تمرکز اوراق سلف مسکن بر پروژه‌های در حال ساخت


تمرکز اوراق سلف مسکن بر پروژه‌های در حال ساخت

یک کارشناس امور بانکی گفت: باتوجه به اینکه اوراق سلف موازی مسکن یک ابزار تامین مالی سازنده به حساب می‌آید، محدودیتی برای استفاده از آن وجود ندارد؛ اما از آنجایی که یک ابزار تامین مالی به حساب می‌آید برای پروژه‌های در حال ساخت بیشتر استفاده می‌شود.

تمرکز اوراق سلف مسکن بر پروژه‌های در حال ساخت

به گزارش ایران اکونومیست از سازمان بورس، «سید محمدرضا حبیب‌زاده» در مورد ماهیت اوراق سلف مسکن اظهار داشت: اوراق سلف موازی مسکن در واقع بر بستر دستورالعمل انتشار اوراق سلف است که با همکاری سازمان بورس، بورس کالا، کمیته تدوین مقررات و کمیته فقهی تغییرات لازم بر دستورالعمل موجود انجام شد و این امر سبب شد تا گستره این ابزار مشمول حوزه مسکن هم شود.

وی افزود: اوراق سلف متری ساختمان از نظر کاربردی به نوعی یک شیوه تامین مالی میان ابزاری است که ویژگی‌هایی همچون ابزارهای بدهی و مشارکتی به صورت توامان، تامین مالی سازنده در راستای اهداف عملیاتی و فرصت سرمایه‌گذاری برای بهره‌مندی از ارزش افزوده صنعت ساختمان را در اختیار سرمایه‌گذاران خواهد گذاشت.

حبیب‌زاده درباره مساله قیمت‌گذاری اوراق سلف مسکن، بیان‌داشت: از آنجایی که پروژه‌های ساختمانی قابل رویت هستند، اشخاص سرمایه‌گذار می‌توانند برای اخذ اطلاعات، افزون بر ارائه گزارش‌ها توسط شخص سازنده در سامانه بورس کالا، از بنگاه‌های املاک نیز بهره بگیرند.

این کارشناس امور بانکی ادامه‌داد: در نظر داریم برای این ابزار کف و سقف سود (در قالب اختیار خرید/ فروش) تعیین نکنیم و سرمایه گذاران بر اساس متر پایه و طی دوره متناسب سود دریافت خواهند کرد. به طور مثال اگر قیمت پایه پروژه‌ای در یک منطقه معادل ۱۰۰ میلیون تومان بوده باشد، این امکان وجود دارد که برگه‌های اوراق به همان مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شود و هم در واحدهای کوچک‌تر مثلا ۱۰ میلیون تومان قابلیت تبدیل دارد تا نقدشوندگی اوراق افزایش یابد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اوراق سلف مسکن تنها بر پروژه‌های درحال ساخت است یا ساختمان‌های در حال تحویل را هم شامل می‌شود با خیر، گفت: با توجه به آنکه اوراق سلف موازی مسکن یک ابزار تامین مالی سازنده به حساب می‌آید، محدودیتی برای استفاده از آن وجود ندارد؛ اما از آنجایی که یک ابزار تامین مالی به حساب می‌آید برای پروژه‌های در حال ساخت بیشتر استفاده می‌شود.

حبیب‌زاده درباره اینکه آیا هر شخصی می‌تواند برای پروژه‌های عمرانی خود از اوراق اوراق بهره بگیرد یا خیر، اظهار داشت: از آنجایی که اوراق سلف مسکن فعلا در ابتدای مسیر قرار دارد، با انبوه‌سازانی که مورد تایید دستگاه‌های مربوطه باشند کار را آغاز خواهیم کرد.

این کارشناس امور بانکی در زمینه مدت زمان تحویل پروژه‌هایی که قرار است به واسطه اوراق تامین مالی شوند، بیان‌داشت: تعریف اولیه‌ای که برای انتشار اوراق در نظر داریم، برای پروژه‌های بالای ٣٠ درصد پیشرفت است که مرغوبیت پروژه، متراژ، قابلیت دسترسی و غیره مشخص شده باشد.

وی در پایان با اشاره به اینکه محدودیت شهری برای انتشار اوراق وجود ندارد، خاطرنشان‌کرد: شخص سازنده در صورت تایید صلاحیت، می‌تواند در هر شهری که مد نظرش است، پروژه خود را به واسطه اوراق تامین مالی کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگران زن و مرد شمالی ایرانی / باورتان نمی شود ! + عکس ها و اسامی