تشخیص بیماری اسپرماتوسل و روش های درمان این بیماری


برای تشخیص و درمان بیماری اسپرماتوسل و آشنایی با ماهیت بیماری و میزان خطر آن این مطلب را از دست ندهید زیرا اطلاعاتی بسیار خوب در این مورد به شما خواهیم داد.

اسپرماتوسل یکی از کیست هایی می باشد که پر از مایع می باشد و در درون آن می تواند یک مایع کدر و یا شفاف باشد که دارای مقادیر زیادی از اسپرم است. در ادامه شما را با اطلاعاتی در مورد بیماری اسپرماتوسل آشنا می کنیم تا بتوانید با نحوه درمان این مشکل نیز آشنا شوید.

تشخیص بیماری اسپرماتوسل و روش های درمان این بیماری

آشنایی با روش های درمان بیماری اسپرماتوسل

اسپرماتوسل یکی از بیماری های مردانه می باد و در نزدیکی بیضه ها ایجاد می شود. این بیماری در بخش هایی از اپیدیدیم ایجاد خواهد شد و به ندرت ممکن است در پشت بیضه ها ایجاد گردد. برای تشخیص و درمان باید به متخصص مراجعه نمایید و همچنین آزمایش های لازم در این زمینه را انجام دهید.

میزان شیوع این بیماری بسیار زیاد است و از هر سه نفر یک نفر به این بیماری مبتلا خواهد شد. این بیماری هر فردی را در هر سنی تحت تاثیر قرار خواهد داد از این رو باید بیش تر مراقب سلامتی خود باشید. این بیماری کیست های خوش خیم می باشند و تبدیل به سرطان نمی شوند و هیچ مدرکی ثابت نمی کند که این بیماری می تواند سرطان بیضه را افزایش دهد.

اسپرماتوسل از بیماری هایی می باشد که نمی تواند روی باروری مردان تاثیر بگذارد ولی برخی از روش های درمانی که برای درمان این بیماری به کار گرفته می شود ممکن است آسیب های جبران ناپذیری را با خود به همراه داشته باشد. قبل از انجام روش های درمانی باید سعی کنید با پزشک خود مشورت کنید و همه اطلاعات را در مورد نحوه تاثیر گذاری این بیماری بر باروری را دریابید. همچنین نیاز است بدانید که علت ایجاد این بیماری چندان واضح نمی باشد و هنوز در حال مطالعه بیش تر در این زمینه می باشند.

تشخیص بیماری اسپرماتوسل و روش های درمان این بیماری

شکل و اندازه بیماری

این بیماری گاها آنقدر ریز می باشد که هیچ چیز را مشاهده نمی کنید و این مدل از کیست ها تنها با تصویر برداری های پزشکی مانند سونوگرافی ها قابل مشاهده می باشند. در برخی از شرایط این کیست ها اندازه ای برابر نخود دارند و درست در بالای بیضه ها قرار می گیرند و شکلی همانند نخود ها دارند.در برخی از شرایط نادر نیز این توده ها بسیار بزرگ می باشند و می توانند منجر به ایجاد رعب و وحشت شوند. در واقع این مدل از کیست ها اندازه ای هستند که برخی از پزشکان آن را بیضه سوم می نامند.

نشانه های بیماری

این بیماری اگر کوچک و قابل دیدن نباشد هیچ نشانه ای ندارد و گاها شما متوجه ان نخواهید شد ولی اگر این بیماری در شما بیش تر شود امکان دارد نشانه هایی را همانند تورم اسکروتوم و درد های مبهم ناشی از درد کیسه های بیضه را در خودتان مشاهده کنید.

نحوه تشخیص بیماری

این بیماری را می توانید با روش های مختلفی تشخیص دهید و رای این کار پزشک آزمایش هایی را انجام می دهد تا سایر اختلالات مرتبط را رد کند و در صورتی که دلیل دیگری برای تورم در بیضه ها و کیست ها پیدا نکرد این بیماری را اسپرماتوسل بنامد. آزمایش هایی که در این زمینه انجام می شود شامل ترنس لومینیوشن و اولتراسوند می باشد. در روش ابتدایی پزشک نوری را به غده می تاباند و این غده دارای مایع های شفافی می باشد که قابل تشخیص خواهد بود. در روش دوم تصویر برداری غیر تهاجمی بوده و مشکلی برای بافت های تولید مثل شما ایجاد نخواهد کرد و دقیق تر خواهد بود. البته روش های دیگری همانند آزمایش خون و آزمایش ادرار نیز در این زمینه موثر می باشد و می تواند منجر به تشخیص دقیق تر شود.

تشخیص بیماری اسپرماتوسل و روش های درمان این بیماری

روش های درمان

درمان های زیادی برای بیماری اسپرماتوسل وجود دارد و باید بدایند که این کیست ها سرطانی نمی باشند و معمولا بدون درد بوده هیچ مشکلی برای شما و باروری تان ایجاد نخواهد کرد از این رو نیازی نیست نگران باشید و کافی است از روش های درست و پزشکی که برای شرایط شما موثر هستند استفاده کنید تا سریع تر این مشکل را از بین ببرید. در واقع اسپرماتوسل کوچک نیاز به درمان خاصی ندارد و اگر بزرگ تر شود ممکن است منجر به ایجاد درد های شدید در این ناحیه شود و نیاز به مراقبت های پزشکی پیدا خواهد کرد. در ادامه درمان هایی که در این زمینهموثر می باشند را برایتان بررسی می کنیم.

درمان های کم تهاجمی

یک سری از درمان ها هستند که ممکن است تهاجمی باشند و ولی استفاده از یک سری از درمان های خاص که کم تهاجمی می باند به شما کمک می کند تا سالم تر مانده و بافت های حساس تولید مثلی تان آسیب خاصی نبیند. این درمان ها شامل آسپیراسیون و اسکلروتراپی می باشد. در واقع در آسپیراسیون پزشک از یک سوزن برای تخلیه کیست ها استفاده می کند و در روش اسکلروتراپی پزشک شما یک عامل تحریک کننده به کیست تزریق می نماید و همین مورد باعث بهبود خواهد شد و دیگر شما شاهد این کیست ها نخواهید بود. البته این روش ها ممکن است آسیب هایی برسانند از این رو قبل از انجام ان ها به خوبی در مورد آن ها تحقیق کنید.

درمان های دارویی

در واقع باید بدانید که این بیماری هیچ دارویی برای دران ندارد و تنها دارو های مورد استفاده برای کاهشش درد و کاهش التهابات و تورم ها می باشند.

جراحی

ایین روش از متداول ترین روش ها برای از ببین بردن این کیست ها می باشد و هدف از این روش حذف کامل کیست اسپرماتوسل است و آسیبی به سیستم تناسلی فرد وارد نخواهد شد. این مدل از جراحی ها به صورت سرپایی می باشند و نیازی به بستری شدن ندارد و حتی بسیاری از پزشکان این کار را در مطب های شخصی خود انجام می دهند و برای آن تنها از بی حسی های موضعی استفاده می کنند و یک ساعت بیش تر زمان شما را نخواهد گرفت. هر چند که در برخی از شرایط ممکن است بخشی و یا تمام اپیدیدیم برداشته شود تا آسیب به بخش های دیگر وارد نشود.

تشخیص بیماری اسپرماتوسل و روش های درمان این بیماری

بیماری های مردانه معمولا حساسیت زیادی دارند از این رو اگر این بیماری در شما تشخیص داده شد برای درمانش اقدام نمایید. در ادامه می توانید اطلاعاتی در مورد بیماری واریکوسل و بیماری پیچ خوردگی بیضه نیز بدست آورید و آگاهی خود را در این زمینه ها افزایش دهید.

منبع : آرگا

برچسب :

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا