هیأت‌ در رویکرد تمدنی باید در حکمرانی مشارکت کند


 هیأت‌ در رویکرد تمدنی باید در حکمرانی مشارکت کند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هیأت‌ها برای آن که رویکرد تمدنی باید مشارکت در حکمرانی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی داشته باشد. اعتقاد داریم ساختارها را باید به سمت حکمرانی مردم سوق دهیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی سازمان هیأت و تشکل‌های دینی، چهارمین نشست مطالبه‌گری برگزیدگان مهرواره هوای نو پیش از ظهر امروز دوشنبه ۱۶ مردادماه با حضور حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.


روایتی از سیر عزاداری شهادت امام حسین(ع)​

حجت‌الاسلام خسروپناه در این نشست اظهارداشت: نخستین قیام مردم برای خونخواهی امام حسین(ع) که حدود یک یا دو ماه بعد از واقعه کربلا انجام شد، توسط مردم سیستان صورت گرفت. مردم این منطقه، عباد ابن زیاد, برادر عبید الله ابن زیاد را با قیام خود، برکنار و مجلس عزای امام حسین(ع) را برپا کردند.

وی افزود: در دوره آل بویه، دوره تحول اساسی در عزاداری بود و در این دوره، هیأت‌های عزاداری، در روز عاشورا به صورت گسترده ای مجلس عزا به پا کردند. این سنت عزاداری در دوره صفویه رشد کرد و دهه اول محرم، زمان عزاداری تقریباً شبیه عزاداری این روزها شد و تا امروز ادامه دارد. البته براساس روایات اولین روضه‌خوان امام حسین(ع)، خداوند بوده است.


نسل هیأت‌های عزاداری از ابتدا تاکنون


خسروپناه با اشاره به اینکه کارهایی که شما انجام می‌دهید یک سنت الهی است که از خداوند، جبرائیل و پیامبر(ص) شروع شد و تا الان ادامه دارد، گفت: ۴ نسل را می‌توان برای هیأت‌های عزادار مطرح کرد. نسل نخست سیاسی بود که هیأت‌ها برای مقابله با ظلم بی‌امیه و بنی‌عباس شکل گرفت. مقتل‌های آن زمان رویکرد سیاسی داشت و از حق دفاع می‌کرد و علیه ظلم می‌گفت. نسل دوم هیأت‌های شعائری است که از آل‌بویه شکل گرفت. نفس سینه‌زنی و زنجیرزنی از آن زمان شکل می‌گیرد. کتاب روضةالحسین کاشفی، مقتل لهوف و ... برای این دوران است.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نسل سوم از زمان مشروطه آغاز شد و تا انقلاب اسلامی ادامه داشت که رویکرد شعائر و سیاسی داشت. نسل چهارم که ما هستیم رویکرد تمدنی دارد یعنی علاوه بر رویکرد شعائری و سیاسی، در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، رسانه‌ای و ... هم وارد شدند.


وی ادامه داد: در دوره کنونی دچار بحران هویت و خانواده و محیط زیست هستیم که نیاز داریم هیأت‌ها تنها برگزارکننده شعائر نباشند بلکه در این زمینه‌ها هم وارد شوند. جامعه جهانی دچار بحران هویت است که هیأت‌ها باید به آن توجه کنند.


ساختارهای کشور باید به سمت حکمرانی مردم سوق داده شود


خسروپناه گفت: هیأت‌ها در این نسل چهارم برای آن که رویکرد تمدنی داشته باشند باید مشارکت در حکمرانی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی داشته باشند.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارتباط وسیعی با تشکل‌های مردمی داریم. در شورا ستادهای چهارگانه فرهنگی، اجتماعی، تعلیم و تربیت و خانواده فعال هستند که بخش‌هایی از کار این ستادها به شوراهای مردمی واگذار شده است. اعتقاد داریم ساختارها را باید به سمت حکمرانی مردم سوق دهیم.

کارنامه شورا درخصوص فرهنگ عمومی موفق نبوده است


خسروپناه گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی تا قبل از انتصاب من ۷۰ درصد مصوباتش در حوزه علم و فناوری، ۲۰ درصد در حوزه فرهنگ و ۱۰ درصد مشترک بود. در حوزه علم و فناوری توفیقاتی داشته است و به طور مثال ۶۰ درصد اهداف سند جامعه علمی کشور محقق شده است. اما شورا در حوزه فرهنگ به خصوص فرهنگ عمومی موفق نبوده است. باید اعتراف کنم در حوزه فرهنگ کم‌کاری صورت گرفته است.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت