گزارشی از عملیات حج؛ 80 درصد زائران وارد عربستان شدند


گزارشی از عملیات حج؛ 80 درصد زائران وارد عربستان شدند

آیت‌الله اختری به عنوان جانشین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ایام مدینه بعد معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج در جلسه‌ای که در هتل محل استقرار مجموعه مدیران و کارگزاران حج امسال در مدینه برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، آیت‌لله محمد حسن اختری را به عنوان جانشین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در زمان «مدینه بعد» معرفی کرد.


زائرانی را که از طریق فرودگاه جده وارد عربستان شده و مستقیم عازم مکه می‌شوند و پس از انجام اعمال حج،‌ برای زیارت حرم نبوی و جنت البقیع به مدینه می‌ روند در اصطلاح، زائران مدینه بعد می‌گویند.


حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در این جلسه پس از معرفی اعضای ستاد حج به آیت الله اختری ،نکاتی را درباره حج امسال بیان کرد.


نماینده مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت گفت: یکی از درخواست های ما از طرف سعودی برگزاری دعای کمیل بین مسجد النبی و قبرستان بقیع بود. حتی پیشنهاد دادیم که در طبفه فوقانی مسجد النبی که مسیر پرترددی نیست، این مراسم برگزار شود.


وی اظهار امیدواری کرد با بهبود روابط ایران و عربستان، شرایط به دوران گذشته برگردد و شاهد این باشیم که در فضای مسجدالنبی و قبرستان بقیع دعای کمیل برگزار شود.
در ادامه


سیدعباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت درباره هتل‌هایی که در اختیار ایران در شهر مدینه است، گفت: در مجموع 20 هتل در مدینه در اختیار داریم که 2 هتل برای نیروهای ستادی در خارج از منطقه مرکزی و 18 هتل داخل منطقه مرکزی ویژه زائران است.


وی ادامه داد: طبق بررسی‌ها و نظرسنجی‌های صورت گرفته با توجه به اینکه هتل‌های مدینه نسبت به سالهای قبل فرسوده تر شده‌اند، اما رضایت زائران نسبت به وضعیت اسکان بهتر از دوره‌های قبلی بوده است.


رئیس سازمان حج و زیارت به تعداد زائران اعزامی به سرزمین وحی نیز اشاره کرد و گفت: تا پایان روز جمعه 26 خرداد 80 درصد زائران(بالای 70 هزار نفر) از طریق فرودگاه‌های مدینه و جده وارد عربستان شده اند.


حسینی در خصوص بازه زمان عملیات رفت و برگشت حج 1402 نیز توضیح داد: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته انتقال زائران به عربستان در مدت 30 روز انجام خواهد شد و عملیات برگشت در مدت 22 روز انجام می‌شود.


وی درباره استفاده از فرودگاه طائف نیز گفت:‌ رایزنی ها برای انتقال زائران به مکه از طریق فرودگاه طائف همچنان در حال انجام است اما هنوز موفق نشده ایم که نظر سعودی‌ها را در این زمینه جلب کنیم.


فاصله فرودگاه طائف به مکه نسبت به فاصله فرودگاه جده به مکه کمتر است و همین کوتاه‌شدن مسیر، منجر به رفاه حال زائران خانه خدا می‌شود.


پس از بیان گزارش‌ها درباره عملیات حح 1402، آیت‌الله اختری نکاتی را درباره مراسم حج بیان کرد.


به گفته وی، حجاج ایرانی همیشه در یک شرایط خوب و آبرومند در موسم حج قرار داشته اند و این موضوع را کشورهای دیگر و حتی خود عربستانی‌ها هم اذعان کرده‌اند.


آیت‌الله اختری با بیان اینکه این موضوع افتخاری برای نظام جمهوری اسلامی ایران است، افزود:‌این افتخار به واسطه نظم و تشکیلاتی که در عملیات حج ما وجود دارد، حاصل شده است.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن برای فارغ التحصیلی پیش دبستانی