اربعین استمرار انسانیت در جهان است/ آغاز به کار ستاد اربعین شهرداری تهران


اربعین استمرار انسانیت در جهان است/ آغاز به کار ستاد اربعین شهرداری تهران

کاشانی پور با بیان اینکه اربعین استمرار انسانیت در جهان است گفت: بخشی از آزادسازی انرژی متراکم حق طلبی، عشق به ارزش ها و عشق به انسانیت می تواند در اربعین رخ دهد که جایگاه بسیار والایی دارد.

«حسین کاشانی پور»، دبیر قرارگاه مشارکت های مردمی شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان در خصوص اقدامات و فعالیت های این قرارگاه در اربعین گفت: اربعین یک نقطه عطفی در طول سال است که یک باره به واسطه عظمت مناسکی که در این روز انجام می شود، یک تحرک خاصی در افکار و اذهان بشریت ایجاد می کند. در واقع بخشی از آزادسازی انرژی متراکم حق طلبی، عشق به ارزش ها و عشق به انسانیت می تواند در اربعین رخ دهد که جایگاه بسیار والایی دارد ضمن اینکه این امر دو پایه دارد؛ یک پایه اش این است که ما یک تجدید میثاقی با جریان انسانیت و جریان حق می کنیم. حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) تجلی تمام خوبی ها است و بی جهت نیست که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: « حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ» یعنی هر آنچه که پیامبر اکرم (ص) برای نجات بشر آورده از امام حسین (ع) انرژی می گیرد، حتی حضرت ادامه خود را در امام حسین (ع) می بیند و این ادامه به یک غایتی بنام مهدویت می رسد.

وی در ادامه اظهار کرد: در القابی که به امام زمان (عج) نسبت داده اند می گویند: «أَیْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلاءَ» ( کجاست آنکه خون شهید کربلا را انتقام کشد.) حاصل آنکه از بعضى اخبار و روایات استفاده می شود که از جمله مقاصد و فوائد ظهور و قیام آن حضرت (ع) خونخواهى و انتقام است از کسانى که از نظر افکار و اخلاق و اعمال از قاتلین جد بزرگوارش ابو عبدالله الحسین(ع) بشمار مى آیند، این خون در واقع نماد خون خداست، یعنی خدایی که کمال مطلق است. خدایی که انسان را جانشین خود خلق کرده و ظرفیت خلیفه اللهی را در خودش قرار داده در واقع استمرار حیاتش به قیام امام حسین (ع) ختم می شود و هدف و غایتش هم این است که این خلیفه اللهی و آن جامعه موعود در طول زمان به بلوغ برسد. به تعبیر مقام معظم رهبری انسان 250 ساله ای که از امام اول شروع می شود تا امام مهدی ادامه دارد، لذا ما باید یک نگاه جامع و عمیق نسبت به این مسئله داشته باشیم که چرا اربعین اهمیت پیدا می کند. اهمیت اربعین از آنجا آغاز می شود که یادآور حسینی است که خون خداست و استمرار دهنده انسانیت در جامعه می باشد.

کاشانی پور افزود: بر همین اساس است که شخصی مانند «گاندی» آتش پرست می آید و می گوید من حرکتم را از امام حسین (ع) شیعیان گرفتم یا «جواهر لعل نهرو» می گوید که من درسم را از امام حسین (ع) گرفتم، پس اربعین استمرار انسانیت در جهان است. شاید مسیر، مسیر دینی و شیعی نباشد ولی انسانیت، آزادگی و حریت را از حسین (ع) آموختند لذا این بازار اربعین بازار انسانیت، حریت و بازار آمادگی برای جامعه موعود است.

دبیر قرارگاه مشارکت های مردمی شهرداری تهران در ادامه بیان کرد: وقتی کاری از جایگاه و عظمت والایی برخوردار است باید نگاه های بسیار عمیق نسبت به آن معطوف شود و کارهای بسیار دقیق درش انجام پذیرد؛ پس ما یک فرصت کلان و قدرتمندی داریم که با این فرصت باید نهضتی به پا کنیم که حضرت علی (ع) می فرماید: با فرصت های خیر نهضت به پا کنید؛ بر همین اساس سالهاست که در پرتوی انقلاب اسلامی نسبت به اربعین اهتمام ویژه ای صورت می گیرد و سال به سال رونق این بازار گرم تر و جهانی تر شده است.

