قرص موکوسولوین و مهمترین نکات مصرف این دارو


قرص موکوسولوین یک دارو برای درمان مشکلات گوارشی می باشد که بهتر است قبل از شروع به مصرف آن با یکسری اطلاعات دارویی این قرص آشنایی پیدا کنید.

قرص موکوسولوین (Mostrocrom)، دارویی آنتی کولینرژیک که تنها با نسخه تهیه می گردد. این قرص جهت مداوای مشکل و اختلالات گوارشی همچون یبوست، سندروم تحریک پذیر در افرادی که به مولتیپل اسکلروزیس ابتلا دارند، به کار گرفته می شود. با زیاد شدن حجم ماسه ها در روده و تحریک پریستالتیک روده، این دارو موجب حرکت روده و خالی شدن کمی از محتویات روده می گردد. در این مقاله اطلاعات کاربردی و کاملی از قرص موکوسولوین در اختیار شما قرار دهیم.

آشنایی با قرص موکوسولوین

مریض ها لازم است پیش از آغاز مصرف هر نوع دارو، با دکتر خویش درباره مصرف این دارو به صورت همزمان مشورت نمایید. از مصرف قرص موکوسولوین که تاریخ انقضایش گذشته است، بپرهیزید. قرص موکوسولوین دارویی آنتی کولینرژیک می باشد که جهت درمان و بهبود بعضی از مشکل و اختلال های گوارشی همچون یبوست و نیز اختلال های دفع مدفوع به کار گرفته می گردد. این قرص با کم کردن کارکرد عضله های صاف سیستم گوارش موجب زیاد شدن حرکت مدفوع در روده ها و در نتیجه آسان تر شدن دفع آن می گردد.

موکوسولوین بعنوان مهار کننده ای، آنزیم کولین را خارج می کند که با متمرکز شدن به روی گیرنده های موسکارینیک در سیستم گوارشی، موجب کم شدن کارکرد عضله های صاف روده و تحریک عضله های صاف متعلق به پوکتوم و نیز جهت مشکل هایی همچون اختلال دفع مدفوع و یبوست را تسهیل می بخشد. پس با زیاد شدن حرکت مدفوع در روده ها و آسان کردن خروج مدفوع از بدن، موکوسولوین در مداوای بعضی از مشکل های گوارشی از جمله اختلال های دفع مدفوع و یبوست مصرف می گردد.

قرص موکوسولوین و مهمترین نکات مصرف این دارو

دستور العمل دارو و میزان مصرف

متناسب با اینکه بیمار چه سنی دارد، شدت و نوع مریضی، چگونگی واکنش به نخستین مقدار مصرفی قرص و دیگر شرایط پزشکی مریض نوع، اندازه و توالی زمانی می تواند متفاوت باشد. چگونگی و اندازه مصرف دارو لازم است برحسب تجویز دکتر با دقت رعایت گردد. اغلب این قرص را می توانید بعد از شام و یا صبحانه استفاده نمایید. اغلب میزان مصرف این قرص در روز جهت بزرگسال ها حداکثر پانزده میلی گرم می باشد که در ۲ – ۳ مرتبه تقسیم می گردد. جهت مریض هایی که به سندروم تحریک پذیر ابتلا دارند، پیشنهاد می شود ۴۵ دقیقه پیش از غذا مورد استفاده قرار گیرد. افرادی که به مشکلات کلیوی مبتلا می باشند، لازم است اندازه مصرف موکوسولوین را با در نظر گرفتن اختلال های کلیوی خویش تنظیم نمایند و اگر لازم بود با دکتر خویش در جریان بگذارند.

موارد منع این دارو

مریض هایی که به این دارو و یا هر کدام مواد تشکیل دهنده این قرص آلرژی شدیدی دارند، از مصرف آن باید اجتناب کنند.

اگر مریضی از عوارض جانبی کبدی، کلیوی و قلبی این دارو رنج می برند، لازم است به دکتر خویش اطلاع بدهید و اگر نیاز بود جهت مداوای مشکل های گوارشی خویش از دارویی جایگزین بهره ببرید. افرادی که از مشکل های احتقانی و نیز تنفسی رنج می برند، لازم است با دکتر در این مورد مشورت نمایند.

