درمان خانگی میلیا با روش های طبیعی و سنتی


میلیا یک مشکل و بیماری پوستی است که هم در نوزادان و هم در بزرگسالان رخ می دهد. نوع آن در نوزادان به خودی خود برطرف می شود، اما در مورد بزرگسالان باید به دنبال راه حل بود. در این مقاله آرگا چندین روش درمان خانگی میلیا را برای شما مرور می کند.

میلیا مجموعی از کیست های میلیوم است، کیست میلیوم برآمدگی هایی محکم و کوچک دارای رنگ های زرد و سفید هستند که اغلب روی پوست دور چشم و نیز پلک ها، لب، پیشانی، گونه، چانه، گردن و سینه ایجاد می گردد. به بیانی میلیا کیست های متشکل از کراتین است که اغلب در اندازه ۱ – ۲ میلی متر بوده و فاقد خارش و درد می باشند. درست است که این کیست ها معمولا در نوزادها و در ماه نخست تولد آن ها ظهور می یابد، ولی امکان دارد در هر سنینی ایجاد گردد. کیست های ایجاد شده در نوزادان به خودی خود از بین می روند، ولی کیست های ایجاد شده در بزرگسال ها شدت بیشتری داشته و سخت تر و طولانی تر از بین رفته و درمان می شوند. برخی مواقع ماهها و یا سالها زمان می برد. در این مقاله به روش های درمان خانگی میلیا می پردازیم.

دلایل ایجاد میلیا

همان طور که گفته شد میلیا هم در نوزادان و هم در بزرگسالان ایجاد می شود، دلیل ایجاد میلیا در نوزادها هنوز مشخص نیست، ولی دلیل ایجاد میلیا در سنین بالاتر متعدد است که از جمله آن می توان به «صدمه و جراحت های پوستی» ، « صدمات پوستی حاصل از مشکلات پوستی همچون سیکاتریکال پمفیگوئید، مرض پروانه ای، پورفیریا کوتانئا تاردا»، «ترشح زیاد از اندازه سبوم»، «انواع سوختگی»، تاول های حاصل از حساسیت های پوستی»، «ماندن در زیر نور آفتاب برای زمان زیاد»، «تغییرهای هورمونی»، «لانولین»، «آرایش برای زمانی طولانی و پاک نکردن آرایش»، «بهره بردن از کرم های استروئیدی برای زمان طولانی»، «استفاده از محصول های مراقبت از پوست سنگین و نامناسب»، «لایه برداری به شیوه های مختلف همچون لیزر و درم ابریژن» اشاره داشت.

درمان خانگی میلیا با روش های طبیعی و سنتی

روش های درمان خانگی میلیا در منزل

اغلب برای هر مشکل و بیماری، یکسری درمان های پزشکی و داروهای شیمیایی و همچنین برخی درمان های خانگی و داروهای گیاهی و طبیعی وجود دارد که افراد بسته به شدت و همچین تجویز دکتر می توانند از یکی از آنها بهره ببرند، همین طور می توانند در صورت تمایل و با مشورت و تایید پزشک برای نتیجه گیری بهتر از درمان های خانگی نیز در کنار روش های پزشکی استفاده کنند. در ادامه به آشنایی شما با درمان خانگی میلیا می پردازیم.

«روغن کرچک»

روغن کرچک خاصیت مرطوب کنندگی، ضد تورم و ضدالتهابی دارد که باعث از بین رفتن زودتر کیست های میلیوم می گردد، در واقع روند آن را تسریع می بخشد. ۱/۲ قاشق چایخوری روغن کرچک را روی میلیا بریزید و یا ۱/۲ قاشق چایخوری روغن کرچک و ۱/۲ قاشق چایخوری روغن زیتون ترکیب نموده و به روی پوست خود بمالید. زمان دهید تا برای نیم ساعت تا یک ساعت باقی بماند. باید هر روز یک مرتبه این عمل را انجام دهید. چنانچه از این روغن برای دور چشم خود بهره می برید، توجه داشته باشید داخب چشم نفوذ نکند.

«سرکه سیب طبیعی»

سرکه سیب طبیعی انقباض دهنده می باشد و برای کوچک تر کردن منافذ پوست مناسب است و اینکه مواد جمع شده در منافذ پوست را خارج می کند و در نتیجه باعث می شود روند مداوا و بهبود میلیا تسریع داده شود. برای این منظور می توانید ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب را همراه ۱ قاشق غذاخوری آب ترکیب نموده و با یک پنبه تمیز آن را به روی کیست میلیوم قرار دهید. زمان دهید تا برای ۳۰ دقیقه باقی بماند. روزانه ۱ مرتبه و تا چندین هفته آن را ادامه دهید.

«روغن درخت چای»

بهره بردن پشت سر هم از این روغن در درمان و بهبود میلیا کمک نموده و روند آن تسریع ببخشد. روغن درخت چای خاصیت ضدعفونی و ضد التهابی دارد. روغن درخت چای تنها جهت استعمال خارجی می باشد و از داخل شدن به درون چشم خود بپرهیزید. برای این منظور می توانید ۶ قطره این روغن را با ۶ روغن نارگیل ترکیب نموده و به روی میلیا بمالید. زمانی نیم ساعته لازم است تا بتواند تاثیرش را بگذارد، سپس آن را شستشو بدهید. برای نتیجه گیری بهتر روزانه ۱ – ۲ مرتبه این کار را انجام دهید.

«ویتامین آ»

به بیانی این مشکل یعنی میلیا با کمبود ویتامین آ مرتبط است، بنابراین خوب است غذاها و مواد غذایی سرشار از ویتامین آ همجون اسفناج، هویج، کاهو، طالبی، کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین، برگ چغندر، فلفل دلمه ای را در رژیم غذایی تان جای دهید. این خوراکی ها دارای بتاکاروتن هستند که در بدن به ویتامین آ تبدیل می گردد.

درمان خانگی میلیا با روش های طبیعی و سنتی

«ماسک گلاب و چوب صندل»

گلاب را با چوب صندل ترکیب نمایید و با کمک آن سلولهای مرده پوست را از بین برده، پوست را جوان تر کنید و در نهایت به درمان میلیا کمک کنید. برای این منظور می توانید اول پوستتان را شستشو داده و سپس خشک نمایید. ۱ قاشق غذاخوری از پودر چوب صندل را با اندازه کافی گلاب ترکیب نمایید، دقت کنید که باید غلظت آن به حدی نه خیلی سفت و نه خیلی رقیق و شل باشد. ترکیب به دست آمده را روی پوست خود به طور یک لایه یکدست بمالید و نیم ساعت بگذارید باقی بماند. سپس پوستتان را با استفاده از آب خنک بشویید، برای نتیجه گیری روزانه ۱ مرتبه و به مدت ۲ هفته باید آن را انجام بدهید.

«آبلیمو»

آبلیمو در کوچک کردن و پاکسازی منافذ پوستی موثر می باشد، که به همین دلیل و نیز ضد التهابی قادر به از بین بردن زودتر میلیا می گردد. برای این منظور ۱ عدد آبلیمو را به قسمت های آسیب دیده بمالید، قدری هم نمک به آن افزوده و زمان دهید تا برای نیم ساعت تا ۴۰ دقیقه باقی بماند. در نهایت پوستتان را شستشو دهید. روزانه یک مرتبه باید آن را انجام دهید.

«بخور»

با استفاده از بخور روزنه های پوست خود را باز کنید و مواد زائد و سم ها را خارج نمایید. برای این منظور کمی آبجوش درون یک ظرف با دهانه بزرگ بریزید، صورتتان را بر روی آن نگه داشته و یک حوله تمیز را روی سر خودتان انداخته و تقریبا ۵ – ۱۰ دقیقه بر روی آن بایستید. سپس حوله را برداشته و اول با آب گرم و بعد با استفاده از آب خنک صورتتان را بشویید. در صورت تمایل برای نتیجه گیری بهتر با در نظر گرفتن نوع پوستی که دارید پس از بخور، از روغن کرچک یا گلاب روی پوست خود بهره ببرید. این کار را یک مرتبه در طول هفته انجام دهید.

«پوست انار»

پودر پوست انار که خشک کرده اید، یکی دیگر از درمان های خانگی میلیا می باشد، این پودر به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدان و لایه برداری علاوه بر از بین بردن و تسریع در روند بهبود میلیا، کم شدن آکنه و جوش های سرسیاه کمک می کنند.

کمی از پوست انار را در سایه خشک و بعد پودر نمایید. ۲ قاشق غذاخوری پودر انار را با کمی گلاب و یا آبلیمو ترکیب نمایید تا یک ماسک غلیظ حاصل شود. از ترکیب به دست آمده به روی پوستتان بگذارید و برای یک ربع ساعت تا ۲۰ دقیقه زمان بدهید، سپس پوستتان را شستشو دهید. این کار را روزانه ۱ مرتبه باید انجام دهید.

«ژل آلوئه ورا»

آلوئه ورا خاصیت ضد آنتی اکسیدان و تورم دارد که به همین دلیل موجب سلامتی پوست و در نتیجه کمک به بهبود میلیا می گردد. برای این منظور می توانید کمی از ژل آلوئه ورای تازه را از برگ جدا نموده و روی کیست میلیوم بمالید. تا هر اندازه که در توانتان هست منتظر بمانید و سپس بشویید. این عمل را روزانه ۱ – ۲ مرتبه انجام دهید.

«برگ و تخم شنبلیله»

شنبلیله خاصیت ضد تورم، آنتی اکسیدان و آنتی سپتیک دارد که به همین دلیل برای درمان میلیا مفید می باشد. طریقه بهره بردن از برگ و تخم شنبلیله برای درمان میلیا به این صورت است که کمیاز برگ شنبلیله تازه را همراه کمی آب داخل مخلوط کن ریخته و حالت خمیری در آورید. این خمیر را به روی پوستتان بمالید و برای ۱۰ دقیقه زمان دهید تا تاثیرش را بگذارد. بعد آن را بشویید. این عمل را روزانه ۱ مرتبه انجام دهید.

درمان خانگی میلیا با روش های طبیعی و سنتی

«گوجه فرنگی»

گوجه فرنگی یکی دیگر از درمان خانگی میلیا محسوب می شود که هم ساده و هم موثر است. گوجه فرنگی غنی از ویتامین سی است که به همین دلیل موجب از بین بردن سلولهای مرده پوست می گردد. ۱ گوجه فرنگی نه خیلی بزرگ را خوب شسته و حلقه حلقه کرده و به روی کیست های میلیوم بگذارید. چند دقیقه منتظر بمانید و در نهایت پوست خود را بشویید. روزانه ۱ – ۲ مرتبه و به مدت ۱ ماه این عمل را انجام دهید.

«ماسک دارچین»

با استفاده از دارچین البته اگر پوست حساسی ندارید، می توانید به درمان میلیا کمک نمایید. برای پی بردن به اینکه حساسیت دارید و یا نه می توانید قدری از آن را به روی مچ دستتان تست نمایید. و اما طریقه تهیه ماسک دارچین و استفاده از آن برای میلیا، به این صورت است که ۱/۲ قاشق غذاخوری پودر دارچین را همراه ۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین و نیز آب لیموی تازه خوب ترکیب نموده و یک ماسک یکدست ایجاد کنید. ماسک به دست آمده را به روی کیست های میلیوم بگذارید و زمان دهید تا روی سطح پوست خشک گردد. پس از این که خشک گردید، پوستتان را با استفاده از آب نیمه گرم بشویید. در هفته ۲ مرتبه باید این عمل را انجام دهید.

«سیب زمینی»

سیب زمینی کوچکی را انتخاب نموده و با استفاده از رنده ریز رنده نموده و آب سیب زمینی را بگیرید. با کمک یک پنبه آب سیب زمینی را به روی کیست های میلیوم بگذارید و زمان دهید تا روی پوست شما خشک گردد. روزانه چندین مرتبه باید این عمل را انجام بدهید.

درمان خانگی میلیا با روش های طبیعی و سنتی

در این مطلب شمارا با روش های درمان خانگی میلیا آشناکردیم، امیدواریم مورد توجه تان واقع شده باشد. همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با درمان خانگی ضربان قلب بالا و درمان خانگی درد آرنج می توانید به لینک ها مراجعه کنید.

منبع : آرگا

برچسب :

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)