فعالیت‌های محتوامحور در مساجد منجر به تعمیق اهداف عاشورا در جامعه می‌شود


فعالیت‌های محتوامحور در مساجد منجر به تعمیق اهداف عاشورا در جامعه می‌شود

دکتر فلاح با اشاره به جایگاه منابر و مجالس حسینی مساجد در تبیین حقیقت واقعه عاشورا، گفت: مساجد مهمترین سنگر برای معرفی جهاد تبیین حسینی هستند؛ می‌توان با کار محتوایی در مساجد اهداف قیام حسینی را در عمل به عمق جامعه رساند.

دکتر «محمدجواد فلاح» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه اساس واقعه عاشورا جهاد تبیین به معنای تام کلمه بود، اظهار کرد: آنچه که در فضای رسالت امام حسین (ع) شاهد هستیم موید این مساله است که آن حضرت(ع) به واسطه شرایط جامعه دست به قیام زدند تا حقیقت را آشکار سازند بنابراین بزرگ‌ترین معلم جهاد تبیین حضرت حسین‌بن‌علی (ع) است.

عضو هیات علمی دانشگاه معارف اسلامی قم ادامه داد: آن حضرت(ع) از ابتدای حرکت از مدینه تا ادامه مسیر به سمت کربلا همواره روشنگری کرد و در نهایت آنچه که در عاشورا اتفاق افتاد حکایت‌گر جهادی بود که برای تبیین رخ داده بود، با توجه به این مساله امروز مساجد و منابر حسینی که اصلی ترین سنگر برای بیان حرکت عظیم سیدالشهدا(ع) محسوب می‌شوند باید با رویکردی محتوایی به ماهیت علت این قیام بپردازند.

وی با بیان اینکه محور قیام امام حسین (ع) جهاد روشنگری، جهاد تبیین و جهاد مبارزه با جهل و نادانی بود، افزود: با توجه به این مساله وقتی بتوانیم با روشنگری علمی و معرفتی به مخاطبان منابر حسینی که عمدتا در مساجد برپا می شود پیام را به درستی منتقل کنیم شاهد تاثیرگذاری شگرف آن خواهیم بود چراکه امام حسین (ع) فرمودند: «همانا من برای اصلاح در امت جدم محمد (ص) قیام کرده‌ام تا اینکه امر به ‌معروف و نهی از منکر کنم»، این مولفه بدان معناست که در جامعه امروز با همه مشکلات فرهنگی و هجمه های دشمن، می‌توان با کار محتوایی در مساجد اهداف قیام حسینی را در عمل به عمق جامعه رساند.

دکتر فلاح تصریح کرد: همواره در تاریخ این پرسش مطرح شده است که چرا امام حسین (ع) همه هستی حتی فرزند و همه وابستگی‌های عاطفی که داشتند در مسیری رفتند که همراهانشان یا شهید شوند یا به اسارت در بیایند؟ پاسخ آن است که آن حضرت(ع) احساس کردند برای روشنگری و جلوگیری از انحراف جامعه فقط یک راه باقی مانده است؛ سیدالشهدا(ع) از هستی خود گذشتند تا پیام واقعی دین را به مردم برسانند، حال امروز ما میراث‌دار واقعه عاشورا هستیم و برای تبیین آنچه که رخ داد مسئولیم و باید به درستی معارف عاشورایی را در مجالس و منابر حسینی به ویژه در مساجد برای جوانان شرح دهیم.

وی با بیان اینکه محتوامداری اهمیت بسزایی در اثرگذاری مجالس حسینی دارد، افزود: البته که روضه خوانی و سینه‌زنی باید باشد و از سوی دیگر فریاد یالثارات الحسین(ع) با نمادها و شعائر گره خورده است اما مرثیه سرایی باید با شور و شعور توامان همراه باشد، در واقع اصل مرثیه سرایی یک مقدمه و تابلویی است که ما را به عمق ماجرا هدایت می کند، بنابراین یکی از مهمترین اصول در مجالس حسینی که در مساجد برگزار می شود توجه به این نکته است.

دکتر فلاح تأکید کرد: اگر درگیر لایه های ظاهری شویم دیگر جنبه‌های عقلانی، معرفتی و عاطفی واقعه عاشورا آنچنان که باید روشن نمی شود و در این صورت آن رسالت اصیل تبلیغ که از معبر مسجد و منابر انجام می شود محقق نخواهد شد، بنابراین باید از ظواهر عبور کرده و به بُعد معرفتی برسیم چراکه از اساس همّ و غم امام حسین(ع) معرفت و شناخت بود. نمادهای معرفتی به اندازه ای در واقعه عاشورا جلوه‌گری می کند که چشم و ذهن و دل مردم را پر می کند، بنابراین باید با نگاه اصیل و محتوایی به این مولفه ها توجه شود.

عضو هیات علمی دانشگاه معارف اسلامی قم افزود: معتقدم در ارایه مباحث در منابر حسینی و مجالس حسینی باید دسته بندی مناسب برای معارف حسینی صورت پذیرد، اما متاسفانه ما عام‌فروشی کرده‌ایم به این معنا که بعضاً پیام‌های عاشورا و امام حسین(ع) را آن طور که باید انتقال ندادیم؛ از سوی دیگر امروزه که در عصر رسانه و هوش مصنوعی زندگی می کنیم و انبوه مطالب و اطلاعات از همه جا به ذهن و روح جوانان ما گسیل می‌شود، نباید از دسته بندی مناسب مطالب غفلت کنیم.


وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز باید پیام و آموزه های اهل بیت(ع) در قالب‌های زیبایی ارائه شود و سخنرانی ها را با نگاه جدیدی طراحی و ارایه کنیم و از سوی دیگر از ظرفیت های رسانه استفاده کنیم تا پیام حسینی به درستی منتقل و تبیین شود.

پایان پیام/248

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جامعه نیازمند ورود مساجد به عرصه تسهیل‌گری ازدواج است