جامعه علمی و دانشگاهی نیازمند پمپاژ روحیه خستگی‌ناپذیر شهید چمران است


جامعه علمی و دانشگاهی نیازمند پمپاژ روحیه خستگی‌ناپذیر شهید چمران است

رحیمی‌روشن، با اشاره به فعالیت‌های شهید چمران در عرصه‌های مختلف علمی، جهادی گفت: امروز جامعه علمی و دانشگاهی نیازمند پمپاژ روحیه خستگی‌ناپذیر شهید چمران است.

دکتر «حسن رحیمی‎‌روشن» در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، با اشاره به ابعاد والای شخصیتی شهید «مصطفی چمران» اظهار کرد: آن شهید بزرگوار با اینکه دوره‌های تحصیلات تکمیلی خود را در بهترین دانشگاه‌های آمریکا گذراند و عملا می‌توانست در هر نقطه دنیا که اراده کند زندگی راحتی را داشته باشد اما به کشور بازگشت و عمر خود را صرف خدمت به محرومان کرد.


عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان افزود: خدمت به مردم و محرومان توسط شهید چمران تنها منحصر به وطن نبود بلکه آن شهید در جنوب لبنان و در جوار زنده یاد امام موسی صدر اقدام به ساماندهی شیعیان جنوب لبنان کرد و در ادامه فعالیت‌های خود با پیروزی انقلاب اسلامی به ایران بازگشت، وی همچنین در طول جنگ تحمیلی منشا خدمات فراوانی شد، ستاد جنگ‌های نامنظم را طراحی و اجرا کرد که در توقف پیشروی ارتش عراق تاثیر بسزایی داشت.


وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه شهید دکتر مصطفی چمران کسی بود که می‌توانست جذب بهترین مراکز علمی جهان شود، تصریح کرد: اما او چنین نکرد و وطن و ملیت‌ و رسیدگی به محرومان را به آن زندگی ترجیح داد؛ نکته دیگر اینکه وی با وجود اینکه تحصیلکرده دانشگاه های غرب بود اما هرگز تحت تاثیر فرهنگ غربی قرار نگرفت در حالی که در طول 150 سال گذشته عموما افرادی که برای تحصیل به کشورهای غربی سفر می کردند متاثر از آن فرهنگ شده و گاهی خواسته یا ناخواسته به عنوان سفیر فرهنگی غرب عمل می کردند و به فعالیت وزندگی عادی خود مشغول شدند.

عضو بسیج اساتید ادامه داد: شهید چمران یک اسثتنا بود و معدود افرادی با این طرز فکر شبیه او بودند، که غرب و مدرنیته غربی را دیده باشند و با فضای علمی آن روزگار آشنا شده باشند اما هویت خود را فراموش نکنند، شاید بتوان معدود افرادی مانند دکتر شریعتی را نیز واجد این خصیصه دانست که علوم غربی را فرا گرفتند اما آن را چون ابزاری، برای مبارزه با فرهنگ برتری طلب بیگانه و در راستای تقویت فرهنگ ملی- اسلامی خود، به کار بستند.


رحیمی‌روشن در ادامه به شخصیت فعال و علمی شهید چمران اشاره کرد و گفت: او برای امروز جامعه علمی و دانشگاهی ما یک اسوه است؛ چمران در فضایی چمران شد و نامش به یادگار ماند که کمتر کسی تلاش می‌کرد نگاه متفاوتی داشته باشد و برای کشور و فرهنگ ریشه دار ملت‌اش گام بردارد، او خلاف جریان آب شنا کرد و رویکردی داشت که زمانه و جامعه دوران او در مقام تقویت این روحیه بر نمی آمدند با این حال تسلیم فضای مسموم زمانه نشد.


این استاد دانشگاه تصریح کرد: امروز وظیفه دانشگاهیان و پژوهشگران در عرصه‌های مختلف علمی و صنعتی این است که همان سیره و الگویی که انقلابیون و در راس آنها امام خمینی (ره) داشت را اتخاذ کرده و بدون دلسردی فعالیت کنند تا موفق به ساختارسازی دقیق در عرصه علم و دانش شویم؛ این رویکرد، پمپاژ روحیه چمران در دانشگاه‌ها است که می‌تواند اندیشه و هویت اصیل ما را بیش از پیش تقویت کند.

وی با اشاره به پیشرفت های علمی کشور در دهه های اخیر گفت: امروزه دانشگاه های کشور پیشتاز علم دانش اند. درنوردیدن قله های علمی در کشور مدیون فعالیت علمی دانشگاهیان با روحیه چمران‌گونه است. پیشرفت‌های علمی-فنی که نمادهای آن در دانش‌های پزشکی، فناوری فضایی، موشکی، هوایی، پهپادی، دریایی و... هم چنین در بخش صنعت هوا نوردی غیر نظامی، تولید برق، سد سازی ، راه سازی، ریلی و... متبلور است همه به دست متخصصین داخلی که دانش آموخته دانشگاه های کشور هستند رقم می خورد و این پیشرفت‌ها نشانگر فاصله گرفتن از فرهنگ « ما نمی توانیم» و ایمان و بار به گزاره «ما میتوانیم» است که موتور پیشران آن دانشگاه‌های کشور و اساتیدی که در خط فکری شهید چمران هستند محقق شده است.

پایان پیام/248

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

رابطه سوره قدر و امامت