با در نظر گرفتن این موضوع که موکوسولوین برای خانم های حامله به طور مستقیم آزمایش نشده است، لازم است درباره معایب و مزایای مصرف این دارو در زمان حاملگی با دکتر معالج خویش مشورت نمایید. اگر دکترتان موکوسولوین را جهت مداوای مشکل های گوارشی در زمان حاملگی پیشنهاد نموده، لازم است دستورالعمل های مصرف آن را رعایت نموده و چنانچه مشکلی پیش آمد و یا مشاهده عوارضی با دکتر خویش در جریان بگذارید.

همچنین مصرف موکوسولوین برای مادران شیرده لازم است با احتیاط و هماهنگی دکتر انجام شود.

چنانچه سالمندی می خواهد قرص موکوسولوین مصرف نماید، لازم است با دکتر خویش درباره معایب و مزایای مصرف این قرص مشورت نموده و دستورالعمل ها را با دقت زیاد رعایت نماید و اگر مشکلی پیش آمد دکتر را در جریان بگذارد.

و یکی دیگر از مواردی که در مصرف قرص موکوسولوین باید با احتیاط و حساسیت انجام شود، در رابطه با بچه های کم تر از دو سال می باشد که لازم است در این باره با دکتر مشورت گردیده و فقط با تجویز مستقیم دکتر مورد استفاده قرار گیرد.

عوارض جانبی قرص موکوسولوین

هر دارویی و یا به بیانی اغلب داروها در کنار تاثیر مثبت و درمانی که برای بدن دارند، امکان دارد عوارض جانبی نیز به همراه داشته باشد که موکوسولوین نیز از آن مستثنی نیست. بعضی از عوارض جانبی رایج این قرص عبارتند از اسهال، استفراغ، سردرد، درد شکمی، گیجی، بالا رفتن ضربان قلب، آسم، تاری دید، آلرژی، افت فشار، آسم. در بعضی موارد به خصوص نیز استفاده این دارو موجب آنفولانس، ورم صورت، مشکلات قلبی و درد قفسه سینه می گردد. در این حالت و پس از مشاهده هر یک از این عوارض به دکتر خویش مراجعه نموده و اگر مشکل شدید و جدی بود سریعا به مراکز درمانی بروید. به طور کلی استفاده این دارو معمولا بدون عوارض و ایمن می باشد، ولی متناسب با وضعیت مریض امکان دارد عوارض جانبی همراه شود. پس مریض ها همیشه با دکتر خویش درباره معایب و مزایای این دارو مشورت نمایند.

تداخلات ارویی موکوسولوین
در صورت استفاده همزمان قرص موکوسولوین با داروهای کلرامفنیکل، ایترودیکان، سیپروفلوکساسین امکان دارد موجب زیاد شدن عوارض جانبی گردد. این قرص امکان دارد با بعضی از داروها ایجاد تداخل نماید، به طور مثال استفاده همزمان این دارو با داروهای ضد اسید امکان دارد از تاثیر موکوسولوین بکاهد. استفاده همزمان موکوسولوین با داروهای عمل کننده بعنوان مهارکننده بتا همچون پروپرانولول امکان دارد موجب پایین آمدن ضربان قلب گردد. به منظور مانع شدن از این اتفاق فهرست همه داروهایی که قرار است مورد استفاده قرار دهید را به دکترتان نشان دهید.

قرص موکوسولوین و مهمترین نکات مصرف این دارو

قرص موکوسولوین باید در مکانی خشک و خنک به دور از رطوبت، نور خورشید و گرما نگهداری گردد. همچنین این قرص را داخل بسته بندی اصلی دارو و دور از سایر داروها و کودکان نگهداری شود. برای آشنایی با موارد استفاده قرص پیرفنکس و نیز اطلاعات دارویی قرص پوریکا به لینک های مراجعه کنید.

منبع : آرگا

برچسب :

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی