آماده به اشتراک گذاشتن تجربیات خود با زیمبابوه هستیم


آماده به اشتراک گذاشتن تجربیات خود با زیمبابوه هستیم

رییس جمهور گفت: ایران و زیمبابوه می‌توانند در حوزه‌های اقتصادی، کشاورزی، معادن و حوزه‌های تجاری با هم همکاری کنند و ایران آماده به اشتراک گذاشتن تجربیات خود است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری مشترک با رئیس‌جمهور زیمبابوه که ظهر امروز به وقت تهران برگزار شد، گفت: سال گذشته دیداری با آقای رئیس جمهور در حاشیه نشست سالانه در سازمان‌ملل داشتیم که نشست خوبی و موفقیت آمیزی بود و قرار شد تا روابط دو کشور توسعه یابد.

رئیس جمهور گفت: سفر بنده به دعوت رئیس جمهور محترم زیمباوه صورت گرفت که با استقبال گرم مردم عزیز این کشور انجام شد و جا دارد از میزبانی رئیس جمهور و مردم زیمباوه تشکر کنم.

وی افزود: پیام این حضور آن است که ما اراده داریم دو کشور برای توسعه روابط در همه حوزه‌ها سیاسی، اقتصادی، تجاری و در حوزه علم و فناوری با توجه به ظرفیت‌های بسیاری که وجود دارد، همکاری لازم با کشور دوست زیمباوه را داشته باشیم.

رئیسی ادامه داد: به برکت انقلاب اسلامی، خون شهیدان و راهنمایی‌های رهبری فرزانه‌مان امام خامنه‌ای و با وجود همه تحریم‌ها، مردم ما توانستند پیشرفت‌های بسیاری داشته باشند. شاید برای دشمن باور کردنی نبود که ایران اسلامی با وجود همه محدودیت‌ها و تحریم‌ها این میزان پیشرفت داشته باشد.

رئیس جمهور تاکید کرد: می‌توان با اتکا به خداوند متعال، اعتماد به نفس و توانایی‌های یک ملت راه پیشرفت را طی کرد و به قله رسید.

حجت السلام رئیسی با اشاره به جنگ ۸ ساله کشورمان اذعان داشت: نیروهای جوان و پرشور ما در جنگ ۸ ساله توانستند در مقابل دشمنان ایستادگی کنند و به جای تسلیم آنها را وادار به عقب نشینی کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما بنای تعامل با همه کشورها را داریم و البته همه کشورها به چند کشور غربی که خود را جامعه جهانی می‌نامند، خلاصه نمی‌شود. ما معتقدیم همچنان که قاره آسیا مهم است، قاره آمریکا مهم است، آفریقا هم دارای ظرفیت‌های بسیاری است که خداوند متعال به مردم این منطقه منابع و ذخایر بسیاری مرحمت کرده است که مهم‌ترین آن نیروی انسانی و جوانان با استعداد است که هر کدام در هر عرصه‌ای وارد شوند منشأ تحول می‌شوند.

رئیس جمهور گفت: ایران و زیمبابوه می‌توانند در حوزه‌های اقتصادی، کشاورزی، معادن و حوزه‌های تجاری با هم همکاری کنند و ایران آماده به اشتراک گذاشتن تجربیات خود است.

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به مخالفت کشورمان با یک جانبه گرایی گفت: مخالف یک جانبه‌گرایی و تحریم‌ها هستیم چون تحریم ابزاری است که در اختیار آمریکایی‌ها قرار گرفته است و مانند ابزار نظامی از آن استفاده می‌کنند و اینگونه ملت‌ها مورد آسیب واقع می‌شوند و راه مقابله با یک جانبه گرایی این است که با اتکا به خدا و اعتماد به داشته‌های بسیار، راه پیشرفت را ادامه دهیم.

وی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی اذعان داشت: با پیروزی انقلاب اسلامی احساس مشترک با ملت زیمباوه به وجود آمد که با ما دارای اشتراکات بسیاری هستند که ازجمله خداخواهی، مقابله با استعمار و نیز حق خواهی است.

رئیسی افزود: رئیس جمهور زیمباوه در گزارشی اعلام کرد که گام‌های بسیار خوبی برای پیشرفت این کشور برداشته‌اند که موجب خوشحالی ماست. ایران هم شاهد رشد اقتصادی رشد تولید، رشد در ابزار تولید و نیز رشد در علم و فناوری بوده است. جوانان ما به دانشی دست یافتند که مغرب زمین فکر می‌کرد که این دانش در اختیار اوست در حالی که جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف پیشرفت داشته و به علوم دست یافته و آن را بومی کرده است. ایران در دانش هسته‌ای، در حوزه نظامی و امور علمی و فن‌آوری به رشد و پیشرفت دست یافته‌است.

وی در ادامه تاکید کرد: معتقدیم ظرفیت‌های بسیار زیادی میان دو کشور وجود دارد اما به میزان دوستی میان ما، تجارت افزایش نیافته است و سطح روابط تجاری و اقتصادی ما سطح قابل قبولی نیست.

رئیسی اظهار داشت: توافق نامه‌هایی که امروز به امضا رسید و اسنادی که به امضا خواهد رسید، اراده لازم را برای توسعه در تجارت، همکاری در معادن، صدور نیروها و خدمات فنی و مهندسی، صدور خدمات در موضوع معادن که دارای تجربیات بسیاری در آن هستیم را نشان می‌دهد، زیرا ما می‌خواهیم تجربیاتمان را با کشور دوستمان زیمباوه به اشتراک بگذاریم. ما حاضریم این تجربیات را با کشورهای دوستمان در آفریقا به اشتراک بگذاریم.

رئیس جمهور افزود: در حوزه کشاورزی، علم و فناوری می‌توانیم همکاری داشته باشیم و نیز باید روابط تجاری ما توسعه یابد. همچنین محصولاتی که در ایران و زیمباوه تولید می‌شود را می‌توان تبادل کرد.

حجت الاسلام رئیسی تاکید کرد: ما امیدواریم با همکاری‌های دولت زیمباوه و با اقدام شخص آقای رئیس جمهور محترم این کشور ارتباطاتمان توسعه یابد.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به موضوع حقوق بشر گفت: ایران و زیمباوه از این باب هر دو بر حقوق بشر تاکید می‌کنند اما نه آن حقوق بشری که دست آویز نظام سلطه برای فشار آوردن به کشورهای مستقل و آزاد، شده است.

وی با تاکید بر اینکه حقوق بشر واقعی یعنی حقوق انسان، اذعان داشت: ما دو کشور مخالف تروریسم، افراط گرایی، تجزیه طلبی و جرایم سازمان یافته هستیم و این‌ها مواضع مشترکی است که ما را می‌تواند به صورت دوجانبه بلکه در سطح جهانی همکار یکدیگر قرار دهد.

رئیسی در ادامه گفت: ایران در حوزه بهداشت، تولید تجهیزات پزشکی و دارو دارای تجربیات بسیار بالایی است و این می‌تواند زمینه همکاری دو کشور را فراهم کند.

وی در ادامه سخنان خود در این نشست خبری تاکید کرد: جا دارد یک بار دیگر از مهمان نوازی دولت و ملت زیمباوه همچنین از صفا و شور مردمی که به فرودگاه و به استقبال هیئت ایرانی آمدند و نیز از ابراز احساسات مردم خوب این کشور صمیمانه تشکر کنم.

رئیسی بیان داشت: حتماً این ابراز احساسات مربوط است به انقلاب شکوهمند اسلامی و مردم قهرمان ایران که قهرمانی خود را به جهانیان نشان دادند و نیز مربوط است به رهبری فرزانه انقلاب اسلامی. این احساسات حتماً مربوط به کشوری است که توانسته با وجود همه فشارها و تحریم‌ها روی پای خود بایستد و آزاد و مستقل و مردم سالار باشد. همین طور حتماً این احترام و شور مردم زیمباوه مربوط است به قهرمانان ملی ما از جمله شهید حاج قاسم سلیمانی و مربوط است به ملتی که ۴۴ سال است با زیاده خواهی‌ها مقابله می‌کند.

رئیس جمهور با اشاره به قهرمانان کشور زیمباوه اظهار داشت: در اینجا جا دارد از قهرمانان ملی کشور دوستمان زیمباوه تجلیل کنم و نام آنها را به نیکی یاد کنم و به همه آنها و مردم زیمباوه ادای احترام کنم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رئیسی دستور داده تا 3 میلیارد یورو در اختیار نیرو‌های مسلح قرار داده شود