فواید و خواص آویشن کوهی و موارد منع مصرف آن


آرگا در این مقاله نگاهی به خواص آویشن کوهی می اندازیم و شما را با خواص و فواید مهم و تاثیرگذار آن ضمن طریقه های استفاده (دمنوش و چای، عرق و روغن آویشن) و موارد منع آشنا می کنیم.

آویشن کوهی، آویشن وحشی که به آویشن ایرانی نیز شناخته می شود، درختچه ای معطر چندین ساله می باشد که این گیاه از خانواده نعنا شبیه به پونه کوهی بوده و معمولا جهت طعم دار نمودن غذاها و به طور خشک یا تازه به کار برده می گردد. آویشن به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی، ضد اسپاسمی، ضد سرطانی، ضد التهابی قادر به تقویت سیستم ایمنی بدن و نیز بهبود عملکرد دستگاه گوارش، دستگاه عصبی است. در این مطلب به بررسی خواص آویشن کوهی می پردازیم.

فواید و خواص آویشن کوهی و موارد منع مصرف آن

مرور خواص آویشن کوهی

آویشن یک گیاه پرطرفدار و پرکاربرد است که به روش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. شاید اغلب آن را به عنوان یک دمنوش بینظیر و موثر برای سرماخوردگی و آنفولانزا و … بشناسیم، اما پس از افزایش دامنه اطلاعات خود در مورد این گیاه پی می برید که خواص این گیاه پرفایده این قدر محدود نبوده و بسیار می باشد. در ادامه مفصل به مرور خواص آویشن کوهی می پردازیم:

رفع جوش های صورت

آویشن به دلیل دارا بودن خاصیت ضد باکتری، می تواند درمان خوبی برای رفع جوش های صورت محسوب شود. در بیشتر صابون و کرم ها که برای جوش و آکنه تولید می گردد، از این گیاه بهره برده می شود. از روغن آویشن نیز جهت درمان اگزما استفاده می گردد، در صورتی که تمایل دارید پوستتان باطراوت و سالم باشد، می توانید از این روغن بهره ببرید. به این شکل روغن آویشن را با آب ترکیب نموده و بعنوان تونر به کار ببرید. همچنین به منظور پررشد شدن موهایتان، روغن آویشن را با روغن زیتون ترکیب نموده و با استفاده از آن موهای خویش را ماساژ داده و به رشد بیشتر و پرپشت و مستحکم شدن موها کمک نمایید. آویشن برای درمان شوره نیز مفید است.

جوش سرسیاه

لیوان آبی را درون یک ظرف بریزید و وقتی جوشید، چهار قاشق غذاخوری آویشن جهت به آن اضافه نموده و شعله را ملایم نمایید. یک حوله بزرگ بر روی سر خود انداخته، پوست صورت را در فاصله ۳۰ سانتیمتری بخار برای تقریبا یک ربع نگه دارید. سپس محلول آب و آویشن را از صافی بگذرانید و به کمک یک پنبه آن را بر روی پوست صورتتان بمالید و در نهایت پس از ده دقیقه با استفاده از آب ولرم شستشو دهید. در نهایت هم از کرم های تقویتی بهره ببرید. این عمل را تکرار نموده و ادامه دهید تا جوش سرسیاه صورت درمان شود.

فواید و خواص آویشن کوهی و موارد منع مصرف آن

کاهش التهاب

روغن آویشن خاصیت ضد التهابی دارد که با استفاده از روغن آویشن برای قسمت های گوناگون ملتهب می توانید از میزان التهاب کاسته و به روند درمان آن کمک نمایید. آویشن به دلیل دارا بودن کارواکرول از ترشح و انتشار یک آنزیم التهابی به اسم «COX_2» جلوگیری می کند.

درمان سرماخوردگی

آویشن به خاطر دارا بودن تیمول و کارواکرول ضد میکروبی است که می تواند سرماخوردگی و گلودرد و سرفه های حاصل از آن را بهبود بخشیده و به روند درمان کمک نماید. برای این مظور می توانید از دمنوش آویشن و یا عرق آویشن استفاده کنید. همچنین می توانید آن را به سوپ افزوده و از خواص آن بهره مند شوید.

کم کردن وزن و لاغری

آویشن دیورتیک دارد که به همین خاطر سم های بدن را دفع نموده و می تواند شما را در مسیر کم کردن وزن و رسیدن به وزن ایده آل کمک نماید. دمنوش این گیاه به آسانی قادر به بالا بردن متابولیسم بدن و در نتیجه لاغری بدن می باشد.

جلوگیری از استرس

آویشن دارای کارواکرول است که با تاثیر مثبت روی عملکرد نورون ها، موجب بهبود بخشیدن رفتار و احساسات فرد می گردد و مانع از استرس می شود.

کمک به سلامت دستگاه گوارشی

آویشن دارای خاصیت های بسیاری است که از جمله آن می توان به کم کردن گاز معده و اسپاسم های معده اشاره نمود، آویشن به دلیل دارا بودن چربی های فرار به دستگاه گوارش تاثیر مثبت در کم کردن انقباض معده و کاهش گرفتگی روده می گذارد. آویشن جهت هضم غذا و عملکرد بهتر دستگاه گوارشی سودمند می باشد.

