مانع اصلی بالا بردن هورمون رشد می باشد.

وقفه زیاد بین غذا و خواب

هورمون رشد در طی شب و هنگام خواب ترشح می گردد. معده ای که در آخر شب پر باشد انسولین زیادی ترشح می کند. و این یعنی ترشح هورمون رشد کمتر. از این رو بین وعده پایانی و خواب شبانه حداقل دو ساعت فاصله ایجاد شود.

روزه گرفتن

روزه داری سبب ترشح بیشتر هورمون رشد می گردد. روزه گرفتن متناوب، سبب کاهش توده چربی در بدن شده و بر ترشح انسولین موجود در بدن تاثیر می نهد و از این راه موجب افزایش هورمون رشد در بدن می گردد.

نحوه افزایش هورمون رشد در گروه های سنی مختلف

استفاده از مکمل

استفاده از مکمل ها نیز می تواند به طور موقت سبب افزایش هورمون رشد گردد. مکمل های مختلفی هست که می توان از آن ها برای تحریک هورمون رشد در کودکی یا نوجوانی استفاده کرد. دقت کنید که نباید این مکمل ها بدون مشورت و تجویز پزشک استفاده شود.

برای کسب اطلاعات در مورد مکمل های هورمونی از مشاوره دارویی یا متخصص غدد کمک بگیرید. مکمل های بالابرنده هورمون رشد سبب حجیم شدن ماهیچه ها می شوند و از پیری جلوگیری می کنند. این مکمل ها به صورت قرص، کپسول، پودر و آمپول عرضه می شوند تا ترشح هورمون رشد در بدن را تحریک نمایند.

نحوه افزایش هورمون رشد در گروه های سنی مختلف

سوماتروپین شکلی از هورمون رشد می باشد که به صورت دارو و قرص با اسم تجاری سیناتروپین برای افزایش هورمون مذکور تجویز می شود. البته بیماران دیابتی نباید بدون تجویز پزشک این قرص را استفاده کنند. باید گفت بدن نه در کودکی بلکه در بزرگسالی نیز به هورمون رشد نیاز دارد.

بدن به صورت طبیعی سوماتروپین را ترشح نموده و حضور آن سبب رشد در دوران بلوغ و قد کشیدن خواهد شد. برای کودکان با مشکل کوتاهی قد، یا مبتلایان به ایدز که کاهش وزن شدیدی را تجربه می کنند، آمپول هورمون رشد یا سوماتروپین تجویز می شود. از فواید این آمپول می توان به درمان شکستگی استخوان، بهبود قدرت عضلانی، ریکاوری سریعتر و کاهش چربی بدن اشاره نمود.

نحوه افزایش هورمون رشد در گروه های سنی مختلف

همچنین مکمل ال آرژنین نیز نوعی اسید آمینه نیمه ضروری است که سبب تحریک ترشح هورمون رشد، انسولین و گلوکاگون می گردد. دریافت این مکمل در ترشح هورمون رشد زمانی موثر است که در دوز ۶-۱۰ استفاده شود. برخی مطالعات نشان می دهد دریافت مکمل بتا آلانین نیز ارتباط موثری با افزایش ترشح این هورمون دارد.

این مکمل با افزایش سطح کارنوزین درون عضلات سبب تاخیر خستگی و بهبود عملکرد ورزشی بخصوص در ورزش های بی هوازی می گردد.

ورزش و تمرینات کششی

اجرای فعالیت های ورزشی نظیر پیاده روی سریع، والبیال، شنای نیمه حرفه ای، بسکتبال، یوگا و ژیمناستیک همانطور که اشاره شد در افزایش قد کودکان و این هورمون در بزرگسالی موثر است. از بهترین ورزش هایی که با تحریک هورمون رشد موجب بلند قد شدن می گردند می توان تمرینات کششی را نام برد.

توصیه می شود این تمرینات در برنامه روزانه صبح و عصر قرار بگیرند. صبح بدن در بلند قد ترین حالت ممکنش بوده و اجرای حرکات کششی بر افزایش قد تاثیر زیادی دارد. حرکات کششی شبانه نیز موجب شده بدن استراحت بهتری داشته باشد.

نحوه افزایش هورمون رشد در گروه های سنی مختلف

بالا بردن هورمون رشد با طب سنتی

در طب سنتی علیرغم توصیه به اجرای ورزش، مصرف دمنوش و عرقیجات برای ارتقای هورمون رشد در کودکان و بزرگسالان توصیه می شود. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می شود.

۱. عرق گیاه بابا آدم

طب سنتی مصرف این عرق گیاهی را برای ترشح بیشتر هورمون رشد توصیه می کند. ولی مصرف دمنوش برگ و ریشه گیاه بابا آدم موجب کوتاهی قد و کاهش هورمون رشد می گردد.

۲. دمنوش جنسینگ

در طب سنتی گیاه جنسینگ، جایگاه خاصی برای افزایش قد، حجم عضلانی دارد. دو قاشق غذاخوری از این گیاه به همراه یک لیوان شیر جوشیده به مدت ۵ دقیقه روی حرارت ملایم قرار داده و با شکر ترکیب و میل نمایید. این دمنوش باید ۴۵ روز هر شب پیش از خواب استفاده شود.

نحوه افزایش هورمون رشد در گروه های سنی مختلف

۳. دمنوش نعناع

دو قاشق غذاخوری گیاه نعناع خشک یا تازه را با یک لیوان آب جوش ترکیب نموده و روی حرارت ملایم قرار داده تا ده دقیقه دم بکشد. سپس از صافی عبور و میل کنید.

۴. دمنوش پونه

دمنوش پونه راه دیگری است که طب سنتی جهت افزایش قد و هورمون مذکور تجویز نموده است. دو قاشق غذاخوری از این گیاه را درون دو لیوان آب جوش ریخته و روی حرارت ملایم قرار داده تا ۵ دقیقه دم بکشد. سپس آن را از صافی عبور و میل نمایید.

۵. دمنوش چای کوهی

مقداری چای کوهی را با درون دو لیوان آب جوش ریخته و روی حرارت ملایم قرار داده و ۲۰ دقیقه ای صبر کنید. سپس آن را از صافی عبور داده و با عسل میل کنید.

نحوه افزایش هورمون رشد در گروه های سنی مختلف

۶. دمنوش بابونه

دو قاشق غذاخوری بابونه را با دو لیوان آب جوش ترکیب و اجازه دهید روی حرارت غیر مستقیم ده دقیقه ای دم بکشد. سپس از صافی رد کرده و میل کنید.

۷. دمنوش دارچین

مصرف روزانه یک لیوان دمنوش دارچین حدود دو ماه به ارتقای هورمون رشد کمک می کند. به این ترتیب چند تکه چوب دارچین را با یک لیوان آب جوش ترکیب و اجازه دهید روی حرارت ملایم ده دقیقه دم بکشد. سپس آن را به همراه عسل میل کنید.

۷. دمنوش آویشن

دو قاشق غذاخوری گیاه خشک آویشن را درون دو لیوان آب جوش ریخته و روی حرارت ملایم قرار داده و صبر کنید ده دقیقه دم بکشد. سپس آن را از صافی عبور داده و میل نمایید.

نحوه افزایش هورمون رشد در گروه های سنی مختلف

۸. دمنوش زعفران

کمی زعفران را با آب ترکیب نموده و پس از ده دقیقه با مقداری شیرین کننده میل کنید.

غذاهای تحریک کننده هورمون رشد

رژیم غذایی سالم یکی از المان های اصلی تحریک هورمون رشد می باشد. مصرف برخی غذاهای خاص می تواند سبب تحریک این هورمون در بدن گردد از جمله:

  • پروتئین های حیوانی و گیاهی
  • غذاهای حاوی اسید چرب امگا ۳ مانند ماهی قزل و سالمون
  • مواد غذایی مانند حبوبات که حاوی منیزیم هستند.
  • آجیل، مغزها، لوبیا

نحوه افزایش هورمون رشد در گروه های سنی مختلف

  • سبزی های سبز رنگ
  • ساردین
  • شکلات خام
  • مواد غذایی حاوی اسید آمینه ضروری تریپتوفان

پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با عوارض تزریق هورمون رشد و تاثیر خواب بر رشد کودک روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

برچسب :

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک تولد نوزاد | گلچین زیباترین متن تبریک تولد نوزاد پسر و دختر