نماز و روزه کسی را نجات نمیدهد، مگر در سایه ولایت
حجتالاسلام والمسلمین علوی تهرانی گفت: نماز و روزه کسی را نجات نمیدهد، مگر در سایه ولایت باشد که به معنای اطاعت است.
به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجتالاسلام والمسلمین محمدباقر علوی تهرانی به مناسبت دهه اول محرم در مسجد امیر به سخنرانی پرداخت و در خصوص ️امامت به عنوان روح دین و هدف سیدالشهداء(ع) گفت: هدف شهادت سیدالشهداء(ع) بر اساس آنچه که پدر بزرگوارشان فرمودند: «فَإِنَّ هَذَا الدِّینَ قَدْ کَانَ أَسِیراً فِی أَیْدِی الاْشْرَار» این است که دین را که در دست انسانهای شرور اسیر است، نجات بدهد که در این امر هم موفق شدند. قبل از اینکه سیدالشهداء(ع) به شهادت برسند؛ نماز و روزه بود؛ وقتی هم به شهادت رسیدند همین نماز و روزه باقی ماند. پس چه چیزی از اسارت آزاد شد؛ این مهمترین پرسشی است که ما قصد داریم به آن پاسخ بدهیم.
وی درباره چیستی حقیقت دین عنوان کرد: شهادت حضرت سیدالشهداء(ع) حتی نتوانست بدعتهایی را که آن سه نفر گذاشتند، برطرف کند. پس چه چیزی را نجات داد؛ این مهم است؛ یعنی ما باید ببینیم که گوهر دین و حقیقت دین چیست؛ برای پاسخ به این مسأله باید رابطه بین آن چیزی را که جامعه، «دین» میداند با آنچیزی که حقیقتا «دین» است، مشخص بشود. هروقت این رابطه معلوم شد، گوهر دین هم معلوم میشود.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه کلام معصوم(ع) نور است، اظهار کرد: در زیارت جامعه کبیره که مرامنامه شیعه است، شما به این فقره میرسید «کلامُکم نور» کلام شما نور است؛ یعنی عبارت عربی آن کلام شماست. وقتی روایت خوانده میشود خودت را در معرض این نور قرار بده. وقتی در معرض نور قرار گرفتید چه بخواهید چه نخواهید، منوّر میشوید. روایت وجود دارد که بین ما و خدا پردهای تاریکتر و وحشتناکتر از «نفس» وجود ندارد. این تاریکی را نور از بین میبرد؛ و این نور از کلام معصوم(ع) میآید. برای اینکه حقیقت دین معلوم شود، باید جایگاه اهل بیت(ع) و رابطهشان با آنچه که من و تو دین میدانیم مشخص شود.
حجتالاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه نماز و روزه بدون معرفت به امام سراب است، ابراز کرد: امام صادق علیه السلام فرمودند: «انَّ مَنْ صَلَّى وَ زَکَّى وَ حَجَّ وَ اعْتَمَرَ وَ فَعَلَ ذَلِکَ کُلَّهُ بِغَیْرِ مَعْرِفَةِ مَنِ افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَیْهِ طَاعَتَهُ فَلَمْ یَفعَلْ شَیْئاً مِنْ ذَلِکَ» هر کسی نماز بخواند، زکات بدهد یعنی انفاق بکند و از مالش بگذرد، حج به جا بیاورد و عمره بگذارد، و همه اینها را انجام بدهد؛ بدون شناخت و معرفت آن حقیقتی که خدا اطاعت از آنها را واجب کرده است هیچکدام از آنها را انجام نداده است زیرا بدون معرفت امام معصوم(ع) بوده است. پس اگر معرفت به ذوات مقدسه دوازده امام نباشد، نماز و روزه ای که به پا میدارید «سراب» است.
وی با اشاره به این بیت شعر که «نماز بی ولای او عبادتی است بی وضو» گفت: حضرت امیر(ع) بیان مبارکشان این است که: «یا قَنبَر فَوَاللّهِ لَرَجُلٍ عَلی یَقینٍ مِن وِلایَتِنا اَهل البَیت خَیرٌ مِمَّن لَهُ عِبادَةُ اَلفَ سَنَةٍ» به غلامش قنبر فرمود؛ برای آدم یقین به ولایت و امامت من بهتر است از اینکه هزار سال عبادت در نامه عملش باشد و اینکه یقین داشته باشد «خَیرٌ مِمَّن لَهُ عِبادَةُ اَلفَ سَنَةٍ وَ لَو اَنَّ عبداً عَبدَاللّهَ اَلفَ سَنَةٍ لایَقبَلُ اللّهُ مِنهُ حَتّی یَعرَفَ وِلایَتَنا اَهلَ البَیتِ» اگر کسی هزار سال خدا را عبادت کند ولی ولایت ما را نشناسد، خدا از او قبول نمیکند. «اَنَّ عبداً عَبَدَاللّهَ اَلفَ سَنَةٍ» کسی که خدا را هزار سال عبادت کند «وَ جاءَ بِعَمَلِ اثنَینِ وَ سَعبینَ نَبِیّاً» و عمل هفتاد و دو پیامبر را داشته باشد «ما یَقبَلُ اللّهُ» خدا از او نمیپذیرد «مِنهُ حَتّی یَعرَفَ وِلایَتَنا اَهلَ البَیتِ» تا اینکه ولایت ما را بپذیرد و بشناسد.
این استاد حوزه علمیه با تاکید بر این شعر «نماز بیولای او عبادتی است بی وضو به منکر علی بگو نماز خود قضا کند» خاطرنشان کرد: این یعنی نماز و روزه کسی را نجات نمیدهد، مگر در سایه ولایت باشد که به معنای اطاعت است و اگر کسی ولایت و امامت را نداشته باشد؛ خدا او را به جهنم میفرستد: «وَالّا أکبَّه اللّه عَلی مِنخَرَیه فی نار جَهَنَّم».
پایان پیام/487