سلامت بینایی

آویشن دارای ویتامین «آ» و غلظت کاراتنوئید در سلامت بینایی تاثیر مثبت دارد و از آب مروارید و دژنراسیون ماکولا جلوگیری می نماید.

کاهش کلسترول و فشار خون

گفته می شود عصاره آویشن می تواند تا حدودی موجب کاهش کلسترول خون، فشار خون و تری گلیسیرید می گردد.

پیشگیری از سرطان

آویشن به دلیل دارا بودن کارواکرول می تواند از سرطان روده بزرگ و سرطان پستان پیشگیری کرده و به روند درمان آن تاثیر مثبت بگذارد.

درمان کم خونی

آویشن به دلیل غلیظ بودن آهن و سایر مواد معدنی موجب تحریک ساخت گلبول های قرمز می شود، پس اکسیژن رسانی و گردش خون به بدن را بهبود می بخشد و در نتیجه کم خونی را درمان می نماید.

مفید برای قلب و بیماری قلبی

آویشن دارای آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی است که جهت پیشگیری از حمله های قلبی، آترواسکلروز، امراض قلبی عروقی سودمند است.

مفید برای عفونت واژن

آویشن ضد باکتری دارد که می تواند موجب درمان عفونت واژن می گردد.

فواید و خواص آویشن کوهی و موارد منع مصرف آن

روش های استفاده از آویشن

می توان از آویشن به شیوه های مختلف دمنوش، عرقیات و یا روغن آن استفاده کرد.

عرق آویشن

عرق آویشن در درمان سوزش سردل، اختلال های تنفسی همچون برونشیت، تنگی نفس، سرفه، عفونت قارچی، از بین بردن بد دهان کاربرد دارد، پیش از به کارگیری از عرق آویشن حتما با دکتر خویش درمیان بگذارید.

روغن آویشن

روغن آویشن در ۲۰ نوع سفید و قرمز وجود دارد، نوع قرمز آن نسبت به نوع سفید آن اندازه زیادتری فنل دارد و از نظر قیمت گرانتر است. روغن آویشن جهت درمان امراض ویروسی، باکتریایی، قارچی بسیار مفید است، به کمک ماساژ دادن با روغن آویشن می توانید به درمان سیاتیک و روماتیسم کمک نمایید. روغن آویشن جهت درمان امراض تنفسی، عفونت ریه سودمند می باشد. با استفاده آن بعنوان دهان شویه می توانید به کار ببرید. این روغن بعنوان دیورتیک با بالا رفتن اندازه ادرار در درمان سنگ کلیه و عفونت کلیه مفید است.

دمنوش و چای

۱ فنجان دمنوش و یا چای آویشن می تواند از سرماخوردگی، گلودرد و سرفه، آلزایمر، سوزش سردل، درد معده جلوگیری کند. درست است که استفاده آویشن به اندازه کم در زمان بارداری سودمند می باشد، ولی مصرف آن به اندازه زیاد می تواند محرک رحم باشد، بنابراین خوب است در استفاده از آن محتاط باشید. مشخص نمی باشد که ترکیب های آویشن به شیر مادر انتقال پیدا می کند و یا خیر، ولی با وجود این همان طور که آویشن برای اختلالات و مشکل های قاعدگی مفید بوده، امکان دارد در زمان حاملگی نیز استفاده از این گیاه ریسک سقط جنین را بالا ببرد، خانم های حامله و خانم های سیرده باید از مصرف سرخود آن اجتناب نمایند.

موارد منع شده

  • استفاده بسیار آویشن در زمان حاملگی خطر زیاد شدن سقط شدن را به دنبال دارد، پس خوب است زنان باردار آویشن را مصرف ننمایند.
  • همچنین افرادی که باید به زودی مورد عمل جراحی قرار گیرند، ۲ هفته پیش از آن از مصرف آویشن پرهیز کنند. زیرا امکان دارد این گیاه انعقاد خون را به تاخیر بیندازد.
  • کسانی که از حساسیت معده رنج می برند، استفاده بالای آویشن مشکلات سیستم گوارشی را ایجاد می کند. ولی به صورت کلی این گیاه بعنوان ماده حساسیتی شناخته نمی گردد و می تواند به صورت منظم در رژیم غذایی به کار رود.
  • خانم هایی که به هورمون ها آلرژی دارند، مانند افرادی که به سرطان های تخمدان، سینه، رحم و فیبروئیدهای رحمی و یا اندومتریوز ابتلا دارند. آویشن امکان دارد در بدن آنان عملکردی همچون استروژن داشته باشد، در صورتی که این گونه شرایط دارید، اصلا از آویشن بهره نبرید.

فواید و خواص آویشن کوهی و موارد منع مصرف آن

در این مطلب شما را با خواص آویشن کوهی آشنا کردیم، امیدواریم از مطالعه آن نهایت استفاده را برده باشید. و اما در صورت تمایل با خواص بابونه و خواص شوید می توانید به لینک ها مراجعه کنید.

منبع : آرگا

برچسب :

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش سایت جبهه پایداری به موضع حسین شریعتمداری: کسانی که فکر می‌کنند با قوانین فعلی می...