تدارک ‌کانون‌های فرهنگی هنری برای تابستان شاد بچه‌های مسجد


تدارک ‌کانون‌های فرهنگی هنری برای تابستان شاد بچه‌های مسجد

کانون‌های مساجد هرساله با فرارسیدن فصل تابستان ویژه‌برنامه‌های مختلفی را برای پربار کردن اوقات فراغت تدارک می‌بینند؛ از جمله برگزاری دوره‌های آموزش رایانه و برگزاری مسابقات حرفه‌ای ورزشی که هرکدام زمینه‌ساز جذب نسل جوان به مسجد محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان: فصل تابستان فرصت مناسب و شاید بگوییم بهترین زمان برای حضور نوجوانان در کلاس‌های مختلف اوقات فراغت و یادگیری یک حرفه، هنر، ورزش و یا هر فعالیت دیگری است که در طول سال تحصیلی امکان شرکت در آن وجود نداشت.

برپایی این کلاس‌ها و استقبال از آنها نویدبخش تحقق هدف والایی چون غنی‌سازی اوقات فراغت و آینده‌نگری است چراکه به زودی کارکرد این دوره‌ها نشان می‌دهد که چگونه شرکت‌کنندگانش برای برهه‌های بعدی زندگی آماده شدند.

از سوی دیگر یکی از مسایل مهمی که همواره ذهن والدین را در رابطه با اوقات فراغت مشغول می‌کند، محل برگزاری کلاس‌ها است، چه بسا دوره‌های مختلف و مفیدی هم برگزار شود اما هرگز اعتمادی که به مسجد وجود دارد را نمی‌توانیم در اماکن دیگر پیدا کنیم. مسجد به واسطه تقدس و جایگاه مهمی که در جامعه اسلام و ایران داشته است همواره کانون توجه و مرکز تحقق بسیاری از فعالیت‌ها بوده و از این نظر است که امروز مراکز مختلفی از جمله کانون‌های فرهنگی هنری با محوریت مسجد در تلاش برای ارایه خدمات فرهنگی، هنری، تربیتی، ورزشی و ... به نوجوانان هستند.

گروه مسجد و کانون‌های خبرگزاری شبستان با هدف اطلاع‌رسانی گوشه‌ای از این فعالیت‌های تابستانی در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت، برخی کلاس‌ها و فعالیت‌های کانون‌های مساجد در نقاط مختلف کشور را به شرح ذیل معرفی می کند:

کانون اسوه و میزبانی از فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی در تابستان


کانون فرهنگی هنری «اسوه» میزبان گروه‌های سنی مختلف از نونهال و دبستان تا بزرگسالان است بنابراین همواره تنوع فراوانی را در برنامه‌های این کانون در ایام مختلف سال شاهد هستیم از جمله تابستان که سه عرصه فرهنگی، ورزشی و کلاس‌های رایانه محور برنامه‌های کانون اسوه را تشکیل می‌دهند.


برپایی کلاس‌های قرآنی، احکام، قصه‌های قرآنی، سرود از جمله تدارکات کانون اسوه ذیل برنامه‌های فرهنگی تابستان امسال است. همچنین برگزاری مسابقات فوتبال و شرکت تیم فوتبال کانون در مسابقات حرفه‌ای این رشته ورزشی که به همت شهرداری برگزار می شود تشکیل‌دهنده برنامه‌های ورزشی این کانون است. از سوی دیگر برپایی دوره‌های ICDL، فتوشاپ نیز ذیل کلاس‌های رایانه این کانون در تابستان 1402 برگزار می شود به خصوص اکنون که کانون موفق به تهیه چند دستگاه رایانه جدید به همت خیرین و اهل مسجد شده است.

کانون فرهنگی هنری صاحب الزمانی (عج) روستای آسفیچ


روستای آسفیچ از روستاهای محروم استان خراسان جنوبی است اما محرومیت و نبود امکانات هرگز باعث نشد تا بچه‌های مسجد دست از کار بکشند یا هیچ تدارکی برای غنی‌سازی اوقات فراغت نداشته باشند.

در این راستا آموزش «قرآن، قصه‌گویی، شعر و سرود» ویژه گروه سنی کودک؛ آموزش تجوید، حفظ قرآن و قرائت ویژه گروه سنی نوجوان و جوان؛ دوره آموزشی «چرتکه، زبان انگلیسی، طراحی چهره، نقاشی و خطاطی» ویژه گروه سنی نوجوان و جوان؛ آموزش خیاطی ویژه خواهران بالای 15 سال؛ از جمله فعالیت‌های کانون فرهنگی هنری صاحب الزمانی (عج) روستای آسفیچ محسوب می شود که برای تابستان برنامه ریزی و اجرا خواهند شد.


کانون فرهنگی هنری «ثقلین» رشت و غنی‌سازی اوقات فراغت تحت عنوان «تابستانی جذاب و شیرین»


کانون فرهنگی هنری «ثقلین» رشت با برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی تحت عنوان «تابستانی جذاب و شیرین» مبادرت به غنی‌سازی اوقات فراغت برای نوجوانان و جوانان کرده است.

این دوره‌های تابستانی در قالب سه بخش شامل کلاس‌های آموزشی، مهارتی و تفریحی می شود؛ طراحی، سرود، تواشیح، خطاطی، مکرومه‌بافی، خیاطی، قرآن، احکام، نهج‌البلاغه از جمله این دوره‌ها است. همچنین کلاس‌های مهارتی نیز در دو بخش الکترونیک و عکاسی برگزار شده و نهایتا کلاس‌های ورزشی در رشته‌های فوتسال، شنا وفوتبال دستی نیز از جمله دوره‌های تفریحی ورزشی کانون ثقلین رشت به مناسبت تابستان 1402 است.

کانون انصارالزینب (س) روستای لب دریا بندر کیاشهر و حضور فعالانه «ننه گیل‌مار» برای کتابخوان کردن بچه‌ها


کانون فرهنگی هنری انصارالزینب (س) روستای لب دریا بندر کیاشهر که یَد طولایی در اجرای فعالیت‌های مرتبط با کتاب و کتابخوانی دارد، امسال در تابستان 1402 تحت عنوان طرح تابستانی «مسجد کانون نشاط» اقدام به اجرای طرح‌های مختلف از جمله طرح تابستانی اوقات فراغت جوانه‌های کانون انصارالزینب(س) کرده است. همچنین ذیل طرحی با عنوان «به وقت کتاب» با حضور «ننه گیل مار» اقدام به معرفی کتاب کرده است.

آموزش تجوید، روخوانی، روانخوانی و حفظ قرآن، کلاس‌‎های آموزش نقاشی، کاردستی، ارویگامی و بازیگری و همچنین کلاس‌های آموزش صنایع دستی، تسمه بافی، قلاب بافی و خیاطی از جمله دیگر کلاس‌های تابستانی کانون انصار الزینب (س) هستند.

کانون فرهنگی هنری معراج‌السعاده روستای بزنج
این کانون فعال که با فعالیت‌های مدیر پرتلاش خود موفق به راه‌اندازی کسب‌وکارهای مختلف خانگی شده است، در عرصه‌هایی نظیر کتابخوانی نیز دستی بر آتش داشته و حتی نام روستای بزنج را به عنوان روستای دوستدار کتاب مطرح کرد.

اما اکنون و در ایام تابستان کانون معراج السعاده، مبادرت به برگزاری کلاس‌های تابستانی متنوعی برای گروه‌های سنی کودک، نوجوان و جوان کرده است. طراحی، نقاشی، کاردستی برای کودکان و نوجوانان؛ برگزای کارگاه‌های آموزش کارآفرینی مشاغل خانگی از تولید قارچ و زعفران گرفته تا برپایی دوره‌های تعمیرات لوازم خانگی برای بانوان از جمله اتفاقاتی است که به همت کانون معراج السعاده در تابستان 1402 رقم خورده است.

همچنین برگزاری کارگاه‌های مختلف با موضوع جمعیت و فرزندآوری برای بانوان، برگزاری کلاس‌های سواد رسانه‌ای و همچنین دوره مقدماتی آموزش کمک‌های اولیه از دیگر برنامه‌های این کانون است.

کانون فرهنگی هنری زهرا(س) ام‌الائمه
برگزاری دوره‌های مختلف اردویی با حضور اعضای کانون؛ این اردوهای تفریحی یکروزه بوده و در اماکن و مناطق طبیعی برگزار شد که از جمله آنها می‌توانیم به اردوی بازدید از کاخ سعدآباد و همچنین اردوی تفریحی دماوند اشاره کنیم.

کانون شهید باکری مسجد چهارده معصوم (ع)
برگزاری دوره آموزشی با عنوان «صفر تا صد طراحی سایت» با «ورد پرس»
شرکت‌کنندگان در این دوره آموزشی ضمن ارتقای مهارت‌های نرم‌افزاری با تدریس مربیان مجرب؛ مراحل مقدماتی این نرم‌افزار، پنل مدیریت ورد پرس، سفارشی سازی قالب و نصب پلاگین را می‌آموزند.

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس زیبایی دختر واقعی «آمنهوتپ سوم» سریال یوسف پیامبر ! تغییر چهره جهانبخش سلطانی بعد 1...