وی خاطر نشان کرد: سال گذشته بنده به حکم معاون شهردار تهران به عنوان مسئول قرارگاه مسجد کوفه انتخاب شدم. در آنجا حرکت ها و فعالیت های خوبی انجام دادیم. راهپیمایی اربعین به صورت عمومی در بحران کرونا متوقف شده بود که سال گذشته مجدد آغاز شد. سال های قبل شهرداری تهران فقط نظافت بین مسجد کوفه تا میثم تمار را عهده دار بود ولی در اربعین سال گذشته مسیر آن افزایش یافت.

کاشانی پور تصریح کرد: سال گذشته حدود 100 نفر از طریق قرارگاه مشارکت های مردمی شهرداری تهران به صورت داوطلب به کربلا اعزام شدند؛ ضمن اینکه رویکرد آقای زاکانی شهردار تهران از سال گذشته این است که همه این کارها توسط مردم صورت بگیرد. برنامه ما این است که از ظرفیت های مردمی استفاده کنیم، ضمن اینکه خود اعضای شهرداری هم بخشی از مردم هستند. کسانی که علاقه مندند داوطلبانه و بدون هیچ چشمداشتی برای نظافت به کربلا اعزام می شوند. این افراد هم بیشتر از پاکبان ها و افرادی که زیر مجموعه پیمانکاران هستند، انتخاب و اعزام می شوند.

دبیر قرارگاه مشارکت های مردمی شهرداری تهران گفت: سال گذشته حد فاصل مسجد سهله تا مسجد کوفه را هم اضافه کردیم که این مسیر بسیار طولانی ای بود. با همان نیرو و با همان ظرفیت بچه ها جهادی کار کردند تولیت حرم عراق بشدت تحت تاثیر خدمات نیروهای شهرداری قرار گرفتند.

وی به تفاهم نامه شهرداری تهران با اندیشه مهدویت اشاره کرد و افزود: کار دیگری که ما سال گذشته انجام دادیم، این بود که شهرداری تهران یک تفاهم نامه ای با اندیشه مهدویت منعقد کرد که قرار شد در یک سطحی از این حرکت پشتیبانی کنیم، فقط قایل به مسئله نظافت نبودیم لذا سعی کردیم با کمک های مردمی هم کمکی به ترویج اندیشه مهدویت کنیم. این هم افزایی ها و این جامع نگری ها برای اربعین لازم است و معتقدم باید هرچه بضاعت داریم در کنار هم قرار دهیم و با روش های خلاق، نوآورانه و مبتکرانه با ظرفیت های مردمی آن را انجام دهیم. لذا اگر بتوانیم ظرفیت های عشق به مردم را به جریان بیندازیم که خودشان پا به میدان بگذراند و میدان داری کنند در این صورت می توانیم آثار اقدامات فرهنگی – اجتماعی و خدماتی را به مراتب چند برابر افزایش دهیم.

وی با اشاره به برنامه های امسال اربعین شهرداری گفت: ستاد اربعین شهرداری تهران آغاز به کار کرده است. شهرداری تهران با بنده تماس گرفتند تا تجارب و برنامه های سال های گذشته خود در اربعین را در اختیارشان بگذارم، ضمن اینکه ارزیابی های خود از سال های گذشته را هم در اختیارشان قرار دادیم ولی مجدا در خصوص تجارب، آماده سازی و برنامه ریزی های مقدماتی از ما درخواست کمک نمودند. همچنین معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران دکتر توکلی زاده در حال بررسی و برنامه ریزی های اربعین امسال است.

کاشانی پور با بیان اینکه پویش «سلام یا مهدی» یکی از اقدامات خوب ما در سال گذشته بود تصریح کرد: اولین پویش آن در مسجد سهله انجام شد. قریب به هزار دانش آموز از مدارس ایران در این پویش حضور داشتند. آنها ضمن اینکه در برگزاری این پویش مشارکت می کردند در طول مسیر هم به عنوان خادم خدمت رسانی می نمودند.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تشکر رسمی از معلم؛ 20 متن متفاوت و جدید