هوای اصفهان برای گروه‌های حساس ناسالم است/ریزگرد آلاینده غالب هوا


هوای اصفهان برای گروه‌های حساس ناسالم است/ریزگرد آلاینده غالب هوا

اصفهان- شاخص کیفی هوای کلانشهر اصفهان امروز ۱۶ مرداد با میانگین ۱۰۱ در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس است.

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: میانگین شاخص هوای کلان‌شهر اصفهان امروز دوشنبه ۱۶ مرداد براساس داده‌های دریافتی ۱۷ ایستگاه پایش فعال با شاخص ۱۰۱ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شد.

جمشید لقایی خاطرنشان کرد: امروز آلاینده غالب هوای این کلان‌شهر ذرات معلق ۱۰ میکرون (ریزگرد) بوده که شاخص آن برابر با ۱۰۹ و در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است.

وی با اشاره به اینکه امروز شاخص هوا در ایستگاه زینبیه با ۱۸۰ AQI در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان است، افزود: شاخص هوا در رهنان با ۱۰۱، دانشگاه صنعتی با ۱۱۰، بولوار کاوه با ۱۱۹، کردآباد با ۱۳۰ و خیابان فیض با ۱۴۱ AQI وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.

مسئول کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان اضافه کرد: امروز شاخص هوا همچنین در ایستگاه خیابان میرزا طاهر با ۶۷، پارک زمزم با ۸۰، خیابان فرشادی با ۸۳، سپاهان شهر با ۸۸، محله ولدان ۸۹ و خیابان ۲۵ آبان با ۹۷ AQI در وضعیت قابل قبول است.

لقایی افزود: به افراد دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی، سالمندان، زنان باردار و کودکان توصیه می‌شود که کماکان فعالیت‌های طولانی و سنگین در فضای باز را کاهش دهند.

همچنین سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست (منطقه اصفهان)، امروز شاخص هوا در ایستگاه خیابان احمدآباد با ۱۱۴ و بزرگراه خرازی با ۱۴۴ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس و در خیابان‌های پروین، استانداری و رودکی به ترتیب با ۵۶، ۵۸ و ۶۹ AQI در وضعیت قابل قبول ثبت شد.

شاخص هوا در شهرهای مجاور کلان‌شهر اصفهان از جمله در قهجاورستان با ۱۰۱ وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس و در شاهین شهر با ۹۴ و مبارکه با ۸۰ در وضعیت قابل قبول است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص بطور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه گیری و بطور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت تولیدات ایران‌خودرو در بازار +جدول