درختان جنگلی شناسنامه دار می شوند


درختان جنگلی شناسنامه دار می شوند

سمنان- رئیس مرکز نوآوری و فناوری منابع طبیعی از اجرای طرح صدور شناسنامه برای درختان جنگلی در کشور اجرا کرد و گفت: این طرح به صورت پایلوت در کرمانشاه اجرایی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا سلیمانی شامگاه سه شنبه در جمع خبرنگاران به میزبانی منابع طبیعی سمنان بیان گرد: در حوزه مدیریت جنگل، امسال هدفگذاری کرده‌ایم در چند استان برای گونه‌هایی که ارزش ژنتیکی و حفاظتی دارند و گونه‌های کهنسال با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و فن آور، طرح شناسنامه‌دار کردن الکترونیک درختان عملیاتی شده است.

وی اظهار داشت: صدور شناسنامه الکترونیکی برای درختان جنگلی از سال گذشته در استان کرمانشاه به صورت پایلوت آغاز شده بود.

رئیس مرکز نوآوری و فناوری منابع طبیعی گفت: موضوع شناسنامه‌دار کردن الکترونیکی درختان هزینه‌بر است و از این رو در فاز نخست هدفگذاری ما به سمت و سوی درختان جنگلی است که ارزش‌های حفاظتی و ژنتیکی برای کشور دارند.

سلیمانی با اشاره به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور نیز گفت: برای اجرای این طرح، در دو راستا یعنی استفاده از نوآوری‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تمرکز کرده‌ایم.

وی ادامه داد: نوآوری‌های اجتماعی یکی از نوآوری‌ها در قالب نرم‌افزاری محسوب می‌شود و در این زمینه تلاش می‌کنیم از ظرفیت مسوولیت‌های اجتماعی اعم از افراد حقیقی و حقوقی برای کاشت یک میلیارد درخت به شکل مطلوب‌تری استفاده شود.

رئیس مرکز نوآوری و فناوری منابع طبیعی بیان کرد: این ظرفیت در بسیاری از دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان در استان سمنان وجود دارد.

سلیمانی گفت: نیاز است نوآوری در حوزه اصلاح شیوه‌های مشارکت اجتماعی در کشور صورت گیرد تا فرآیند کاشت یک میلیارد درخت در کشور را با توجه به مشکلاتی که وجود دارد و فارغ از نگاه‌های سیاسی به سمتی ببریم که مبتنی بر توسعه سرانه جنگل و علاقه مردم به طبیعت و طبیعت‌گردی محقق شود.

وی در مورد نوآوری‌های سخت‌افزاری اذعان کرد: هوشمندسازی آبیاری در نهالستان‌های منابع طبیعی یکی از موضوعات در حوزه سخت‌افزاری است و یکی از مؤلفه‌های مهم در مدیریت بهینه نهالستان‌ها در زمینه بهره‌وری مناسب از منابع آب و تولید نهال محسوب می‌شود.

رئیس مرکز نوآوری و فناوری منابع طبیعی گفت: تقویت زیر سامانه پایش و رصد اراضی کشاورزی و منابع طبیعی در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین را از دیگر برنامه‌ها در سال جاری در حوزه حفاظت و صیانت از جنگل‌ها عنوان و تصریح کرد: با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و حتی رصدهای چشمی توسط مردم قصد داریم پایش اراضی ملی را فراگیر کنیم.

سلیمانی گفت: با فراگیر کردن و توسعه زیرسامانه پایش اراضی، دست بالا را برای مقابله با تغییر کاربری غیر مجاز اراضی، حریق در جنگل‌ها و مراتع، آفات و بیماری‌ها خواهیم داشت.

وی افزود: با توجه به وسعت عرصه‌های بیابانی که تحت تأثیر فرسایش‌های بادی و آبی هستند، نیاز است خاک‌پوش‌ها غیرنفتی درهزاران هکتار عملیاتی شوند و این در حالی است که ظرفیت تولید شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید این محصولات محدود و با نیاز کنونی این عرصه‌ها فاصله دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


16 شعر در مورد معلم کلاس اول؛ اشعاری زیبا و خواندنی