درمان خانگی تورم سقف دهان و نگاهی به دلایل بروز آن


اغلب هر درد و مشکلی بسته به شدت و دلایل ایجاد شدنی که دارد، شامل یکسری درمان های خانگی و ساده، و نیز درمان های پزشکی و شیمیایی می شوند. در این مطلب ابتدا به ماهیت تورم سقف دهان و علل آن، و سپس درمان خانگی تورم سقف دهان می پردازیم.

تورم سقف دهان از جمله مشکل هایی می باشد که در طول زندگی ممکن است آن را تجربه نمایید، با وچودی که خیلی رایج نبوده، ولی شاید به دلایلی ایجاد شود که اغلب آن ها با ساده ترین روش ها قابل درمان هستند. البته که در اغلب موارد و در برخی موارد کمتر نیز شاید مشکلی جدی تر دلیل آن باشد که در نهایت یافتن دلیل تورم سقف دهان از اصلی ترین و اولین اقدامات می باشد. در این مقاله به علل تورم سقف دهان و درمان خانگی تورم سقف دهان خواهیم پرداخت.

تورم سقف دهان چیست؟ و چه دلایلی موجب ایجاد آن می گردد؟

سقف دهان صفحه ای استخوانی در بخش جلویی و بخشی نرم و بی استخوان در پشت که همچون یک مانع و سد میان روزنه های بینی و دهان نقش دارد. در مورد دلیل و چگونگی متورم شدن سقف دهان گزینه های بسیاری از جمله خشکی دهان، ناراحتی و اسپاسم، تاول و یا سایر زخم ها، گرفتگی عضلانی و نیز زخم در دهان، کم آبی، موکوسل، ورم و برآمدگی های فلس دار، وضعیت پزشکی ویژه وجود دارد.

درمان خانگی تورم سقف دهان و نگاهی به دلایل بروز آن

زخم در دهان

نخستین عامل متورم شدن سقف دهان، زخم در دهان می باشد، زخم و جراحت های دهانی معمولا شامل «تبخال» و «برفک» بوده که در گونه، لب و لثه مشاهده می گردد و در برخی موارد روی سقف دهان هم امکان دارد، به وجود آید. جراحت ها موجب درد، تورم و تاول می گردند که البته عده ای پیش از به وجود آمدن درد، زخم و تورم به آن پی می برند.

برای درمان این مشکل می توانید دهان خود را با استفاده از آب و نمک شستشو دهید، همچنین می توانید از دهان شویه جوش شیرین و یا دهان شویه ای ملایم بهره ببرید. مکیدن یخ، مسواک زدن آهسته، مسکن های بی نسخه زخم دهان از دیگر روش ها می باشد.

نوعی دیگر از زخم و آسیب های دهانی نیز وجود دارند که با موارد ذکر شده متفاوت است و ممکن است به خاطر میل کردن یک غذای سفت، خراش و یا زخم سقف دهان با خوردنی خشک یا غذا یا نوشیدنی بسیار داغ به وجود بیاید.

کم آبی و خشکی دهان

آب بنوشید تا سلامت خود را حفظ کنید، شاید بارها برایتان پیش آمده که وقتی در مورد یک مشکل مقاله ای پزشکی خوانده اید به صورت مشترک برای مشکلات مختلف با کم آبی و خشکی بدن مواجه شده اید، بله این معظل خطرناک می تواند تاثیرات جبران ناپذیری برای بدن داشته باشد که البته راه درمان و رفع آن هم خیلی آسان است. یکی دیگر از مشکلاتی که با کم آبی و در پی آن خشکی دهان ایجاد می شود، تورم سقف دهان می باشد که دلایل شایع کم آبی و خشکی دهان را می توان مریضی، ننوشیدن آب به اندازه و مورد نیاز بدن، مصرف زیاده از اندازه الکل، فعالیت زیاد و یا ورزش و در نتیجه تعریق بالا، استفاده از داروهای ویژه عنوان کرد.

