شرط عنایت ویژه امام زمان(عج) به مجالس عزای حسینی/ ماجرای توصیه حضرت(ع) به زیارت عاشورا!


شرط عنایت ویژه امام زمان(عج) به مجالس عزای حسینی/ ماجرای توصیه حضرت(ع) به زیارت عاشورا!

دبیر اندیشکده علمی مهدویت با اشاره به تأکید امام زمان(عج) نسبت به قرائت زیارت عاشورا، گفت: با توجه به آنکه صاحب عزای واقعی عزاداری‌های حسینی، امام زمان(عج) هستند، به مجالسی که مخلصانه برای جد بزرگوارشان برگزار می‌شود، عنایت و توجهی ویژه دارند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم، در سلسله گفتگوهایی با حجت‌الاسلام «محمدرضا فوادیان»، کارشناس مهدوی، دبیر علمی اندیشکه مهدویت و صاحب آثاری همچون «از حسین(ع) تا مهدی(عج)» به بررسی پیوند عاشورای سیدالشهداء(ع) با ظهور امام زمان(ع) می پردازیم که در ادامه شماره سوم آن را می خوانید:

حجت الاسلام فوادیان با بیان اینکه بنابر تصریح روایات ارتباطی عمیق بین عاشورای حسینی و انتظار برای امام مهدی(عج) وجود دارد، اظهار کرد: درک حقیقت عاشورا و انتظار بدون یاری از یکدیگر، بی‌مایه و بدون هویت است، حضرت مهدی(عج) فرزند و وارث و منتقم حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است و آن قیام جهانی که برای آزادی جهان و اقامه عدالت برپا می شود بدون نهضت حسینی بی‌فرجام است.

«کل یومٍ عاشورا و کل أرض کربلا» با جان شیعه آمیخته است

دبیرعلمی اندیشکده مهدویت تصریح کرد: از این رو است که شیعه رمز بقا، تلاش و حرکت خود را کربلا و سرّ پایداری و ماندگاری را ظهور می‌داند. لذا در هر جای جهان اندیشه و تفکر شیعه حاکم باشد، سازش و سکوت بی‌معنا خواهد بود و شیعه با ظلم و تن‌ دادن به آن بیگانه است؛ شعار «کل یومٍ عاشورا و کل أرض کربلا» با جان شیعه آمیخته است و همه ساله با فرا رسیدن محرم و اقامه عزا برای سالار شهیدان(ع) و تبیین معارف عاشورا جانی تازه در کالبد شیعه می دمد.

این کارشناس مهدوی ادامه داد: این مسئله از دید و نگاه دشمنان درجه یک اسلام یعنی صهیونیزم نیز مخفی نمانده است. آنها با حضور ۴۰۰ اندیشمند خود همایشی را در تل‌آویو برگزار کردند و به این نتیجه رسیدند که شیعه دو نگاه دارد: نگاه سرخ و نگاه سبز؛ عاشورا نگاه سرخ الهام‌بخش و ظهور نگاه سبز تداوم و استمرار است. شیعه با الگو قرار دادن امام حسین(ع) زندگی با ظلم را ذلّت دانسته و لذا هرگزبا ظلم نمی‌سازد و بعد از قیام، حرکتش را زمینه‌ساز ظهور می‌داند و از هیچ قدرت و تهدیدی هراس ندارد. لذا به گوشه‌ای از پیوند این دو جریان گذشته و آینده اشاراتی می‌شود.

عنایت صاحب عزا به سوگواران

وی با بیان اینکه امام مهدی(عج) به مجالس ذکر مصائب امام حسین(ع) عنایتی ویژه دارند، گفت: با توجه به آنکه صاحب عزای واقعی عزاداری های امام زمان(عج) به عنوان وارث و منتقم ایشان هستند، بدون تردید به مجالسی که مخلصانه برای جد بزرگوارشان برگزار می‌شود، عنایت و توجّه ویژه‌ای دارند. مرحوم علامة امینی در الغدیر می‌گوید: در میان اصحاب ما مشهور است که در هر مجلسی قصیده «ابن عرندس» خوانده شود، موجب تشریف فرمایی حضرت بقیة الله(عج) به آن مجلس می‌شود.

مولف «از حسین(ع) تا مهدی(عج)» اضافه کرد: مرحوم شیخ عبدالزهراء کعبی از خطبای بزرگ شیعه تعریف می کرد: یک روز بعدازظهر وارد صحن مطهر امام حسین(ع) شدم، شخصی در مقابل یکی از حجره‌های صحن شریف (که کتاب‌های مذهبی می‌فروخت و با من سابقه آشنایی داشت) مرا دید و گفت: کتاب کوچکی دارم که به نظرم برای شما خوب باشد و در آن اشعاری بسیار زیبا دارد. قیمت آن هم این است که یک بار آن را برایم بخوانی؛ کتاب را گرفتم. خیلی کتاب مفید و سودمندی بود؛ زیرا اشعار قصیدة ابن عَرَنْدَس حلّی که مدت‌ها دنبال آن می‌گشتم در آن بود. در یکی از رواق‌ها نشسته، به خواندن آن اشعار برای کتاب فروش مشغول شدم و هر دو اشک می‌ریختیم که ناگهان سیدی از بزرگان عرب را دیدم که در برابرم ایستاده به اشعارم گوش می‌دهد و گریه می‌کند.

وی افزود: آن مرحوم ادامه می دهد: گریه آن بزرگوار شدید شد، رو به ضریح امام حسین(ع) کرد؛ و بیت «ایقتل ظمانا…» را تکرار می‌نمود و همچون زن جوان مرده می‌گریست. همین که اشعار را به پایان رساندم، دیگر آن بزرگوار را ندیدم. برای دیدن ایشان، از صحن خارج شدم تا شاید او را بیابم؛ ولی ایشان را ندیدم. به هر کجا رو نمودم، اثری نیافتم؛ گویا از برابر چشمم غایب شده است. به یقین دانستم که حضرت حجت(عج) بوده اند(ملاقات با امام عصر(عج)، ص ۳۱۵)

حجت الاسلام فوادیان با بیان اینکه امام زمان(عج) به خواندن و مداومت بر زیارت عاشورا سفرش دارند، تأکید کرد: محدث نوری(ره) حکایت سید رشتی را چنین نقل می‌کند که حضرت(عج) به سید دستور خواندن نافله (خصوصاً نافله شب)، زیارت جامعه و زیارت عاشورا را می‌دهد و بعد از آن می‌فرماید: شما چرا نافله نمی‌خوانید؟ نافله نافله، نافله! شما چرا عاشورا نمی‌خوانید؟ عاشورا، عاشورا، عاشورا! و بعد فرمود: شما چرا جامعه نمی‌خوانید؟ جامعه، جامعه، جامعه!

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعتراض نوری به تعطیل نشدن رقابت‌های لیگ برتر فوتبال