دلایل بوی بد ماشین ظرفشویی و راه‌های رفع آن


اگر برایتان پیش آمده که بوی نامطبوع و مرموزی را در آشپزخانه‌ منزلتان تجربه کرده باشید که ناشی از بوی بد ماشین ظرفشویی بوده است، مطالعه‌ این مطلب می‌تواند برایتان مفید باشد. از چه راهکاری برای رفع بوی بد آن استفاده کرده‌اید؟ شاید این...

اگر برایتان پیش آمده که بوی نامطبوع و مرموزی را در آشپزخانه‌ منزلتان تجربه کرده باشید که ناشی از بوی بد ماشین ظرفشویی بوده است، مطالعه‌ این مطلب می‌تواند برایتان مفید باشد.

دلایل بوی بد ماشین ظرفشویی و راه‌های رفع آن

از چه راهکاری برای رفع بوی بد آن استفاده کرده‌اید؟ شاید این موضوع که چیزی خود تمیزکننده‌ وسایل دیگر است و اکنون نیاز به تمیز شدن داشته باشد، در نوع خودش معمای عجیبی باشد! اما اگر ماشین ظرفشویی بوی نامطبوعی منتشر ‌کند، باید به دنبال راهکار مناسب برای رفع آن بود. در این مقاله سعی کرده‌ایم به دلایل بوی بد ماشین ظرفشویی و راه‌های از بین بردن آن بپردازیم.

علت بوی بد ماشین ظرفشویی

دلایل مختلفی برای بوی بد ماشین ظرفشویی وجود دارد. از متداول‌ترین دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گیر کردن باقیمانده‌ مواد غذایی در فیلترها و شکاف دستگاه
  • رشد باکتری ناشی از تجمع چربی و روغن
  • هر گونه کپک که می‌تواند به دلیل وجود آب، گرفتگی قطعات و یا بی‌توجهی باشد.

راه‌های از بین بردن آن

پیشنهادات مختلفی برای رفع بوی بد ماشین ظرفشویی وجود دارد. سعی کنید مواردی که در این مقاله به آن اشاره می‌کنیم را حتماً امتحان کنید. برای رفع بوی بد ناشی از ماشین ظرفشویی، توجه به برخی نکات بسیار مهم است و معمولاً راهکاری قابل توجه است که بتواند در کمترین زمان ممکن نتیجه دهد. در ادامه، به مهم‌ترین این راهکارها می‌پردازیم.

فیلتر تخلیه ماشین ظرفشویی را بررسی کنید.

اولین راهکار برای رفع بوی بد ماشین ظرفشویی این است که یاد بگیرید تا چگونه فیلتر ماشین ظرفشویی را تمیز کنید. فیلتر، اغلب در پایین دستگاه قرار دارد، برای دسترسی به آن کافی است تا قفسه‌ پایینی را بیرون بکشید. بعد از خارج کردن فیلتر، آن را با آب داغ و صابون ظرفشویی به خوبی بشوئید. یکی از شایع‌ترین علت بوی بد ماشین ظرفشویی، ذرات غذایی از جمله چربی‌ها و روغن‌هایی است که در فیلتر گیر کرده‌اند و منجر به رشد باکتری‌ها و بدبو شدن آن شده‌اند. برای آنکه این اتفاق مجدد تکرار نشود، بهتر است ظروف را قبل از قرار دادن در دستگاه به دقت پاک کنید.

دلایل بوی بد ماشین ظرفشویی و راه‌های رفع آن

رفع گرفتگی قسمت‌های داخلی دستگاه

در مرحله بعد، باید بازوی اسپری ماشین ظرفشویی و شلنگ تخلیه‌ دستگاه بررسی شود. ممکن است برخی از ذرات غذا، موجب مسدود شدن این قسمت شده باشند. گرفتگی در این ناحیه نیز می‌تواند باعث ایجاد بوی بد ماشین ظرفشویی شود. جهت رفع بوی بد در این قسمت، می‌توان از برس اسکراب یا خلال دندان برای پاک کردن مجراها استفاده کرد. تمیز کردن دیواره‌های داخلی ماشین ظرفشویی با پارچه‌ آغشته به صابون، راهکار خوبی برای اطمینان از رفع باقیمانده‌های مواد غذایی یا کپک است. قسمت داخلی درب و به خصوص لولای و واشر درب باید به خوبی پاک شود.

تخلیه کردن آب ساکن

اگر مدتی از ماشین ظرفشویی استفاده نشود، ممکن است ماندن آب به مدت طولانی در دستگاه، موجب بوی بد و رشد کپک شود. همچنین، آب راکد می‌تواند ناشی از گرفتگی شلنگ تخلیه باشد که باید در این صورت به متخصصان این حرفه ارجاع داده شود. بهتر است در صورت عدم استفاده‌ طولانی مدت‌ و جلوگیری از بوی بد ماشین ظرفشویی، آب آن را به طور کامل تخلیه نمود و داخل دستگاه را با پارچه‌ تمیز کاملاً خشک کرد.

دستگاه را بدون ظروف به کار بیاندازید.

اگر بوی بد ماشین ظرفشویی واقعاً برجسته است، بهتر است دستگاه را بدون قرار دادن ظروف یک بار به کار بیندازید. برای این کار بهتر است به جای مواد شوینده، از سرکه سفید و سپس جوش شیرین استفاده کنید. جوش شیرین را به مقدار زیاد روی کف ماشین ظرفشویی استفاده کنید. از ریختن همزمان سرکه و جوش شیرین با هم اجتناب کنید. اگر بوی سرکه برایتان خوشایند نیست، می‌توان در اولین چرخه‌ تمیز کردن، از چند قطره اسانس مرکبات یا نعناع استفاده کرد. مطمئن شوید که هر چرخه با آب گرم اجرا می‌شود. اگر هنوز بوی بد ماشین ظرفشویی پابرجاست، می‌توان از یک فنجان پوست لیمو استفاده کرد تا بوی فوق‌العاده تازه‌ای را در ماشین ظرفشویی ایجاد ‌کند. البته قبل از این کار، حتماً مطمئن شوید که پوسته‌ها در نهایت باعث مسدود شدن مجرای فاضلاب نمی‌شوند.

استفاده از نمک ظرفشویی

یکی دیگر از گزینه‌های سریع و آسان، توجه به نحوه‌ ریختن نمک در ماشین ظرفشویی است. این کار موجب می‌شود تا سختی آب کاهش یابد، ظروف به خوبی شسته شوند؛ از رسوب آهک و چربی در قسمت‌های مختلف ماشین ظرفشویی جلوگیری گردد و در نهایت می‌توان از شر بوی بدی که ممکن است فضای آشپزخانه را آزاردهنده کند، خلاص شد. برای رفع بوی بد ماشین ظرفشویی نباید از سفیدکننده استفاده کرد! چون بسیار خورنده است. از طرفی، جنس دستگاه از فولاد ضد زنگ است که می‌تواند موجب فرسایش آن شود.

اجازه دهید دستگاه در هوا خشک شود.

یکی دیگر از راهکارها برای از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی این است که به دستگاه اجازه‌ نفس کشیدن بدهیم! ماشین ظرفشویی، دستگاه مهر و مومی است که به مدت یک ساعت و نیم در هر بار استفاده، بدون وقفه و در اطراف بخار و آب می‌چرخد. از این رو، آب باقیمانده‌ داخل آن نمی‌تواند فرصت خشک شدن داشته باشد. بنابراین، وقتی چرخه‌ تمیز کردن تمام شد، درب ماشین ظرفشویی را باز کنید و بگذارید یک شب کاملاً در هوا خشک شود. حتی می‌توان داخل درب را با دستمال یا حوله‌ تمیز خشک کرد تا فرآیند خشک‌کردن در هوا آغاز شود.

دلایل بوی بد ماشین ظرفشویی و راه‌های رفع آن

نکات مهم

برای جلوگیری از بوهای مرموز بعدی و برای آنکه مجدد بوی ماشین ظرفشویی مطبوع شود، نکات زیر می‌تواند کمک‌کننده باشد:

  • قبل از چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی، حتماً آن‌ها را به دقت پاک کنید.
  • سعی کنید به طور منظم از پاک‌کننده‌ ظرفشویی مناسب برای شستشوی ظروف استفاده کنید تا ظاهر تازه و تمیز داخل ماشین ظرفشویی حفظ شود.
  • ماشین ظرفشویی را ماهی یک بار با پاک‌کننده‌ ظرفشویی و بدون ظروف به کار بیندازید، تا از شر بوی بد ماشین ظرفشویی در امان بمانید.
  • در حین استفاده از ماشین ظرفشویی بهتر است از روشن کردن سایر وسایل آب گرم خودداری کنید، تا چرخه‌های گرم آن، آنقدر گرم باشد که بتواند باکتری‌های مزاحم را از بین ببرد و از رشد کپک جلوگیری کند.
  • ماشین‌های ظرفشویی باید هر سه ماه یکبار تمیز شوند.

منبع : آرگا

برچسب :

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سبک زندگی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کشتی فرنگی جام تختی / فینالیست‌های پنج وزن دوم مشخص شدند