تغذیه مناسب بعد از ورزش چه ویژگی هایی دارد؟


تغذیه بعد از ورزش اهمیت بسیاری دارد، زیرا موجب می شود نتیجه بهتری از ورزش های هوازی بگیریم. در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی موضوع تغذیه بعد از ورزش و اهمیت آن بپردازیم.

بایدذ بدانید که برای بهره گیری بهتر از نتایج ورزش؛ تغذیه بعد از ورزش و حتی قبل آن تاثیر مهمی دارد؛ تغذیه مناسب قبل از ورزش موجب می شود، فرد انرژی لازم برای انجام فعالیت و حرکات ورزشی را کسب کرده و نیز بدنش تحلیل نرود. در ادامه مطالب بیشتری در رابطه با تغذیه بعد از ورزش در اختیارتان قرار می دهیم.

تغذیه مناسب برای بعد از ورزش

اگر می خواهید از ورزش هایی که انجام می دهید، نتایج بهتری بگیرید، لازم است که به تغذیه و رژیم غذایی خود توجه بیشتری داشته باشید. بنابراین ورزش کردن و تغذیه، مکمل هم بوده و در کنار هم می توانند به تناسب اندام شما کمک نمایند. از آنجا که بعد ورزش، بدن با کمبود نیتروژن مواجه شده و این مساله می تواند موجب تخریب عضلات شود، از این رو فرد باید با مصرف آمینو اسید و پروتئین های مورد نیاز بدن خود که در غذاهایی مانند تخم مرغ، گوشت گوساله و مرغ وجود دارد، همچنین با مصرف کربوهیدرات گیاهی این مشکل را برطرف نماید؛ بهتر است در هر وعده غذایی پروتئین های حیوانی به همراه کربوهیدرات گیاهی مصرف شود، حتی در مواقعی که در استراحت و ریکاوری به سر می برید. البته همواره به این نکته توجه داشته باشید که تغذیه شما بسته به نوع ورزشی که انجام می دهید متفاوت می باشد، بنابراین در این رابطه لازم است با متخصصان تغذیه مشورت شود.

تغذیه مناسب بعد از ورزش چه ویژگی هایی دارد؟

بعد از انجام ورزش های هوازی، اگر قصد چربی سوزی دارید، لازم است ۴۵ تا ۶۰ دقیقه صبر کرده ( گرسنگی بیشتر از یک ساعت برای سلامتی مضر بوده و خطرناک است) و سپس از یک نوع پروتئین حیوانی و کربوهیدرات گیاهی تغذیه نمایید. اما بعد از انجام ورزش های بی هوازی و قدرتی، انتخاب منابع پروتئینی با کیفیت بالا، نقش مهمی در متابولیسم بدن و سلامتی ماهیچه ها ایفا می کند؛ مصرف غذاهای حاوی اسید آمینه، گلیکوژن و برخی مواد مفید و انرژی زای دیگر، یک ساعت بعداز ورزش قدرتی می تواند موجب ترمیم بافت های عضلانی تخریب شده شود و لازم است بدانید که بیشتر از این مدت، شانس ترمیم عضلات و قوی شدن آن کاهش می یابد، در طول این یک ساعت می توانید از مواد غذایی مانند پروتئین آب پنیر و نیز کربوهیدرات هایی مثل موز که سریع جذب می شوند، استفاده نمایید.

تغذیه مناسب بعد از ورزش چه ویژگی هایی دارد؟

بسیاری از افراد از انواع نوشیدنی و شکلات های آمریکایی انرژی زا استفاده می کنند، در صورتی که این مواد حاوی فروکتوز بوده و مصرف آنها، موجب افزایش توکسین و کالری بی ارزش شده که برای بدن نه تنها مفید نبوده، بلکه مضر نیز می باشد. بنابراین توصیه می شود از مواد غذایی مفید و سالمی شامل پروتئین از قبیل مرغ، تخم مرغ، گوشت تازه، پروتئین پنیر،آجیل و مغزها و نیز مصرف غذاهای کربوهیدرات دار نظیر میوه هایی از قبیل لیمو ترش، زردآلو، آلو، تمشک، طالبی و همچنین سبزیجات تازه مثل اسفناج، کلم برگ و چغندر و میوه هایی استفاده نمایید. همچنین برای آشنایی با تغذیه دوران حجم روی لینک کلیک کنید.

منبع : آرگا

برچسب :

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی پروفسور دکتر سید امیرحسین عابدی