روستای کندلوس نامزد ثبت جهانی


روستای کندلوس نامزد ثبت جهانی

سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران با اشاره به اینکه از بین ۴۴ روستای نامزد برای ثبت جهانی روستای هدف گردشگری، ۸ روستای کشور انتخاب شدند، گفت: روستای کندلوس کجور نیز به جمع ۸ نامزد ملی معرفی شده برای ثبت جهانی قرار گرفته و فرایند آن در حال اجراست.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران با اشاره به اینکه از بین ۴۴ روستای نامزد برای ثبت جهانی روستای هدف گردشگری، ۸ روستای کشور انتخاب شدند، گفت: روستای کندلوس کجور نیز به جمع ۸ نامزد ملی معرفی شده برای ثبت جهانی قرار گرفته و فرایند آن در حال اجراست.

به گزارش «دنیای سفر»، احمد توکلی در گفت و گویی با اشاره به وجود ۲۵۰۰ اثر میراثی در استان با عنوان اینکه برای ثبت ملی ۹۰ اثر تاریخی استان پرونده تشکیل شده است، اظهار کرد: ۷۷۰ آثار تاریخی مازندران تاکنون ثبت ملی شده و برای ۹۰ اثر تاریخی دیگر برای ثبت ملی تشکیل پرونده شده است.

وی گفت: در حال حاضر ۳۵۰ مجموعه بومگردی در مازندران فعالیت دارند و مجوز ۸۲ مجموعه جدید صادر شده که در قیاس با پارسال ۲ برابر شده است و ۷۰ پرونده نیز در مرحله صدور مجوز قرار دارد.

توکلی تصریح کرد: یک میلیارد تومان به امامزاده سید ابوصالح (ع) روستای سید ابوصالح برای مرمت و حیاط سازی امامزاده اعتبار تخصیص پیدا خواهد کرد و بستر لازم برای واگذاری منطقه نمونه گردشگری امامزاده سید ابوصالح (ع) این روستا به بخش خصوصی فراهم شده است.

وی از به کارگیری ظرفیت گردشگری اماکن مذهبی مازندران برای توسعه این صنعت در استان خبر داد و اظهار کرد: مازندران از ظرفیت بالای گردشگری برخوردار است و از توانمندی گردشگری مذهبی ۱۳۶۱ امامزاده و بقاع متبرکه استفاده خواهد شد.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران با بیان اینکه برخی از روستاهای قائم شهر همانند روستای واسکس، دیوکلا و سیدابوصالح از ظرفیت گردشگری بالایی برخوردار هستند و ترویج راه اندازی بومگردی در این روستاها در دستور کار قرار دارد، گفت: منطقه نمونه گردشگری حاشیه رودخانه تالار و پارک جنگلی تالار نیز ساماندهی و برای استفاده گردشگران و مسافران بهره برداری خواهد شد.

توکلی افزود: شهرستان قائم شهر ۱۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی دارد که حدود ۵۰ اثر این شهرستان ثبت ملی است.

روستای کندلوس کجور نیز به جمع ۸ نامزد ملی معرفی شده برای ثبت جهانی قرار گرفته و فرایند آن در حال اجراست

در امتداد دره زانوس، و منطقه سرسبز و زیبای کجور، یکی از کهن ترین و زیباترین سکونت گاه های بشر قرار دارد. روستای کندلوس با تاریخی چهارهزارساله، در دل کوه های سر به آسمان ساییده البرز در استان مازندران واقع شده است.

کندلوس، به حق یکی از زیباترین و پاکیزه ترین روستاهای ایران است که همچون نگینی در دل طبیعت زیبای البرز شمالی، می درخشد. این روستا با داشتن جاذبه ای کاملن طبیعی هرساله گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند، این روستا قرار است ثبت جهانی شود.

روستای کندلوس از توابع بخش کجور، در فاصله ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان نوشهر قرار دارد. این روستا در محدوده ای کوهستانی و در یکی از دره های زیبای رشته کوه البرز واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا۱۶۵۰ متر است.

خانه های قدیمی با نمایی از چوب، سقف های چوبی، پنجره های کوچک زیبا، دیوارهای کاهگلی و کوچه های سنگ فرش شده، چشمه های آب معدنی و نهرهای جاری، روستای کندلوس را از سایر آبادی ها متمایز می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این ویدیو مناسب افراد زیر 18 سال نیست!