گونه‌های زاگرسی جایگزین کاج‌های شهر اصفهان می‌شوند


گونه‌های زاگرسی جایگزین کاج‌های شهر اصفهان می‌شوند

اصفهان- مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: درختان کاج‌ به دلیل اینکه شرایط فیزیولوژیک خاص مانند اسیدی کردن خاک دارند با گونه‌های پهن برگ بومی و زاگرسی جایگزین می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجید عرفان‌منش با بیان اینکه در اصلاح الگوی کاشت درختان شهری، برنامه‌های متعددی وجود دارد که یکی از این موارد مربوط به کاشت درخت کاج است، اظهار داشت: کاج تهران و کاج الدار شباهت زیادی با هم دارند، کاج تهران بومی ایران است و از آن استفاده می‌شود و اگر در جایی دچار زوال شد، جایگزین می‌کنیم اما در توسعه جدید سعی شده است به‌سمت گونه‌های پهن برگ بومی ایران و زاگرسی برویم.

وی افزود: حفظ و نگهداری هر گونه گیاهی که تولید فتوسنتز داشته و از نظر اکولوژیکی پایدار باشد، برای ما حائز اهمیت است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهری شهرداری اصفهان گفت: با توجه به گلایه شهروندان از مزاحمت‌های درخت کاج الدار روسیه در مکان‌هایی از سطح شهر که این درختان وجود دارد، به‌مرور گونه‌های جایگزین استفاده می‌شود.

عرفان‌منش با بیان اینکه در برهه‌ای از زمان، کاشت درخت کاج الدار روسیه‌ای رواج پیدا کرده و کاج به عنوان یک درخت سبز شهری معرفی شد، افزود: در حال حاضر حداکثر سن این درختان ۱۰۰ ساله است و درصدد هستیم درخت‌های بومی کشور را جایگزین کاج شهری رو به زوال رفته کنیم.

وی ادامه داد: در طرح‌های جدید به‌دلیل اینکه کاج‌ها شرایط فیزیولوژیک خاص مانند اسیدی کردن خاک دارند، با گونه‌های زاگرسی مانند بلوط زاگرس و داغداغان جایگزین می‌شود.

وی با اشاره به آخرین وضعیت احیای درخت سروناز کنار ساختمان شهرداری اصفهان که چندی پیش دچار حریق شد، گفت: هر موجودی که آسیب ببیند، امکان احیا دارد و درختان نیز از این قائده مستثنی نیستند اما با کمک اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان و تیم اورژانس، بحث درون درمانی درخت را آغاز کردیم که امیدوارم موفق شویم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا