راه تقرب الهی و رسیدن به کمال مطلوب در حد ظرفیت برای همه انسانها مهیاست


راه تقرب الهی و رسیدن به کمال مطلوب در حد ظرفیت برای همه انسانها مهیاست

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان گفت: هرگاه پروردگار عالم بخواهد بر بنده‌ای محبت بورزد، راه فهم حقایق را به روی او گشوده و رسیدن به بهشت را برای وی آسان می‌کند، آنگاه عبادات او نیکو شده و انجام فرائض الهی به قلب وی الهام می‌شود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، استاد حوزه علمیه به مناسبت دهه سوم محرم در حسینیه هدایت تهران در خصوص تبیین شاخص‌های رسیدن به کمال مطلوب به سخنرانی پرداخت و گفت: راه رشد و پرورش یافتن و رسیدن به کمال برای همه مردان و زنان عالم در همه دوره‌ها باز بوده و خداوند که جود محض است، به هیچکس بخل نورزیده و احسانش به تمام بندگانش دائمی و همیشگی است و دست رحمتش برای عطا کردن به بندگانش گشوده است؛ لذا اگر بنده‌ای از احسان الهی محروم ماند، سستی و اهمال مربوط به خودش بوده و به پروردگار عالم ربطی ندارد.

وی در ادامه به تشریح دو حدیث از وجود مبارک حضرت رسول (ص) پرداخته و افزود: ابوذر از قول پیامبر خدا (ص) نقل کرده است که خداوند بندگانی دارد که جایگاه نبوت به سلوک و معنویت آنها غبطه می‌خورد. به تعبیری طی کردن این مسیر (رشد و تعالی در مراتب بالای عرفانی) برای همه انسانها مقدور است و به نقل از حضرت عیسی (ع) مؤدب به آداب الهی و مزیّن به سلوک فرشتگان شدن، خاص کسانی است که مقام روحی والا و خالصی دارند، حنی اگر از جایگاه مادی و دنیوی بی‌بهره باشند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به این امر که راه تقرب الهی و رسیدن به کمال مطلوب در حد ظرفیت برای همه انسانها مهیا است عنوان کرد: گاهی باید مسائل الهی را با تحقیقات علمی پیوند زد. خداوند متعال خود دستور داده که اگر در مباحث عقلی و شرعی ابهامی ایجاد شد، برای رفع آن از خبرگان و اهل علم (دانشمندان) سوال شود. در واقع دانشمندان با ابزار علم، برای درهای مسدود بشری، راه‌های جدید می‌گشایند و به فرموده حضرت علی (ع) برای بهره بردن از علم دانشمندان باید فارغ از شخص گوینده و فاعل عمل، نگاه کرد که چه گفته و نوشته‌ است، که این امر خود نشانه آزاداندیشی در دین اسلام است.

استاد حوزه علمیه با بیان روایتی به نقل از حضرت رسول (ص) از جلد دوم کتاب المنهج به تبعات نقصان در دین پرداخت و ابراز کرد: عیب با نقص فرق دارد. بر این اساس هر زن و مردی توان و اختیار دارد تا خودش را به کمال معنوی برساند و در این مسیر کمبودها و نواقص جسمانی (اعم از نابینایی، ناشنوایی و ...) نقشی نداشته، بلکه بعضاً در آخرت با پاداش الهی همراه خواهند شد. به تعبیر قرآن کریم، برای افرادی که در جریان جنگ دچار نقص عضو می‌شوند نیز پاداش عظیمی مقرر شده است. پس در روایت مذکور، منظور از نقصان در دین، نواقص جسمانی نیست. منظور این است که فردی از نعمت عقل، سلامت و فطرت برخوردار بوده و قادر است تا راه رشد و رسیدن به کمال مطلوب را طی کند، اما سستی و کاهلی کرده و به نحوی از مسائل دینی، عبادی، اعتقادی و اخلاقی کم‌ می‌گذارد، چنین فردی به فرموده پیامبر (ص) ملعون بوده یعنی از رحمت خدا بدور است. در واقع فرد با انتخاب و اختیار خودش از رحمت الهی روی گردانده و به تعبیری دچار خودزنی معنوی شده است.

وی در ادامه ضمن اشاره به مقوله ساخت روایات جعلی تصریح کرد: با بررسی عمیق در متون روایی و احادیث واصله می‌توان به سره یا ناسره بودن آن پی برده و به تعبیری احادیث جعلی و تقلبی را از احادیث ناب معنوی تفکیک کرد. در این راستا افرادی نظیر ابوحریره، منبع اصلی افترازنی به خدا و رسول (ص) بوده و در قبال این اقدام یعنی ساخت احادیث جعلی و نسبت دادن آن به رسول خدا (ص) پول هم دریافت می‌کردند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در پایان ضمن اشاره به آثار و پیامدهای محبوب پروردگار شدن خاطرنشان کرد: به فرموده نبی اکرم (ص) هرگاه پروردگار عالم به بنده‌ای محبت بورزد، بخاطر این محبت راه فهم حقایق برای فرد مهیا شده و راه رسیدن به بهشت نیز برای وی آسان می‌شود. وقتی انسانی محبوب پروردگار شده و به واسطه این محبت و عشق الهی راه فهم حقایق برایش سهل و ممکن شد، به حد ظرفیت خود به کمال مطلوب رسیده و به فرموده حضرت علی (ع) نمودهای عملی و عینی در وی ظهور و بروز می‌یابد، از جمله این که عبادتش نیکو شده و به جا آوردن اوامر الهی به نحو احسن به قلب او الهام می‌شود.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی