چک ‌لیست حرفه‌ای که یک متخصص امنیت شبکه به آن نیاز دارد


چک ‌لیست حرفه‌ای که یک متخصص امنیت شبکه به آن نیاز دارد

با گسترش تکنولوژی و روی‌آوردن کسب‌وکارها به فناوری‌های مدرن، اینترنت بستری‌ را برای آنها ایجاد کرده است که در آن می‌توانند به مخاطبان بیشتری دسترسی داشته باشند و درآمد بیشتری را در این فضا کسب کنند.

البته این فضای ایجاد شده به مکانی برای سوءاستفاده مجرمان نیز تبدیل شده است و همواره تمام کسب‌و‌کارها، سازمان‌ها و شرکت‌ها برای برقراری امنیت در فضای وب به کارشناسان با‌تجربه در حوزه امنیت شبکه نیاز دارند. اگر شما برای حفظ امنیت داده‌های حساس شرکت، سازمان و یا حتی کسب‌وکار خود به دنبال یک راه‌حل هستید و یا با آموزش امنیت شبکه پا در این مسیر گذاشته‌اید در ادامه این مقاله از سایت کندو همراه ما باشید تا یک چک‌لیست حرفه‌ای که یک متخصص امنیت شبکه به آن نیاز دارد را در اختیار شما قرار دهیم و گامی دیگر در راستای آموزش امنیت برداریم.

معرفی چک‌لیست امنیت شبکه

یکی از موارد مهم در آموزش امنیت شبکه چک‌لیست امنیت شبکه است. چک‌لیست امنیت شبکه با هدف ارائه نکاتی در مورد زمینه‌های کلیدی و مهم امنیت شبکه ایجاد شده است و تمرکز روی این موارد از اهمیت زیادی برخوردار است. اهمیت چک‌لیست امنیت شبکه زمانی مشخص می‌شود که بدانید با گسترش و رشد شبکه شما و به دنبال آن افزایش تعداد کاربران سطح تهدید نیز تغییر می‌کند و دفاع از شبکه دشوارتر از قبل خواهد بود. پس در این زمان وجود یک چک‌لیست که ما را در این مسیر راهنمایی کند بسیار حائز اهمیت است. در ادامه این مقاله برای کاربرانی که به ورود و ثبت نام در دوره امنیت شبکه های کامپیوتری علاقه‌مند هستند چک‌لیست امنیت شبکه را ارائه می‌نماییم و به بررسی آن می‌پردازیم:

موجودی را به‌روز نگه دارید

در گام اول از تمام دستگاه‌های متصل به شبکه خود یک فهرست جامع تهیه کنید. به این نکته توجه داشته باشید که این فهرست باید شامل تمام سخت‌افزارها مثل دستگاه‌های تلفن همراه، دسکتاپ‌های شرکت و روترها و هر برنامه و یا نرم‌افزار کاربردی نصب شده باشد. در گام بعدی باید این فهرست را همگام با تغییر نرم‌افزارها و دستگاه‌ها بروز نگه‌دارید. این کار به شما کمک می‌کند تا تصویر واضح و روشنی از همه عناصری که باید در برنامه‌های امنیتی شبکه گنجانده شوند داشته باشید. اگر کسب‌وکار یا شرکت شما رویکردی دارد که مطابق آن کارکنان می‌توانند دستگاه شخصی خود را بیاورند، باید آن دستگاه‌ها را نیز داخل فهرست جامع خود بگنجانید تا در زمان به‌روزرسانی نرم‌افزار امنیتی و پیاده‌سازی راه‌حل‌های امنیتی جدید از قلم نیفتند.

نرم‌افزار و سیستم‌عامل‌ها را بروز نگه دارید

نکته بعدی که در آموزش امنیت بسیار حائز اهمیت است به‌روزرسانی نرم‌افزار و سیستم‌عامل‌های شبکه است. خوب است بدانید نصب ساده‌‌ترین به‌روزرسانی‌ها برای نرم‌افزارها و برنامه‌های کاربردی می‌تواند شبکه شما را در مقابل بسیاری از رایج‌ترین تهدیدات امنیتی مصون نگه دارد و خطرات شما را تا میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. به‌جای تلاش برای حفظ یک برنامه سفارشی بهتر است همه دستگاه‌های متصل به شبکه را تنظیم کنید تا به‌محض انتشار به‌روزرسانی، به طور خودکار به‌روزرسانی شوند. بروز نگه‌داشتن برنامه‌ها و نرم‌افزار تضمین می‌کند که شبکه شما همواره با جدید‌ترین پاسخ‌ها به تهدیدات جدید پاسخ می‌دهد.

حساب‌های کاربری را مدیریت کنید

همواره مجوز‌های حساب‌های کاربری را در پایین‌ترین سطح موردنیاز کاربران قرار دهید. دسترسی به‌حساب اداری را محدود کنید و مطمئن شوید که هر کارمند یک حساب جداگانه با اعتبارنامه‌های ورودی منحصربه‌فرد داشته باشد. علاوه بر این اطمینان حاصل کنید که دسترسی از راه دور از طریق یک شبکه خصوصی مجازی اعطا شود. همچنین برای دسترسی به سیستم، نیاز به احراز هویت چندعاملی را در نظر بگیرید. به این نکته توجه داشته باشید که زمانی که یک کارمند شرکت را ترک می‌کند باید بلافاصله حساب کاربری او را حذف کنید.

آدرس ایمیل امنیت

یکی دیگر از مواردی که برای آموزش امنیت شبکه بسیار مهم است اسکن‌کردن تمام ایمیل‌های دریافتی و خروجی از نظر موارد مخرب مثل بدافزارها، باج‌افزارها و ویروس‌ها می‌باشد. خوب است بدانید کلاهبرداری‌های فیشینگ و حملات باج‌افزار تاکتیک‌های رایجی هستند که توسط مجرمان سایبری برای به‌دست‌آوردن اطلاعات حساس و همچنین به خطر انداختن کارمندان و یا آپلود موارد مخرب استفاده می‌شوند. بسیاری از ارائه‌دهندگان ایمیل برای کسب‌وکارهای کوچک ویژگی‌هایی را در دسترس دارند که به کاربران کمک می‌کنند ایمیل‌های هرزنامه و مشکوک را فیلتر کنند. به‌طورکلی باید مطمئن شوید که از همه ویژگی‌های امنیتی آنها استفاده می‌کنید.

از تهدیدات جدید آگاه باشید

اگرچه به‌روزرسانی‌های برنامه‌ها و نرم‌افزارهای امنیتی عموماً بر اساس آخرین تهدیدات امنیت سایبری شناسایی شده هستند؛ اما گاهی اوقات بین وقتی که یک خطر جدید شناسایی می‌شود و هنگامی که یک راه‌حل جدید منتشر می‌شود یک فاصله زمانی وجود دارد. به همین دلیل با دانستن تهدیدات جدید به‌محض کشف آنها می‌توانید خود را در موقعیتی قرار دهید که اگر تحت‌تأثیر قرار گرفتید علائم آن خطر را بشناسید، سریعا عکس‌العمل نشان دهید و تأثیر آن را بر شبکه و کسب‌وکار خود به حداقل برسانید.

کلام آخر

همان‌طور که گفتیم امنیت شبکه یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین جنبه‌های هر کسب‌و‌کار مبتنی بر فضای وب و مجازی است. به همین دلیل سالانه افراد زیادی برای ورود به حیطه شغلی امنیت شبکه به تحصیل در رشته امنیت شبکه و آموزش شبکه می‌پردازند. در این مقاله به بررسی چک‌لیست حرفه‌ای یک متخصص امنیت شبکه پرداختیم؛ اما تمام نکات حائز اهمیت این چک‌لیست به همین‌جا ختم نمی‌شود و مواردی نظیر ایجاد رمز‌های عبور قوی، آموزش امنیت شبکه به کارکنان سازمان، پشتیبان‌گیری از داده‌ها و نظارت بر ترافیک نیز از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. اگر به آموزش شبکه علاقه‌مند هستید و می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد امنیت شبکه کسب کنید می‌توانید به سایت کندو مراجعه کنید.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

مقایسه دوربین گوشی‌های آیفون 11 پرو و هواوی میت 30 پرو