درمان خانگی تورم سقف دهان و نگاهی به دلایل بروز آن

موکوسل

موکوسل مخاطی در درون کیستی برآمده است که در سقف دهان به وجود می آید، این مخاط ها اغلب بدون درد می باشند و بعد از آسیبی کوچک همچون شکاف و بریدگی روی سقف دهان ایجاد می شوند. موکوسل ها اغلب احتیاج به دوا و درمان نداشته و امکان دارد خود به خودی برطرف گردند. ولی چنانچه کسی موکوسل زیاد بزرگ داشته باشد و یا اینکه موکوسل وی درمان کامل نداشته و پس از مدتی دوباره بازمی گردد، باید به دکتر مراجعه شود تا بی خطر موکوسل را تخلیه نماید.

درمان خانگی تورم سقف دهان و نگاهی به دلایل بروز آن

برآمدگی و ورم های فلس دار

عامل ایجاد و رشد این برآمدگی ها، ویروس زگیل انسانی است که در سقف دهان ایجاد شده و در واقع بدون درد هستند. این برآمدگی های فلس دار توده بدخیم سرطانی نبوده، ولی با وجود این باید اطلاع از وجود آن به دکتر مراجعه شده و مراحل درمان را سر بگیرید که امکان دارد دکتر جهت تخلیه این توده جراحی نماید.

شرایط پزشکی اولیه و زمینه

یکی از دلایل متورم شدن سقف دهان، شرایط پزشکی زمینه ای و خاص همچون هپاتیت ویروسی و سرطان دهان می باشد که البته خیلی نادر است.

درمان خانگی تورم سقف دهان و نگاهی به دلایل بروز آن

درمان خانگی تورم سقف دهان

معمولا متورم بودن سقف دهان در منزل قابل درمان است که البته در برخی موارد نیز اگر کمی زمان دهید، مشکلاتی همچون سوختگی های حاصل از نوشیدن چای، قهوه و یا هر نوشیدنی خیلی داغ، تبخال، زخم برفک، زخم سرد به خودی خود بهبود می یابد. امکان دارد از دارو جهت کم کردن شدت زخم ها بهره برد.

اگر مشکل به وجود آمده ناشی از کم آبی و خشکی می باشد، باید نوشیدن مایعات به خصوص آب و دمنوش ها را زیادتر کنید. در صورتی که الکترولیت ها بسیار پایین باشند، امکان دارد با مصرف نوشیدنی ورزشی و یا نوشیدن آب تعادل را بازگرداند.

در صورتی که این مشکل به خاطر وجود بیماری خاص و زمینه ای ایجاد شده است، لازم است به دکتر مراجعه کرده و از راه های درمانی مانند شیمی درمانی، جراحی و اشعه قدام به درمان کنید.

زمان نیاز به مراجعه به دکتر

معمولا سقف متورم در منزل قابل درمان است، البته در برخی موارد نیز به مرور زمان و به خودی خود برطرف می گردد. اما چنانچه زخم ایجاد شده در دهان و تورم سقف دهان زیادتر از دو هفته طول کشید، لازم است نزد دندانپزشک بروید. مواردی مانند تورم بدون توضیح که دوامی زادتر از دو هفته دارد، خوب نشدن درد با استفاده از داروهای بی نسخه، همراه بودن تورم سقف دهان با سایر نشانه ها نیاز دارند که حتما پیگیری و به پزشک مراجعه شوند.

درمان خانگی تورم سقف دهان و نگاهی به دلایل بروز آن

در این مطلب علل تورم سقف دهان و نیز درمان خانگی سقف دهان را مرور کردیم، امیدواریم از مطالعه این مطلب بخش سلامت نهایت استفاده را برده باشید. همچنین در صورت تمایل برای افزایش آگاهی خود در زمینه درمان خانگی میلیا و درمان خانگی عفونت لثه می توانید با کلیک کردن به روی لینک های مشخص شده، به هدف مدنظر دست پیدا کنید.

منبع : آرگا

برچسب :

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگران زن و مرد شمالی ایرانی / باورتان نمی شود ! + عکس ها و اسامی