آیا تتر قابل ردیابی است؟


آیا تتر قابل ردیابی است؟

تتر با نماد USDT یک استیبل کوین رمز ارزی محبوب است که به‌خاطر ارزش ثابت یک دلاری خود، کار دلار دیجیتال را انجام می‌دهد. حالا هنگام و خرید و فروش تتر، شما نیازمند ردیابی تراکنش هستید تا بتوانید از وضعیت تایید یا عدم تایید آن در بلاک چین...

تتر با نماد USDT یک استیبل کوین رمز ارزی محبوب است که به‌خاطر ارزش ثابت یک دلاری خود، کار دلار دیجیتال را انجام می‌دهد. حالا هنگام و خرید و فروش تتر، شما نیازمند ردیابی تراکنش هستید تا بتوانید از وضعیت تایید یا عدم تایید آن در بلاک چین باخبر شوید. در این مطلب، نحوه ردیابی معاملات USDT را آموزش می‌دهیم.

تتر چیست و چگونه کار می‌کند؟

پیش از پرداختن به نحوه ردیابی تراکنش‌های تتر، اجازه دهید کمی با ماهیت رمز ارز USDT و نحوه کار آن آشنا شویم. تتر یک استیبل کوین ارز دیجیتال است که بر خلاف سایر رمز ارزهای نوسانی بازار نظیر بیت کوین و اتریوم، دارای ارزش ثابت 1 دلاری است. این یعنی با گذر زمان، قیمت تتر تغییر نکرده و ماهیت دلار دیجیتال را خواهد داشت.

با این وجود، مشابه همه ارزهای دیجیتال، تتر نیز از فناوری دفتر کل توزیع‌شده استفاده می‌کند. دفتر کل توزیع‌شده پایه و بنیان بلاک چین محسوب می‌شود که ویژگی‌هایی نظیر شفافیت و عدم امکان دستکاری اطلاعات ثبت‌شده روی خود را دارد. بنابراین به‌خاطر قابلیت مشاهده عمومی تراکنش‌ها روی بلاک چین، می‌توان به بررسی و پیگیری تراکنش‌های USDT پرداخت.

چرا باید تراکنش تتر را پیگیری کنیم؟

مشابه تراکنش‌های بانکی که از طریق دستگاه ATM یا اپلیکیشن بانک به بررسی سابقه تراکنش‌هایتان می‌پردازید، به‌عنوان یک کاربر حوزه رمز ارزها نیز باید از تایید و درستی معاملات‌تان اطمینان حاصل کنید.

فرض کنید از شخصی پولی طلب داشته و وی آن را به‌صورت تتر به‌شما بازمی‌گرداند، اما آن را در کیف پول خود مشاهده نمی‌کنید. حالا برای اینکه مطمئن شوید واقعا این ارز دیجیتال به آدرس والت شما واریز شده است، باید به پیگیری آن روی بلاک چین بپردازید. یا زمانی که توکنی را از والت شخصی خود به یک صرافی انتقال داده و با پیغام موفقیت‌آمیز بودن انتقال در کیف پول خود مواجه می‌شوید، اما رمز ارزها را در صرافی مقصد مشاهده نمی‌کنید نیز باید به ردیابی و بررسی تراکنش بپردازید.

چگونه تراکنش های USDT را ردیابی کنیم؟

برای پیگیری هر تراکنشی روی بلاک چین، به دو چیز نیاز داریم:

  • هش تراکنش

  • اکسپلورر بلاک چین مخصوص رمز ارز

هش تراکنش چیست؟

هنگام انجام تراکنش روی هر بلاک چینی، یک شناسه هش یا TxID یا Transaction Hash تولید می‌شود که با استفاده از آن، قابلیت پیگیری تراکنش‌ها وجود دارد. این شناسه هش شبیه به کد پیگیری تراکنش‌های بانکی است که مثلا هنگام پرداخت هزینه خرید کالا و خدمات در درگاه‌های پرداخت مشاهده می‌کنید.

در حوزه کریپتو، کد هش از یک سری عدد و حروف تشکیل می‌شود که بسته به ساختار هر بلاک چین، قالب مختص به خود را دارد. مثلا در شبکه اتریوم، تمامی کدهای هش دارای 64 کاراکتر بود و با عبارت "0x" آغاز می‌شوند. اما مثلا در بلاک چین ترون، این شناسه‌ها که دارای 64 کاراکتر هستند، می‌توانند با عدد یا حروف آغاز شوند. در زیر، به‌ترتیب یک نمونه شناسه تراکنش در بلاک چین اتریوم و ترون را مشاهده می‌کنید:

0x1fa6227ee089e9bb96b328bfcb220b8ddb83e95f069c8cd1d1ecfb6c27e281aa

c588fc55b04d1840a892b357c85abd0abcd3ec5d7b8b34ea617677efed78c94e

اکسپلورر بلاک چین

اکسپلورر بلاک چین یک وبسایت است که از طریق آن می‌توانید با استفاده از شناسه هش، تراکنش‌های هر ارز دیجیتالی از جمله تتر را پیگیری کنید. همانطور که می‌دانید، USDT به‌عنوان یک توکن روی شبکه‌های مختلفی از جمله اتریوم، ترون، بایننس اسمارت چین، پالیگان، آوالانچ، آربیتروم و بسیاری دیگر عرضه شده است.

حالا هر کدام از این شبکه‌ها، دارای اکسپلورر مختص به خود هستند. مثلا آدرس مرورگر بلاک چین اتریوم etherscan.io و برای ترون، tronscan.org است. در زیر، آدرس اکسپلورر برخی دیگر از شبکه‌هایی که تتر روی آن‌ها عرضه شده است را مشاهده می‌کنید:

  • سولانا: solscan.io

  • پالیگان: polygonscan.com

  • بایننس اسمارت چین: bscscan.com

  • آوالانچ: avascan.info

البته به غیر از آدرس‌های ذکرشده، برخی از شبکه‌ها دارای اکسپلوررهای دیگری نیز هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برای پیدا کردن آدرس مرورگر هر بلاک چین، کافی است نام شبکه و سپس عبارت "Explorer" را در گوگل جستجو کنید. مثلا با جستجوی عبارت "Ethereum Explorer"، اکسپلوررهای شبکه اتریوم نمایش داده خواهند شد.

حالا برای پیگیری معامله تتر، باید شناسه هش تراکنش را در اکسپلورر شبکه مربوطه وارد کنید. اگر TxID را ندارید، باید ابتدا آن را با استفاده از تراکنش خود به‌دست بیاورید. اگر تراکنشی را از مبدا صرافی انجام داده باشید، یک شناسه در اختیار شما قرار می‌گیرد که با وارد کردن آن داخل مرورگر شبکه قادر به مشاهده وضعیت آن هستید.

ولی اگر مبدا تراکنش کیف پول شخصی نظیر تراست والت باشد، زمانی که تراکنشی را انجام می‌دهید، جزئیات آن در داخل والت نمایش داده می‌شود. حالا با باز کردن تراکنش مربوطه، قسمتی تحت عنوان "More Details" وجود دارد که با زدن روی آن، وارد اکسپلورر شبکه مربوطه می‌شود.

در تصویر زیر، نمونه‌ای از انجام تراکنش تتر روی شبکه ترون توسط تراست والت را مشاهده می‌کنید که با باز کردن تراکنش اول، اطلاعات مربوطه شامل تاریخ (Date)، وضعیت (Status)، فرستنده (Sender) و کارمزد شبکه (Network Fee) قابل مشاهده است. حالا با زدن روی گزینه "More Details"، اکسپلورر بلاک چین ترون باز می‌شود.

آیا تتر قابل ردیابی است؟

در این وبسایت، جزئیات مربوط به هش تراکنش (Hash)، نتیجه (Result) و وضعیت (Status) را مشاهده می‌کنید. نمایش عبارات "Successful" و "Confirmed" به معنای تایید تراکنش و نهایی شدن ثبت آن روی بلاک چین است.

آیا تتر قابل ردیابی است؟

سلب مسئولیت: مطالب منتشرشده در دسته رپورتاژ آگهی توسط شرکت‌های ثالث تهیه شده و جنبه تبلیغاتی یا بیانیه خبری دارند. این مطالب صرفاً بازنشر شده و شهرسخت‌افزار مسئولیتی در قبال صحت محتوای آن ندارد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل