آزادی خواهی بشر در نهایت منجر به ظهور امام زمان(عج) می‌شود


آزادی خواهی بشر در نهایت منجر به ظهور امام زمان(عج) می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: آزادی و رهایی نتیجه طبیعی بزرگ شدن جوامع بشری است که نباید به آن ایراد گرفت، همین بخش از فطرت بشری در نهایت تاریخ به ظهور امام زمان(عج) منجر می‌شود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه علمیه به مناسبت دهه اول محرم در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) به سخنرانی پرداخت و گفت: فرمایشات رهبر معظم انقلاب طی یکی دو سال اخیر و توجه خاص ایشان به مسئله تبیین را نشان می‌دهد، رهبر معظم انقلاب از بالا به مسائل نگاه دارند به همین دلیل فرمایشات ایشان بسیار قابل اعتنا است، حتی کسانی که اصل ولایت فقیه را قبول ندارند بدون تردید می‌دانند که ایشان از بالا به مسائل نگاه می‌کنند. از نظر رهبر معظم انقلاب در این زمان تبلیغ و تبیین بسیار اهمیت دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: رهبر معظم انقلاب زمان تنفیذ ریاست جمهوری فرمودند که ما در تبلیغات ضعیف هستیم. ایشان تبلیغ را واجب فوری و عینی اعلام کردند، تاکنون چنین حکمی از جانب یک مرجع تقلید و رهبر دینی بی‌سابقه بوده است. همچنین رهبر معظم انقلاب هفته گذشته درباره اینکه تبلیغ در حوزه علمیه اولویت یک نیست را نقص بزرگ دانستند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه وقتی رهبرمعظم انقلاب به موضوع تبلیغ بسیار می‌پردازند واضح است که بیان دین در جامعه ما ضعف دارد، عنوان کرد: گاهی با یک گفتگوی کوتاه ممکن است برداشت یک شخص از اسلام و انقلاب بهتر شود. متاسفانه شیوه تبیین دین مشکل دارد و باید یک نهضت فراگیر برای رفع این مشکل انجام شود اگرچه این ایرادات نباید سبب شود که ما ضد دین صحبت کنیم بلکه باید این ایرادات را برطرف و در حوزه تبلیغ دین خلاقانه عمل کنیم.

وی با بیان اینکه سخن جدید و خارج از آیات و روایات وجود ندارد اما باید آیات و روایاتی که امروز کاربردی‌تر است تبیین شود، اظهار کرد: نباید از آیات و روایاتی که علما ۵۰۰ سال پیش مجبور به استفاده آن بودند امروز ما هم فقط از آنها استفاده کنیم. شهید مطهری مرد زمان خود بود اگر شهید مطهری به زمان خود نمی‌پرداخت موثر واقعا نمی‌شد. شاید کلمات شهید مطهری به همان میزان که زمان او عظمت داشت امروز کاربردی نباشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با تاکید بر اینکه عالم باید به درد زمان خود بخورد و به زبان قوم خود سخن بگوید، ابراز کرد: نباید صرفا به این دلیل که شهید مطهری زمانی در بحث با مارکسیست‌ها بسیار قدرتمند بودند در او متوقف شد زیرا درگیری با مارکسیست‌ها به درد امروز نمی‌خورد، این ضعف شهید مطهری نیست بلکه احترام به شهید مطهری است که زخم زمان خود را مرهم گذاشت. امروز زخم دیگری به جامعه وارد شده است.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: به عنوان مثالی دیگر برخی از فرمایشات علامه مصباح به درد دو دهه قبل می‌خورد اما به درد این دهه نمی‌خورد. ایشان در زمانی که بسیاری از مردم شیفته لیبرال بودند لیبرال دموکراسی را نقد می‌کنند و با زبان خاص خود مرهم بر زخم جامعه آن روز می‌گذارد.

وی افزود: برخی در کل با سخنان جدید مشکل دارند و تصور می‌کنند اصیل و صحیح صحبت کردن صرفا در بیان سخنان علمای پیشین است در صورتی که وقتی علمای پیشین به زمان خود پرداختند یک امر واجب بوده است؛ اما به این معنا نیست که از قرآن عبور کنیم قرآن منبع جاودانه است و همواره باید به سمت قرآن برویم و از آن استنطاق کنیم. امیر مومنان می‌فرماید وقتی فتنه‌ها به شما هجوم آوردند به سمت قرآن بروید و از آن استنطاق کنید. تاریخ اسلام و کلام اهل بیت هم اینگونه بوده است شاید برخی از کلمات اهل بیت(ع) هم برای زمان خاص و مخاطب خاص بوده باشد اما قالب آیات قرآن و کلمات اهل بیت برای تمام عصرها قابل استفاده است به شرط اینکه بروید از محضر آنها درس بگیرید و از این خزانه غیب و پرشمار از در و گوهر آب حیات بگیرید و برای زمان خود بیاورید.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه البته سخنان برخی علما برای سالها بعد هم قابل استفاده است، اظهار کرد: آیت الله شاه‌آبادی و شهید صدر از جمله علمایی بودند که سخنانی در زمان خود گفتند که ۵۰ سال بعد هم کاربردی بوده است، شهید صدر در عصر خفقان عراق زمانی که حکومت مارکسیستی حزب بعث صدامی حاکم است درباره اینکه چگونه با بی‌حجاب صحبت کرد تا جذب شود می‌گوید که فواید حجاب در دنیای امروز را برای او تبیین کنید و او را به قیامت حواله ندهید، در جامعه اسلامی به دردهای اقتصادی و معیشتی مردم رسیدگی کنید تا بی‌حجاب جذب شود، سخنان او برای امروز ما است.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام خمینی این انقلاب و بسیج را از آیت الله شاه آبادی یاد گرفتند و راه‌اندازی کردند، گفت: عالم دیگری که می‌شود در این زمان از او استفاده کرد علامه طباطبایی است که شهید مطهری درباره تفسیر المیزان او می‌فرماید که این تفسیر ۱۰۰ سال آینده شناخته خواهد شد. امروز برخی اساتید معارف در دانشگاه سخنان عالمان ۵۰ سال پیش را مطرح می‌کنند تا جایی که دانشجو از از نصایح دوران قاجاری او حس کهنگی به دست می‌آورد.

وی با بیان اینکه عالمی زمان‌شناس است که بداند کدام یک از کلمات اهل بیت(ع) به درد آن زمان می‌خورد آن را برای مردم تبیین کند، ابراز کرد: متناسب با زمان حرف زدن یعنی انسان در مقابل حرف باطل مرعوب نشود و برای جذب دیگران به باطل سخن نگوید. منافقین و مجاهدین وقتی دیدند مارکسیست‌ها سخنان پرجابه‌ای دارند و آنها هم نمی‌توانند از اعتقادات دینی خود دست بردارند اسلام را به سخنان غلط مارکسیست تفسیر کردند، بنابراین هر انفعالی مقابل زمان هم درست نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه هیچ مکتبی در دنیا وجود ندارد که همه حرف‌های آن باطل باشد بلکه آنها حق را با باطل می‌آمیزند و انحراف از اینجا آغاز می‌شود، گفت: اسلام دین منطق، عقلانیت، گفتگو، نقادی، تفکر و آزاد اندیشی است. رهبر معظم انقلاب کسی است که بیش از همه به آزاد اندیشی تاکید دارند به عنوان مثال به بسیجی‌ها می‌فرمایند باید هیئت اندیشه ورزی راه اندازی کنند یعنی خودتان تشخیص بدهید که چه کار باید انجام بدهید.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: امیرمومنان امام علی(ع) می‌فرمایند مکاتب باطل اندکی از حق و اندکی از باطل را در یکدیگر می‌آمیزند و اینجا آغاز انحراف است. ما باید مرد زمان خود باشیم و از برخی شیوه‌های بیان دین توسط عالمان پیشین گذر کنیم. باید متناسب با زمان خود سخن بگوییم که دو وجه دارد حق را بگیریم و تایید کنیم و حرف‌های باطل را کنار بگذاریم.

وی با بیان اینکه یکی از زیر مجموعه‌های رهایی آزادی است، عنوان کرد: امروز تحلیل درباره آزادی بسیار مهم است چرا که آزادی برای جهان امروز بسیار مهم شده است. متاسفانه امروز مصداق آزادی در شهوترانی قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه رهایی در زندگی فردی و اجتماعی، سبک زندگی شده است، گفت: رهایی اصل امروز جهان بشریت شده است. آیا می‌شود گفت که انسان‌ها بد شدند که به اصل موضوع آزادی پرداختند؛ در این صورت درباره خلقت خدا و اصل فطرت بشر بی‌انصافی می‌کنید. هر انسانی که به دنیا می‌آید فطرت الهی دارد به طور قطع در عقبه این خواست آزادی و رهایی خصلت‌های انسانی و گرایش‌های اصیل بشری وجود دارد.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه رهایی مطلقاً از جنس کفر و از خودبیگانگی نیست بلکه برخی از آن سواستفاده می‌کنند و غلط برداشت می‌کنند، اظهار کرد: انسان‌ها به دلیل شدت بد شدنشان نیست که به اینجا رسیدند، در قرن‌های اخیر مدنیت رشد کرده زندگی‌های روستایی به زندگی شهری بیشتر گرایش پیدا کرده است، وقتی مدنیت و شهرنشین رشد پیدا کرد انسان‌ها طعم آزادی و رهایی را چشیدند، چشیدن این طعم فیلسوفان جامعه بشری را به فکر انداخت که این طعم را تئوریزه کنند و محصات آن را مورد توجه قرار دهند، پس به مرور به رهایی و آزادی به یک شعار تبدیل شد. آزادی و رهایی نتیجه طبیعی بزرگ شدن جوامع بشری است که نباید به آن ایراد گرفت، همین بخش از فطرت بشری در نهایت تاریخ به ظهور امام زمان منجر می‌شود. اصل درست این تفکر به گونه‌ای گام برداشتن به سوی ظهور حضرت نیز هست. اینکه بشر به آزادی و رهایی تمایل پیدا کرده نشانه تکامل او است.

وی ادامه داد: اشتباه نکنیم آزادی شعار صهیونیست‌ها نیست بلکه آنها از آن سو استفاده می‌کنند. مدنیت در اسلام چیز خوبی است تا جایی که در روایات داریم که می‌فرماید در محیط‌های کوچک زندگی نکنید. زورگویان عالم زمانی که دوره دینداری باشد از دین سوء استفاده می‌کنند برای به بردگی کردن مردم وقتی هم که دور آزادی باشد از آزادی سوء استفاده می‌کنند که مردم را به بردگی بکشانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان اسلام برای رهایی از شهوات، رنج‌ها و ظلم بهترین پیشنهادات را دارد، عنوان کرد: گناهکاران در جامعه دینی باید از فشار روانی سرزنش مومنین و آبروریزی در امان باشند به عنوان مثال وقتی می‌فرماید که غیبت حرام است یعنی آبروی مومنان را نبرید حتی نباید آبروی او را در نزد خود ببرید و برای گناه گناهکار ۷۰ توجیه در نزد خود بیاورید، وقتی۷۰ نفر علیه یک گناهکار صحبت کردند اگر خود او آن را انکار کرد شما باید آن را بپذیرید. این صرفاً در بحث روابط فردی است و نباید اجازه داد هر کس نظم اجتماعی جامعه را به هم بریزد، به عنوان مثال وقتی روزه‌دار روزه خود را به صورت علنی می‌خورد او را شلاق می‌زنند و نباید شهر را به هم بریزد، این طرح اسلام بسیار زیبا است ما باید رهایی را تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه درخواست رهایی ریشه در مدنیت دارد، ابراز کرد: اینکه برخی می‌گویند ما باید دنبال ایران‌شهر باشیم شما را فریب ندهد ما باید دنبال جهان‌شهر باشیم و این مدنیت جهانشهر را گسترش دهیم. آسیب‌هایی که دشمنان به اسلام می‌زنند در نهایت از بین خواهد رفت. اربعین نمونه کوچکی از جهانشهر است، امام خمینی می‌فرمودند پس از دفاع مقدس مردم ایران بر محور عتبات عالیات با هم متحد شوند دیگر ما به هیچ قدرتی احتیاج نداریم. این اجتماع در اربعین است که ۱۰ میلیون طالب رفتن به این زیارت هستند اما باید زمینه سازی برای حضور ۳۰ میلیون نفر فراهم شود. حضور چنین جمعیتی یک خبر رسانه‌ای بزرگ در جهان است که بی بی‌سی‌های خبیث عالم در داخل و خارج نمی‌توانند آن را سانسور کنند.

پایان پیام/487



ویژگی های افراد دو جنسه یا همان ترانس ها چگونه است ؟