پالایشگاه فراسرزمینی، ابزاری برای شکستن تحریم‌های نفتی ایران


پالایشگاه فراسرزمینی، ابزاری برای شکستن تحریم‌های نفتی ایران

عضو کمیسیون انرژی مجلس با مثبت خواندن اقدام دولت سیزدهم در راه‌اندازی و تجهیز پالایشگاه‌های فراسرزمینی در کشور‌های آمریکایی جنوبی، این امر را ابزاری مهم در جهت شکستن و بی اثرکردن تحریم‌های نفتی ایران توصیف کرد.

پالایشگاه فراسرزمینی، ابزاری برای شکستن تحریم‌های نفتی ایران

گروه نفت و انرژی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «مجید ناصری‌نژاد» عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون اقدامات دولت سیزدهم برای راه اندازی و تجهیز پالایشگاه‌های فراسرزمینی، اظهار کرد: بازسازی پالایشگاه‌های نیمه‌فعال کشور‌های حوزه آمریکای لاتین و صادرات نفت خام ایران به این کشور‌ها از جمله فرصت‌های مهمی است که ما با استفاده از توانمندی‌های داخلی و به واسطه شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی به آن دست یافته‌ایم.


این عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: ایران با پیشبرد این مسئله می‌تواند در پالایشگاه‌های کشور‌های آمریکای جنوبی سهامدار شده و سپس با صادرات نفت، بخشی از تحریم‌های اقتصادی مرتبط با حوزه انرژی را بی اثر کند. در حال حاضر فعال سازی و پیگیری این راهبرد کلان را به عنوان دستاورد مهم دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی انرژی توصیف و آن را در کارنامه اقتصادی این دولت ثبت کرد.


وی افزود: فرصت بسیار مهم همکاری‌های نفتی و گازی ایران با کشور آمریکای جنوبی برای کشورمان، مغتنم و با ارزش است، زیرا علاوه بر اینکه ایران توانسته بر بخش بزرگی از تحریم‌های غرب فائق بیاید، توانایی صادرات این تجربیات و حل مشکلات حوزه انرژی این کشور‌ها را هم دارد.


ناصری نژاد صادرات خدمات و تجهیزات حوزه پالایشگاهی و بازسازی پالایشگاه‌های نیمه‌فعال را به عنوان اولین قدم در بازارسازی انرژی ایران در قاره آمریکای جنوبی توصیف کرد و گفت: حوزه‌های پتروشیمی و صنعت گاز نیز از جمله موارد مهمی هستند که می‌توانند زمینه‌ساز توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران با سایر کشور‌های آمریکای جنوبی را فراهم سازد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس یادآور شد: در طول ادوار گذشته برخی از کشور‌های آمریکای جنوبی برای حل چالش‌های مهم خود در حوزه انرژی، به سمت تجهیزات و فناوری‌های نفتی ایران پناه می‌آوردند، اما با وجود اشتیاق شدید سران این قبیل کشور‌ها در استفاده از ظرفیت‌های ایران، در آن سال‌ها استقبال خوبی از سوی مسئولان سابق کشور برای پاسخگویی به این درخواست‌ها به عمل نیامد.


وی در پایان خاطرنشان کرد: مسئله مهمی که باید در مورد راه اندازی پالایشگاه‌های فراسرزمینی به طور ویژه مورد توجه قرار گرفت، استفاده از توان بخش خصوصی است. بخش خصوصی انگیزه اش برای این کار بیشتر از بخش دولتی و خصولتی است. در جهت توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های جدید همکاری با کشور‌های حوزه اقتصاد دانش‌بنیان، باید از ظرفیت بخش خصوصی حمایت کنیم.


پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ثمره شکر و صبر انسان مؤمن