لزوم معرفی خطبه غدیریه به مردم/باید عید غدیر را همانند عید نوروز به فرهنگ تبدیل کنیم


لزوم معرفی خطبه غدیریه به مردم/باید عید غدیر را همانند عید نوروز به فرهنگ تبدیل کنیم

معین الاسلام با بیان اینکه باید عید غدیر را همانند عید نوروز به فرهنگ تبدیل کنیم گفت: به موازات برگزاری جشن ها و برنامه ها در روز غدیر یک رسالت جدی تری هم متوجه متولیان فرهنگی است که خطبه غدیریه را به مردم معرفی کنند.

به گزارش خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، عید سعید غدیر خم، عید ولایت علی بن ابی طالب(ع) و جانشینی بر حقش بر پیامبر اسلام(ص)، یکی از بزرگترین اعیاد مسلمان است که به عیدالاکبر در روایات از آن یاد شده است. در این عید مبارک به جز عیدی دادن سیدها که از قدیم رسم بوده، اطعام و غذا دادن به مومنان نیز مورد تاکید قرار گرفته است. امام رضا(ع) درباره فضیلت این روز غدیر می فرمایند: وَ مَنْ أَطْعَمَ مُؤْمِناً کَانَ کَمَنْ أَطْعَمَ جَمِیعَ الْأَنْبِیَاءِ وَ الصِّدِّیقِین‏؛ هرکس در روز غدیر به مؤمنی غذا بدهد، مانند کسی است که به تمام انبیا و صدیقین غذا داده باشد. امام صادق (ع) نیز درباره سنت حسنه اطعام و اهمیت آن در این روز فرمودند: غذا دادن به یک مومن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق «در راس آنها خود ائمه معصومین(ع)» و یک میلیون شهید «در راس آنها حضرت عباس(ع) و شهدای کربلا» و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد.

شاید وقتی صحبت از اطعام به مومنان و ثواب بردن بشود برخی تصورشان سفره های رنگین، غذاهای آنچنانی با تعداد زیاد باشد در حالیکه می توان به راحتی و خیلی ساده با غذایی معمولی هم با یک تعداد اندک افراد به اطعام مومنان پرداخت. این تصور هم اشتباه است که اطعام مومنان حتما باید شامل اطعام تعداد زیادی از افراد باشد. مثل یک هیئت که دویست یا پنجاه نفر را در محرم یا هر ماه دیگری اطعام می کند، یک خانواده یا چند خانواده می توانند برای اطعام انتخاب شوند. لذا در این خصوص با «مریم معین الاسلام»، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

لزوم معرفی خطبه غدیریه به مردم/باید عید غدیر را همانند عید نوروز به فرهنگ تبدیل کنیم

اطعام و کمک به نیازمندان در روز عید غدیر چه آثار و برکاتی به دنبال دارد؟

در خصوص اهمیت و ضرورت اطعام در روز غدیر روایات متعددی داریم. امام رضا(ع) درباره فضیلت روز غدیر می فرمایند: وَ مَنْ أَطْعَمَ مُؤْمِناً کَانَ کَمَنْ أَطْعَمَ جَمِیعَ الْأَنْبِیَاءِ وَ الصِّدِّیقِین‏؛ هرکس در روز غدیر به مؤمنی غذا بدهد، مانند کسی است که به تمام انبیا و صدیقین غذا داده باشد، همچنین امیرالمومنین (ع) که فرمودند: هر کس برای خدا در روز غدیر وام دهد، خداوند چندین برابر به او خواهد داد و در روز عید غدیر بهترین لباس خود را بپوشید، عطر بزنید، به فرزندانتان هدیه دهید و بهترین غذای سال خود را بخورید و امیرالمومنین علی(ع) ثواب اطعام یک نفر در شب عید غدیر را برابر با ثواب اطعام 124 هزار پیامبر دانسته؛ ثوابی که برای اطعام در هیچ زمان دیگری ذکر نشده است.

اطعام در روز غدیر موجب گسترش محبت و علاقه نسبت به امیر المومنین(ع) در جامعه می شود. اینکه چرا گسترش محبت امیر المومنین تا این اندازه در جامعه ثواب دارد که حتی با دادن طعام به یک نفر ثواب زیادی نصیب فرد می شود برای این است که حضرت علی (ع) «صراط مستقیم»است. خودشان فرمودند: «نحن صراط المستقیم » من صراط مستقیم هستم. زمانی می شود که مردم از صراط مستقیم خارج می شوند لذا افزایش محبت مردم به واسطه اطعام در چنین ایام هایی موجب ورود مجدد مردم به صراط مستقیم می شود.

شاید وقتی صحبت از اطعام به مومنان و ثواب بردن بشود برخی تصورشان سفره های رنگین، غذاهای آنچنانی با تعداد زیاد باشد در حالیکه می توان به راحتی و خیلی ساده با غذایی معمولی هم با یک تعداد اندک افراد به اطعام مومنان پرداخت. نکته دیگری که در مضامین روایی ما آمده این است که درعید غدیر بایستی به قدری برنامه های شاد و مفرح در کشورهای شیعه از جمله ایران زیاد باشد که هر فرد خارجی که در این روز وارد کشورمان می شود متوجه این شادی و نشاط مردم شود. مردم باید در این روز لباس نو بپوشند. به دید و بازدید یکدیگر بروند و فضایی پراز شادی، نشاط و مهربانی در جامعه ایجاد کنند. اینها از جمله وظایفی است که هر کدام از ما باید در این روز بزرگ انجام دهیم.

همان طور که روز عاشورا یک اندوه عمومی در جامعه ما حاکم ‌می شود و هر فرد خارجی که وارد کشورمان می شود حتی اگر چیزی هم در خصوص این واقعه نداند اما متوجه حزن و اندوه مردم نسبت به این واقعه مهم می شود لذا هر کدام از ما شعیان باید به اندازه سهم خودمان در بزرگداشت عید غدیر با برنامه های شاد و مفرح نقشی ایفا کنیم مثلا مادران می توانند با پوشاندن لباس نو به بچه ها یا اطعام به نیازمندان آنها را متوجه مهم بودن این روز بزرگ کنند تا با ایجاد سوال در ذهن بچه ها که چرا امروز متفاوت تر از روزهای دیگر است در ترویج فرهنگ و شادی و سرور آن روز مشارکت کنند.

لزوم معرفی خطبه غدیریه به مردم/باید عید غدیر را همانند عید نوروز به فرهنگ تبدیل کنیم

چگونه می توان شان و جایگاه عید غدیر و نقشی که در استمرار پرچم توحید داشته نمایان کرد ؟

خوشبختانه جشن غدیر در کشورمان هر سال باشکوهتر از سال قبل برگزار می شود. برگزاری مهمانی ها و پذیرایی های چند کیلومتری در تهران و تسری آن در شهرستان های سراسر کشور خود بیانگر این مهم است، بنابراین کمرنگ نشده ولی هنوز جای کار دارد و آن گونه که باید و شاید در این زمینه اقدامات زیادی انجام ندادیم. هنوز همه مردم وارد میدان نشده اند. مهمترین وظیفه رسانه ها این است که حضور و مشارکت شیعیان در روز غدیر را بیشتر تبلیغ و رسانه ای کنند تا مردم بیشتر ترغیب به مشارکت در این روز شوند. چون شان و جایگاه عید غدیر و نقشی که غدیر در استمرار پرچم توحید داشته، نیازمند اقدامات عملی بیشتری است که امیدواریم روز به روز توسعه یابد.

ما باید مدام از هر ظرفیتی برای توسعه سنت های غدیر استفاده کنیم و در این روز همه لباس نو بپوشیم، صله رحم را به جا بیاوریم، همان طور که عید نوروز تبدیل به فرهنگ شده، عید غدیر را هم به فرهنگ تبدیل کنیم. هنوز بچه های ما متوجه بزرگ و مهم بودن عید غدیر نشده اند این وظیفه ما برزگتر ها است که این روز را به آنها معرفی کنیم. لذا باید تلاش بیشتری کنیم و از طریق رسانه ها تشویق بیشتری برای ترغیب جامعه در این زمینه صورت بگیرد.

به موازات برگزاری همین جشن ها و برنامه ها در روز غدیر یک رسالت جدی تری هم متوجه متولیان فرهنگی است که خطبه غدیریه را به مردم معرفی کنند. در واقع در کنار این اقدامات مادی می بایست یک ارتزاق معنوی هم در جامعه صورت بگیرد. سال گذشته در مراکز خیریه توصیه کردیم در کنار غذاهایی که برای خانواده های نیازمند ارسال می شود، خطبه غدیریه را هم به صورت فایل صوتی یا مکتوب در اختیارشان قرار دهیم. در واقع بهتر است بخشی از این هزینه هایی که برای اطعام در روز غدیر صورت می گیرد برای ارتزاق معنوی و معرفی خطبه غدیریه صورت بگیرد؛ مثلا برای خطبه غدیریه مسابقات بزرگ و گسترده ای با جوایز بسیار مهم و ارزنده در نظر بگیریم تا از این طریق افراد را مقید به خواندن و گوش دادن خطبه غدیریه کنیم.

خطبه غدیریه پیامبر اکرم (ص) در روز غدیر قانون اساسی دین اسلام است. مضامین ارزشمندی در این خطبه وجود دارد. پیامبر اکرم (ص) همه مردم را ملزم به خواندن خطبه غدیریه کرده است. در واقع یکی از وظایفی که حضرت در روز غدیر برای ما مسلمانان مشخص کرده، این است که این خطبه را به گوش همه برسانیم. یکی دیگر از کارهایی که مورد بی توجهی قرار گرفته و روز به روز هم در حال کمرنگ شدن است، عدم گسترش مفاهیم و مضامین رسول اکرم (ص) در روز غدیر است.

بنابراین نیاز است که همه اندیشمندان و هنرمندان با هم فکری یکدیگر راهکاری برای چگونگی توسعه مفاهیم و مضامین رسول اکرم (ص) در روز غدیر ارایه دهند. متاسفانه درصد کمی از مردم با مضامین خطبه غدیریه آشنا هستند لذا تلاشی هم باید در این زمینه صورت بگیرد و مشوق هایی باشد که مردم با مضامین بلند خطبه غدیریه آشنا شوند.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ چهره شوکه کننده بازیگر نقش الیور توئیست در 72 سالگی