صاحبان مشاغل بند ج چه کسانی هستند؟


صاحبان مشاغل بند ج چه کسانی هستند؟

سازمان امور مالیاتی برای ساده‌تر کردن تکالیف مالیاتی اقدام به گروه‌بندی صاحبان مشاغل کرده است. طبق گروه‌بندی سازمان امور مالیاتی میزان درآمد حاصل از فروش صاحبان کسب‌وکارها، تعیین‌کننده گروه مودیان خواهد بود.

بخش‌نامه جدید گروه‌بندی مشاغل در اردیبهشت ماه 1401 منتشر شده است که طبق آن مشاغل مالیاتی به 3 گروه الف، ب و ج تقسیم‌بندی می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به سوال «صاحبان مشاغل بند ج چه کسانی هستند» پاسخ دهیم و در ادامه اشاره‌ای به گروه‌های شغلی الف و ب خواهیم داشت. برای آشنایی بیشتر با گروه‌بندی مشاغل، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

مشاغل گروه ج؛ سومین گروه از مشاغل مالیاتی

گروه مشاغل ج یا گروه سوم، کسب‌و‌کارهای کوچکی هستند که تازه تاسیس بوده و در گروه‌های شغلی بند الف و ب قرار نمی‌گیرند. معمولا کسب‌و‌کارهای کوچک در 3 سال اول تاسیس در این گروه شغلی قرار دارند. گروه سوم مالیاتی برای ارائه مدارک باید شرایط زیر را رعایت کنند:

  • ارسال اطلاعات هویتی: گروه ج باید اطلاعات هویت و مکان خود و کلیه مجوزهای اقتصادی را برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.
  • ارسال درآمدهای مالیاتی: گروه سوم باید نسبت به ارسال درآمد مشمول مالیات، بخشودگی‌های مالیاتی و معافیت‌های قانونی و مالیاتی اقدام کنند.
  • خلاصه درآمد و هزینه‌ها: کلیه اطلاعات خرید، فروش و خدمات به‌همراه هزینه‌های مربوط به آن‌ها باید توسط گروه ج ارسال شود.
  • ارسال حساب‌های بانکی: کلیه حساب‌های بانکی مرتبط با کسب‌و‌کار و فعالیت‌های شرکت در این بخش باید ارسال شود.
  • ارسال اطلاعات شرکا، کمک‌های اهدایی

مشاغل بند ج مالیاتی در اصل کوچک‌ترین گروه هستند که باید مدارک خود را در موعد مقرر از طریق سامانه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند. در ادامه مقاله گروه‌های شغلی بند الف و ب را بررسی خواهیم کرد.

صاحبان مشاغل بند ج چه کسانی هستند؟

صاحبان مشاغل گروه اول مالیاتی یا بند الف؛ کسب‌و‌کارهایی که درآمد بسیار بالایی دارند

کلیه مشاغل و کسب‌و‌کارهایی که درآمد ابرازی آن‌ها بسیار بالا است، در گروه شغلی بند الف قرار می‌گیرند. درآمد این مشاغل بر اساس اظهارنامه عملکرد دو ساله آن‌ها بیشتر از مبلغ 15 میلیارد تومان است. همچنین افرادی که آخرین درآمد قطعی آن‌ها بیشتر از همین مبلغ (15 میلیارد تومان) باشد نیز در گروه الف یا اول مشاغل مالیاتی قرار می‌گیرند. البته برخی از شغل‌ها بدون در نظر گرفتن درآمدشان در گروه اول شغلی مالیاتی قرار خواهند گرفت که در بخش پایین به آن‌ها نگاهی می‌اندازیم.

  • دارندگان کارت بازرگانی: کلیه واردکنندگان و صادرکنندگانی که کارت بازرگانی دارند
  • صاحبین صرافی و هتل‌های 3 ستاره و بالاتر
  • صاحبان کارخانه‌ها، واحدهای تولیدی و معدن‌داران
  • مدیران بیمارستان‌ها، زایشگاه‌ها و کلینیک‌های پیشرفته و تخصصی
  • کلیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای که مجوز فعالیت رسمی دارند
  • افرادی که صاحب مشاغلی مانند موسسات حسابداری و دفترداری هستند
  • مدیران کسب‌و‌کارهای حمل‌و‌نقل موتوری، دریایی، زمینی و هوایی

گروه اول مالیاتی باید براساس اطلاعات مندرج در سامانه مودیان مالیاتی کلیه مدارک خود را برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

صاحبین کسب‌و‌کارهای گروه دوم مشاغل مالیاتی؛ مشاغلی که درآمد متوسط و روبه‌بالا دارند

بر اساس قانون و بند ب آیین‌نامه اجرایی ماده 95، کلیه اشخاص حقیقی و کسب‌و‌کارهایی که یکی از 2 شرط زیر را داشته باشند، در گروه دوم مشاغل مالیاتی قرار خواهند گرفت:

  1. درآمد عنوان‌شده یا ابرازی آن‌ها بر اساس اظهارنامه مالیاتی بر عملکرد 2 سال گذشته بیشتر از 5 میلیارد تومان و کمتر یا برابر با 15 میلیارد تومان باشد.
  2. آخرین درآمد این شرکت‌ها، مانند فروش کالا یا ارائه خدمات بر اساس برگ قطعی مالیات ابلاغی بین مبلغ 5 میلیارد تومان تا 15 میلیارد تومان باشد.

توجه داشته باشید مبالغ درآمد گروه‌بندی شغلی معمولا هر ساله توسط سازمان امور مالیاتی مشخص می‌شود. اغلب این مبالغ بر همین اساس است و تغییرات بسیار کوچکی در آن اتفاق می‌افتد. در پاسخ به سوال «صاحبان مشاغل بند ج چه کسانی هستند» باید عنوان کنیم، مشاغلی که در دو گروه اول و دوم قرار ندارند، مشمول بند ج می‌شوند.

صاحبان مشاغل بند ج چه کسانی هستند؟

گروه‌بندی مشاغل مالیاتی بر اساس میزان درآمد حاصل از فروش یا خدمات

در این مقاله به سوال «صاحبان مشاغل بند ج چه کسانی هستند» پاسخ دادیم و گروه‌بندی مشاغل مالیاتی را معرفی کردیم. هدف از تاسیس گروه‌بندی مشاغل مالیاتی ساده کردن تکالیف مالیاتی مشمولان است. سازمان امور مالیاتی بر اساس میزان فروش و درآمد حاصل از فروش، مشاغل مالیاتی را به سه گروه الف، ب و ج دسته‌بندی کرده است.

پیشنهاد می‌کنیم برای محاسبه هرچه بهتر مالیات‌های مختلف از نرم‌افزار حسابداری سپیدار سیستم استفاده کنید. نرم‌افزار مالی سپیدار سیستم قابلیت اتصال به سیستم‌های مالیاتی را دارد و کار حسابداران و مدیران را برای محاسبه بدون خطای مبالغ مالیاتی راحت‌تر خواهد کرد. شرکت سپیدار سیستم علاوه‌بر عرضه نرم‌افزارهای حسابداری، نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی نیز عرضه می‌کند. برای مشاهده کلیه خدمات سپیدار سیستم به نشانی sepidarsystem.com مراجعه کنید.


صاحبان مشاغل بند ج چه کسانی هستند؟

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دستگیری عضو شورای شهر ماهشهر