افزایش اقبال سهامداران حقیقی به بازار سهام پس از دستور بورسی رئیس جمهور


افزایش اقبال سهامداران حقیقی به بازار سهام پس از دستور بورسی رئیس جمهور

دستور رئیس جمهور به وزرای اقتصادی جهت حرکت به سمت پیش بینی پذیر کردن اقتصاد کشور، توانست امروز بورس را سبزپوش کند.

افزایش اقبال سهامداران حقیقی به بازار سهام پس از دستور بورسی رئیس جمهور

به گزارش ایران اکونومیست، بازار سهام امروز حال و هوای خوشی داشت و تقاضای قابل قبولی در زمان معاملات در بازار دیده می‌شد.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، دستور روز گذشته رئیس جمهور جهت پیش بینی پذیرشدن روند اقتصاد در کشور، امروز توانست بورس را سبزپوش کند. در صورتی که وزرای اقتصادی کابینه دولت در این زمینه حرکت کنند، می‌توان امیدوار بود، پول های پارک شده به بورس وارد شود و روند رکودی فعلی بازار سرمایه نیز تا حدود زیادی از بین برود.

بررسی بازار سرمایه در جریان معاملات امروز نشان می‌دهد، بورس پس از 5 روز، شاهد ورود پول حقیقی به بازار سهام بوده و در صورتی که این روند ادامه داشته باشد، می‌تواند بازار سهام را نیز به تعادل بکشاند.

* بررسی تکینکال شاخص کل بورس

نگاهی به روند تکنیکالی شاخص کل بورس نشان می‌دهد که این نماگر پس از روند کاهشی نسبتا قدرتمندی که روزهای گذشته تجربه کرده است، خط روند صعودی میان‌مدت خود را از دست داد و به زیر آن نفوذ کرد.

اکنون آخرین امید شاخص کل بورس به محدوده ۱.۹۵ تا ۱.۹۷ میلیون واحد خواهد بود که به نظر می‌رسد شاخص به این محدوده واکنش خوبی نشان داده است.

در اندیکاتور‌(شاخص) RSI نیز شاهد هستیم که این نماگر پس از برخورد با مقاومت داینامیک خود تغییر جهت داده و در حال ورود به محدوده زیر ۳۰ واحد است. از همین رو اگر بورس فردا بتواند روند دیروز و امروز خود را ادامه دهد، شکل گیری روند صعودی تقریبا حتمی خواهد بود.

* شرط بازگشت بورس به روزهای متعادل

وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایران اکونومیست، گفت: انتشار خبرهای زیاد در رابطه با بازار سرمایه طی روزهای گذشته که بعضا حتی تنها شایعه‌ای گذرا بودند، اجازه ایجاد حرکت خاصی را به بورسی‌ها نداده و فعالان بازار اکثرا با امید بهبود شرایط، در حال نظاره اتفاقات هستند.

وی ادامه داد: طبیعی است در چنین شرایطی که هیچ چشم‌انداز دقیق و مشخصی از روزهای پیش رو وجود ندارد، تمایل برای خرید سهام به عنوان یکی دارایی پرریسک بسیار کاهش می‌یابد. بنابراین می‌توان پیش بینی می‌شد شرایط کنونی حداقل در کوتاه‌مدت ادامه داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اما دستور دیروز رئیس جمهور مبنی بر حرکت به سمت پیش بینی پذیرشدن اقتصاد، کاملا می تواند روند منفی در بورس را با تغییر مواجه کند. یعنی در صورتی که این اتفاق رخ دهد بورس بهترین مکان برای سرمایه گذاری خواهد بود و بورس به روزهای صعودی و سبز خود برخواهدگشت.

* بازدهی یک درصدی شاخص‌های بورس

در پایان معاملات روز سه‌شنبه، شاخص کل بورس 19 هزار و 748 واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح یک میلیون و 993 هزار و 659 واحد رسید. بازدهی این شاخص بورس مثبت یک درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش 6 هزار و 753 واحدی در رقم 705 هزار و 917 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت 97 صدم درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس نیز با رشد 235 واحدی به رقم 26 هزار و 256 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش هزار و 872 واحد به سطح 129 هزار و 128 واحد رسید.

* ورود پول حقیقی به بازار سهام

روز سه‌شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام مثبت شد و 135 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد.

امروز نماد وبملت (بانک ملت)، آسیا (بیمه آسیا) و شرنگی (شیمیایی رنگین) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای خبنیان (بنیان دیزل)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و وپخش (داروپخش‌ (هلدینگ‌)) اختصاص داشت.

در میان گروه‌های نیز، گروه‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری، بیمه‌ها و صندوق‌های بازنشستگی و انبوه سازی و املاک و مستغلات بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. بیشترین ورود پول نیز به گروه‌های خودرو و ساخت قطعات، پالایشی‌ها و سرمایه گذاری‌ها تعلق داشت.

* افزایش ارزش معاملات خرد بازار سرمایه

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 25 هزار و 248 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 15 هزار و 379 میلیارد تومان بود که 61 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 16 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 4 هزار و 890 میلیارد تومان رسید.

* ارزش صف‌های خرید و فروش بورس

در پایان معاملات امروز، 534 نماد با رشد قیمت و 234 سهم نیز با کاهش قیمت روبرو شدند.

در معاملات سه‌شنبه، 112 نماد صف خرید داشتند و 56 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 51 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 349 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 22 درصدی به 219 میلیارد تومان رسید.

سرانه خرید حقیقی‌ها در انتهای معاملات امروز به 28.7 میلیون تومان و سرانه فروش حقیقی‌ها نیز به 20.1 میلیون تومان رسید.

پایان پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بورس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


غیبت وزنه‌برداری ایران در قهرمانی نوجوانان جهان