اصلاح زمانی شاخص‌های عملکردی بورس به خط پایان نزدیک می‌شود


اصلاح زمانی شاخص‌های عملکردی بورس به خط پایان نزدیک می‌شود

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند متعادل و منفی بودن بازار برای هفته پیش‌ِرو به اصلاح قیمت منجر نمی‌شود و احتمالا به اصلاح زمانی منتهی شود.

اصلاح زمانی شاخص‌های عملکردی بورس به خط پایان نزدیک می‌شود

به گزارش ایران اکونومیست، بازار سهام امروز هم نظیر روزهای گذشته با جو منفی مواجه بود و نماگرهای بورسی عملکرد خوبی نداشتند. یعنی بورس امروز هم یکی از روزهای تکراری و سخت دیگر خود را سپری کرد و شاهد عقب‌نشینی در قیمت بخش عمده‌ای از نمادها بودیم.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند روند فعلی بورس تنها به ضرر سهامداران خرد بوده و کاهش ارزش معاملات حقوقی نشان می دهد، این شرکت‌ها در حال مشاهده ریزش بورس هستند.

وضعیت ارزش معاملات هم که این روزها در بدترین شرایط خود قرار دارد و حتی روز چهارشنبه رکورد بسیار ضعیفی را به ثبت رسانده بود، امروز نیز تحول خاصی را تجربه نکرد.

* بازار سهام برای هفته جاری متعادل و منفی ارزیابی می‌شود

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌‌‌وگو با ایران اکونومیست، گفت: در هفته‌های گذشته بازار سرمایه با اقبال چندانی از سوی سرمایه‌گذاران خرد همراه نبود، افت رمق بازار، خود را در ارزش معاملاتی به وضوح نشان می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: دو فاکتور اصلی همچون ریسک تحمیلی به بازار سرمایه از سوی سیاست‌گذار و تثبیت ارزش دلار در محدوده‌های فعلی در این هفته با عدم تغییر همراه بودند. با فرض تداوم چنین وضعیتی بازار با اقبال چندانی از سوی سهامداران همراه نخواهد شد و در محدوده‌های فعلی نوسان خواهد کرد.

وی ادامه داد: روند معاملاتی بازار سهام برای هفته جاری متعادل و منفی ارزیابی می‌شود. متعادل و منفی بودن بازار برای هفته پیش‌رو به اصلاح قیمت منجر نمی‌شود و احتمالا به اصلاح زمانی منتهی شود.

مومنی افزود: پیش‌بینی می‌شود شاخص‌های سهامی برای مدتی در محدوده‌های فعلی درجا بزنند البته توام با نوسانات منفی، به طور معمول زمانی که ارزش معاملات کاهش پیدا می‌کند اصولا جریان معاملات بازار متعادل و منفی پیش می‌رود.

* افت شاخص های بورس ادامه دارد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات امروز با 16 هزار و 605 واحد افت به سطح یک میلیون و ۹۵۷ هزار و 531 واحدی بازگشت. بازدهی این شاخص منفی ۰.۸۱ درصد بوده است.

نماگر هم‌وزن نیز با 7 هزار و 785 ولحد کاهش تا رقم ۶۷۷ هزار و 54 واحدی نزول کرد. بازدهی این شاخص نیز 1.15 درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس نیز با افت 323 واحدی به رقم 25 هزار و 96 واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن فرابورس با ریزش هزار و 960 واحد به سطح 121 هزار و 427 واحد رسید.

* تداوم خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای سومین روز کاری متوالی منفی شد و 624 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

در ۲۸ مرداد ماه ۱۱۵ میلیارد تومان جریان نقد از سوی یونیت‌داران صندوق‌های درآمد ثابت و مختلط از بازار خارج شد.

امروز نماد وبملت (بانک ملت)، وآیند (بانک آینده) و فولاد (فولاد مبارکه) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای ریشمک (تولید و صادرات ریشمک)، ثشرق (سرمایه گذاری مسکن شمال شرق) و اردستان (سیمان اردستان) اختصاص داشت.

* افزایش ناچیز ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 7 هزار و 365 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 604 میلیارد تومان بود که 8 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 13 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 3 هزار و 720 میلیارد تومان رسید.

* ارزش صف های خرید بورس چقدر است؟

در پایان معاملات روز جاری، ۸۵ درصد از بازار معادل ۶۳۸ شرکت در محدوده منفی معامله شدند.

در جریان معاملات روز روز شنبه ۱۴۰ شرکت با ارزش ۷۵۲ میلیارد تومان درگیر صفوف سنگین فروش بودند. ۳۲ شرکت دیگر نیز به ارزش ۴۰۰ میلیارد تومان در صف خرید حضور داشتند.

سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در پایان معاملات امروز به ۱۹ میلیون تومان و سرانه فرش حقیقی‌ها به ۱۸.۱ میلیون تومان رسید.

پایان پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل ساده 1402 با طرح های شیک و جذاب