آمار هولناک غرق شدگی در بهار امسال


آمار هولناک غرق شدگی در بهار امسال

سازمان پزشکی قانونی آمار رسمی و نهایی غرق‌شدگی را در بهار سال جاری اعلام کرد و از افزایش آن خبر داد.

سازمان پزشکی قانونی کشور آمار رسمی موارد غرق شده در بهار امسال را اعلام کرد، آماری که از افزایش ۹.۸ درصدی غرق‌شدگی در بهار ۱۴۰۲ حکایت دارد و زنگ خطری است برای افزایش غرق شدگی در تابستان امسال. به ویژه آنکه سازمان اورژانس کشور نیز پیش از این نسبت به این موضوع هشدار داده و خواستار توجه مردم به موضوع غرق شدگی شده بود.

آمار فوتی‌ها به تفکیک زن و مرد

بر اساس گزارش این سازمان در بهار امسال از کل تلفات غرق شدگی ثبت شده در کشور که ۲۸۰ مورد بوده است، ۲۲۴ نفر مرد و ۵۶ نفر زن بودند همچنین بیشترین آمار با ۱۲۶ فوتی در خرداد ماه ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶.۷ درصد بیشتر شده است. این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد تلفات ۲۵۵ نفر بود، ۹.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در بهار امسال از کل تلفات غرق شدگی ثبت شده در کشور که ۲۸۰ مورد بوده است، ۲۲۴ نفر مرد و ۵۶ نفر زن بودند.

٥ استان در صدر آمار غرق‌شدگی بهار

در بهار امسال مدت استان‌های خوزستان با ۴۱ مورد فوتی، فارس با ۲۷ مورد فوتی و اصفهان با ۲۳ مورد فوتی بیشترین آمار مرگ ناشی از غرق شدگی را داشته‌اند. همچنین استان مازندران با ۱۷ فوتی غرق شدگی در رتبه پنجم و استان گیلان با ۱۵ فوتی در رتبه هشتم قرار گرفته اند، آماری که نشان می‌دهد بر خلاف تصور رایج عمده غرق شدگی‌ها نه در سواحل که اتفاقا در مناطقی رخ داده که کمتر کسی تصور غرق شدگی را در آن داشته است. البته اجرای طرح‌هایی نظیر سالم‌سازی دریا و ... نیز در کاهش آمار غرق شدگی در سواحل و به خصوص سواحل شمالی کشور بی‌تاثیر نبوده است.

در بهار امسال استان‌های خوزستان با ۴۱ مورد فوتی، فارس با ۲۷ مورد فوتی و اصفهان با ۲۳ مورد فوتی بیشترین آمار مرگ ناشی از غرق شدگی را داشته‌اند.

این دو مکان خطرناک‌تر از دریا هستند

هرچند مطابق هرسال در ۳ ماهه نخست سال جاری بیشترین تعداد تلفات غرق شدگی با ۷۳ فوتی مربوط به رودخانه‌هاست اما در این مدت استخرهای کشاورزی بعد از رودخانه‌ها در رتبه دوم تعداد تلفات غرق شدگی قرار گرفتند. در این مدت ۷۱ نفر در استخرهای کشاورزی جان خود را از دست دادند درحالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۲۵ نفر بوده است. در فصل بهار به دلیل انجام حجم بیشتری از فعالیت های کشاورزی و در مقابل سفرهای کمتر به استان های ساحلی، در مقایسه با فصل تابستان، شاهد پیشی گرفتن آمار تلفات غرق شدگی در استخرهای کشاورزی نسبت به دریا هستیم.

بر اساس آمارهای موجود پس از رودخانه و استخرهای کشاورزی دریا با ۳۷ مورد فوتی که ۲۹ مورد آن نیز در مناطق غیرمجاز بوده است، در رتبه سوم قرار دارد. استخرهای شنا با ۲۸ مورد، کانال‌های آب با ۲۱ مورد، دریاچه مصنوعی و سد با ۱۲ مورد، چاه با هشت مورد، حوض و حوضچه با چهار و دریاچه طبیعی با دو فوتی بیشترین تلفات غرق شدگی را داشته‌اند. در این مدت ۲۴ نفر نیز در سایر مکان‌های آبی جان خود را از دست داده‌اند.

توصیه برای پیشگیری از غرق شدن

همه ساله و با شروع فصل گرم سال آمار تلفات غرق شدگی نیز در کشور افزایش می یابد و تعداد بیشتری از هموطنان به دلیل بی احتیاطی و یا عدم مهارت در شنا کردن جان خود را از دست می دهند، این درحالی است که همواره از مردم عزیز خواسته شده برای شنا کردن، به ویژه در روزهای گرم سال، حتماً به نکات ایمنی و هشدارها توجه لازم را داشته و از شنا کردن در مکان‌های ایمن سازی نشده جداً خودداری کنند.

با توجه به باقی ماندن بیش از ۵۰ روز از فصل تابستان و تمایل افراد برای سفرکردن به مناطق آبی و استان‌های ساحلی کشور و نیز شناکردن در استخرها و رودخانه ها و ... سازمان پزشکی قانونی کشور به مردم هشدار داده که نکات ایمنی و هشدارهای ارائه شده برای پیشگیری از غرق شدگی را جدی بگیرند و در هنگام مراجعه به چنین مکان هایی مراقب کودکان و نوجوانان باشند تا ضمن تجربه سفری ایمن و همراه با خاطرات خوش، در پایان فصل تابستان نیز شاهد کاهش آمار غرق شدگی و ثبت کمترین میزان درگذشت موارد فوتی باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید