بارورسازی ابرها چالشی بزرگ در دنیای هواشناسی


بارورسازی ابرها چالشی بزرگ در دنیای هواشناسی

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: اندازه گیری عملکرد و تاثیر بارورسازی ابرها در دنیای متغیرهای هواشناسی یک چالش بزرگ در دنیاست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، احد وظیفه در جلسه هماهنگی تشکیل کارگروه شفاف سازی علمی سازمان هواشناسی کشور در سالن شهید همت سازمان اظهار داشت: داده‌های مشاهدات زمینی قبل و بعد از آزمایش بارورسازی ابرها در برخی کشورها نشان می‌دهد که بررسی تأثیر و عملکرد بارورسازی کار آسانی نیست و به علت تغییر پذیری طبیعی پارامترهای مختلف ابر اغلب با دقت کافی قابل تشخیص نیست.

وی افزود: با همه این اوصاف، مطابق گزارش‌های معتبر عملکرد و تأثیر بارورسازی ابرها در بهترین حالت استفاده کمتر از ۱۰ درصد برآورد شده است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: عملیات بارورسازی ابرها در ۲ نوع انجام می‌شود. یکی در ابرهای سرد زمستانی و دیگری در ابرهای گرم که معمولاً در فصل گرم و بهار و تابستان انجام می‌شود و عملکرد و نتایج متفاوتی دارند.

وظیفه تصریح کرد: خروجی نتایج جهانی در باره عملکرد بارورسازی ابرهای سرد زمستان و بخصوص در مناطق کوهستانی که آب‌های فوق سرد فراوانی دارند، نشان می‌دهد که در این سیستم‌ها ظرفیت افزایش بارش در منطقه و بازه زمانی محدود امکان پذیر است ولی درصد تأثیر آن خیلی زیاد نیست و در این نوع بارورسازی هدف اصلی بطور معمول افزایش بارش برف و انباشت برف در مناطق کوهستانی است.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که برای تأمین ارزش افزوده این کار، باید تأثیر بارورسازی در بازه زمانی و فضایی گسترده و با علم به ویژگی‌های سامانه ابری مانند دینامیک و فیزیک ابر، ساختار دمایی، جهت و سرعت باد در لایه‌های مختلف جو و… انجام شود تا ارزش اقتصادی و اجتماعی از عملیات بارورسازی ایجاد شود.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی گفت: یافته‌های غالب کشورها نشان می‌دهد؛ نتایج بارورسازی ابرهای گرم تابستانی چندان اطمینان بخش نیست، زیرا تغییرات طبیعی درون این نوع سامانه ابری بسیار زیاد است.

وظیفه افزود: استفاده از باروری ابرها برای مقابله با کم آبی و تأمین سایر نیازهای اجتماعی در شرایط جدید اقلیمی از مهمترین دلایل استفاده دولت‌های مناطق کم بارش دنیاست که گاهی نومیدانه و بر اساس نتایج علمی معقول نیست.

وی در بخش دیگری عنوان کرد: به طور کلی بارورسازی ابرها موضوعی تحقیقی است که در برخی کشورها در حال انجام است که منعی برای انجام آن دیده نمی‌شود. منتها این کار می‌بایست بر اساس اصول و شناخت علمی از سامانه‌های جوی و ابری و برهمکنش‌های درون ابر و مبتنی بر نتایج و سنجش‌های فنی و علمی توسعه داده شود و نمی‌توان در تمام سامانه‌های ابری و در همه مناطق از بارورسازی نتایج مثبت انتظار داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگران زن و مرد شمالی ایرانی / باورتان نمی شود ! + عکس ها و اسامی