صمصامی: دولت برای کنترل بازار ارز چاره‌ای جز تثبیت نرخ ندارد+ فیلم


صمصامی: دولت برای کنترل بازار ارز چاره‌ای جز تثبیت نرخ ندارد+ فیلم

یک اقتصاددان با انتقاد از رویه فعلی دولت در کنترل بازار ارز گفت: سازوکار فعلی که اکنون توسط بانک مرکزی برای تعیین نرخ ارز استفاده می‌شود، جواب‌گوی مسائل ارزی کشور نیست؛ لذا، دولت برای کنترل بازار ارز چاره‌ای جز تثبیت نرخ ارز ندارد.

صمصامی: دولت برای کنترل بازار ارز چاره‌ای جز تثبیت نرخ ندارد+ فیلم

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «حسین صمصامی» اقتصاددان در گفتگو با بازارنیوز پیرامون ضرورت اجرای سیاست تثبیت نرخ ارز به منظور کنترل بازار ارز اظهار کرد: سازوکاری که اکنون توسط بانک مرکزی برای تعیین نرخ ارز استفاده می‌شود، جواب‌گوی مسائل ارزی کشور نیست. در صورت ادامه این سازوکار، نرخ ارز همچون سال‌های گذشته، روند صعودی خود را ادامه خواهد داد؛ رسیدن دلار یک هزار تومانی سال ۹۰ به نرخ ۵۰ هزار تومان سال ۱۴۰۲ نتیجه‌ای عینی از ادامه کارکرد سازوکار کنونی تعیین نرخ ارز است.


این اقتصاددان خاطرنشان کرد: در مقطعی از زمان و به دلیل امتناع از ایجاد سیاست تثبیت نرخ ارز، دلار ۴۲۰۰ تومانی به بهانه رانتی بودن حذف و سپس نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به عنوان مبنا آن قرار گرفت؛ یقیناً با تداوم این سازوکار نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و یا حتی ۴۰ هزار تومان مرکز مبادله هم توسط برخی افراد رانتی توصیف خواهد شد.


وی تعیین نرخی واحد برای قیمت دلار و همچنین الزام صادرکنندگان به بازگشت منابع ارزی و تحویل آن به بانک مرکزی را به عنوان دو راهکار جدی برای ایجاد ثبات در نرخ ارز دانست و گفت: دولت باید جریان صادرات و واردات کالا را کنترل کند؛ در کنار این مورد، برخورد با ورود کالای قاچاق و همچنین مهار بازار آزاد ارز هم از دیگر اقدامات مهمی است که دولت باید برای تثبیت نرخ ارز آن را در دستور کار خود قرار دهد.


مشروح گفته‌های صمصامی را در کلیپ زیر ببینید.



پایان پیام//


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403