مورد مصرف قرص کرومیوم و آشنایی با ویژگی های این دارو


قرص کرومیوم و یا کروم یک قرص مکمل و مفید برای بدن می باشد که برای بهبود برخی از بیماری و مشکلات همچون بیماران مبتلا به دیابت ۲، کلسترول خون بالا و …نیز موثر است. البته باید این را نیز ذکر کنیم مصرف سرخود و بی رویه آن می تواند مشکل آفرین باشد. در این مطلب ویژگی ها و کاربردهای کرومیوم، عوارض آن، تداخلات دارویی آن را مرور می کنیم.

شاید نام قرص های کرومیوم و یا همان مکمل کروم به گوشتان خورده باشد و این پرسش در ذهن شما ایجاد شده باشد که چه قرصی می باشد؟ در جواب می توان گفت که کرومیوم و یا کروم ماده ای معدنی الزامی و مهم برای بدن می باشد که به ۲ صورت موجود است. کروم ۳ ظرفیتی که برای بدن بدون خطر بوده و کروم ۶ ظرفیتی سمی برای بدن است. طبق تحقیقات رژیم غذایی دارای کرومیوم برای بارهای پشت سر هم و متناوب پیشنهاد می شود. در این مطلب شما را با قرص کرومیوم و سایر اطلاعات لازم مرتبط آن آشنا می کنیم.

آشنایی با قرص کرومیوم

کرومیوم ۳ ظرفیتی در غذاها به میزان کم وجود دارد که برای تامین میزان بیشتر آن می توانید از مکمل های آن بهره ببرید. استفاده از مکمل کرومیوم با بهبود چگونگی مصرف بدن از انسولین موجب کنترل و تنظیم سطح قند خون می گردد، به صورت کلی مصرف مکمل کرومیوم جهت بیماری دیابت، کلسترول خون بالا، اختلال قطبی، کارکرد ورزشی و سایر مقاصد مفید می باشد.

مورد مصرف قرص کرومیوم و آشنایی با ویژگی های این دارو

کاربردها و ویژگی های کرومیوم

کرومیوم از مواد معدنی مهم و لازم برای انسان می باشد که در واقع مکملی نادر نیز محسوب می شود، اما می توان با استفاده از محصولات غذایی آن را به دست آورد. مکمل کرومیوم برای مبتلایان به بیماری دیابت ۲، کلسترول بالا، افراد دارای فعالیت بدنی و ورزش زیاد، مبتلایان به اختلال دو قطبی و اختلالات روانی مفید است که موجب تقویت کربوهیدرات و متابولیسم پروتئین، تقویت توده عضله ها، لاغری و چربی سوزی، به دست آوردن انرژی رفته، کنترل و تنظیم قند خون، مفید برای سلامتی قلب می شود.

مورد مصرف قرص کرومیوم و آشنایی با ویژگی های این دارو

کنترل و تنظیم قند خون

جهت کنترل و تنظیم قند خون روش های مختلفی انجام می شود که استفاده از کرومیوم آسان ترین آنها می باشد. کرومیوم قادر است سطح خون را در حد اعتدال نگه داشته و موجب بهبود سطح قند خون گردد که در نتیجه با بهبود وضعیت بیماران، احتیاج آنها به انسولین را کمتر می کند. با استفاده از کرومیوم می توان به کاهش ۲۳ درصدی قندخون پس از غذا کمک نمود به همین خاطر مصرف این مکمل با غذا شیوه ی خوب و سودمندی جهت کاهش قند خون است.

کنترل کلسترول خون

کرومیوم برای سوخت و ساز چربی بسیار موثر است که به کم شدن ۲۳ درصدی کلسترول خون کمک می نماید.

کم شدن اشتها

یکی دیگر از تاثیرات این دارو کاهش اشتها و لاغری و رسیدن به تناسب اندام می باشد. با استفاده از این مکمل به مدت ۸ هفته بدن قادر است اندازه کربوهیدرات بدن را کم نموده و کالری زیادتری را بسوزاند. به همین دلیل استفاده از کرومیوم امکان دارد به تثبیت سطح خون کمک نموده و موجب کم شدن اشتها گردد.

کنترل چربی

کرومیوم می تواند موجب کاهش توده چربی بدن شده و موجب زیاد شدن توده عضلانی گردد. کرومیوم به کم کردن وزن کمک می نماید. ورزشکاران و کسانی که فعالیت بدنی زیاد دارند قادرند زیاد شدن عضله های بدن خویش از کرومیوم بهره ببرند.

مورد مصرف قرص کرومیوم و آشنایی با ویژگی های این دارو

چه غذاهایی غنی از کرومیوم هستند؟

سیب زمینی، بروکلی، مرغ، گوشت گاو، لوبیا سبز، موز، سیب، لبنیات و شیر، آب انگور، فراورده های سبوس دار، جگر، سیر، مارچوبه، ریحان، غذاهای دریایی، غلات، مخمر آبجو از جمله غذاهایی هستند که به میزان زیادی دارای کرومیوم می باشند.

عوارض دارو

البته که هر دارویی در هر شکل و با هر کاربردی دارای عوارضی کم یا زیاد است که کرومیوم نیز از این قاعده مستثنی نبوده، اما باید در رابطه با عوارض آن گفت که دارای عوارض جانبی خیلی کم می باشد. برخی پس از استفاده این دارو دچار اختلال در خواب، ضربان قلب نامنظم، سردرد، حساسیت، سردرد و تغییرهای خلق و خوی می گردند.

مصرف این دارو ممکن است به کلیه و کبد آسیب برساند، پس کسانی که دارای مشکلات کلیوی و کبدی می باشند، باید با دکتر خویش مشورت نمایند

کرومیوم موثر بر سطح خون می باشد، پس مصرف کنندگان داروهای دیابت همچون انسولین باید زیر نظر دکتر خویش از این مکمل بهره ببرند.

کودکان هم لازم است زیر نظر دکتر و با مشورت وی از داروی کرومیوم استفاده نمایند.

زنان باردار و مادران شیرده به هیچ وجه این قرص را مصرف نکنند.

تداخلات دارویی

مصرف قرص کرومیوم امکان دارد با انسولین، آنتی اسیدها، مسدود کننده های بتا، رفلاکس اسید، مسکن «NSAID»، تیروئید تداخلات دارویی داشته و موجب جذب کمتر کرومیوم و یا تقویت اثر سایر داروها گردد. کسانی که هر کدام از این داروها را استفاده می نمایند لازم است حتما با دکتر خویش در این زمینه مشورت نمایند.

مورد مصرف قرص کرومیوم و آشنایی با ویژگی های این دارو

سخن پایانی

برنامه غذایی خوب اصلی ترین عامل برای جلوگیری از مریضی و داشتن سلامتی و تندرستی می باشد، طبق تحقیقات انجام شده مزایای مکمل به حد مصرف غذایی مغذی و کامل نمی باشد. یک ماده مغذی فقط قادر نیست قسمتی مهم از برنامه غذایی ما را تامین نماید و باید از مواد مغذی متعددی در برنامه غذایی برای تامین احتیاج بدن بهره گرفته شود. موردی از مسوم شدن با کرومیوم به صورت مواد غذایی ذکر نگردیده و زیادترین اندازه مصرف کرومیوم هم مشخص نگردیده است. با وجود این مصرف مکمل کرومیوم در دوزهای بسیار بالا قادر است موجب مشکلات معده، آسیب به کبد و کلیه، افت قند خون گردد، پس پیش از مصرف مکمل کرومیوم و به طور کلی هر مکملی با دکتر خویش مشورت نمایید. و در پایان برای آشنایی با قرص موکوسولوین و قرص پیرفنکس به لینک ها مراجعه کنید.

منبع : آرگا

برچسب :

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ثمره شکر و صبر انسان مؤمن