میراث مهدوی موسی‌بن‌جعفر(ع) برای شیعه/ حیات زمین را مشروط به عدالت مهدوی می‌دانست


میراث مهدوی موسی‌بن‌جعفر(ع) برای شیعه/ حیات زمین را مشروط به عدالت مهدوی می‌دانست

حجت‌الاسلام اجرایی با بیان اینکه حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع) آموزه‌هایی برای شیعیان در عصر غیبت امام زمان(عج) به یادگار گذاشته‌اند، گفت: ایشان در تفسیر آیات مهدوی قرآن، احیای زمین را به عدالت مهدوی و کامل شدن نور خدا را به ولایت قائم(عج) تعبیر کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، مهدویت و تصریح درباره آن و الزاماتش ازجمله آموزه ها و یادگارهای حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع) برای شیعیان‌ است از این رو، به مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت هفتمین امام شیعیان(ع) و به منظور بررسی مهدویت در اندیشه و کلام آن حضرت(ع) با حجت الاسلام والمسلمین «محمدحسین اجرایی»، امام جمعه تفرش و کارشناس مرکز تخصصی مهدویت گفتگو کرده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

آموزه مهدویت به ویژه مسئله غیبت و ظهور امام عصر(عج) در آموزه های کلامی و سیره نظری حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع) چطور تبیین شده است؟

مسئله غیبت و ظهور امام عصر(عج) در بیانات همه اهل بیت(ع) آمده است چنان که از پیامبر(ص) در این باره روایات متعدد و فراوان وجود دارد و در قرآن هم به جنبه های مختلف مهدویت اشاره شده است که جامع ترین آیه در این باره آیه ۵۵ سوره مبارکه نور است: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ...؛ خدا به کسانی از شما بندگان که (به خدا و حجّت عصر علیه السّلام) ایمان آرند و نیکوکار گردند وعده فرمود که (در ظهور امام زمان) در زمین خلافتشان دهد چنانکه امم صالح پیمبران سلف را جانشین پیشینیان آنها نمود، و دین پسندیده آنان را (که اسلام واقعی است بر همه ادیان) تمکین و تسلط عطا کند و به همه آنان پس از خوف و اندیشه از دشمنان ایمنی کامل دهد ...». در آیات دیگری نیز همچون آیه ۵۰ سوره مبارکه روم مسئله مهدویت تصریح و به زنده شدن زمین بعد از مرگ آن اشاره شده است.

امام کاظم(ع) در تفسیر این آیه شریفه می فرمایند: زمین بواسطه عدالت مهدوی پس از مرگ آن بواسطه ظلم و جور، احیاء می شود. و این کار بواسطه مردانی (امام زمان(عج) و یارانشان) انجام می شود و اجرای عدالت توسط آنها مفیدتر از ۴۰ روز بارندگی است!

مسئله انتظار فرج و زمینه سازی برای ظهور دولت موعود در بیانات امکام کاظم(ع) با چه کیفیتی آمده است؟

حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع) درباره فضایل انتظار می فرمایند: خوش به حال آن شیعیانی که در غیبت قائم(عج) به دوستی ما چنگ زده و بر محبت ما ثابت می مانند و از دشمنان ما بیزاری می جویند ...

ایشان همچنین به غیبت امام مهدی(عج) اشاره و تصریح دارند؛ یونس بن عبدالرحمن نقل می کند: از امام کاظم(ع) پرسیدم آیا شما قائم و برپاکننده حق هستید؟ حضرت(ع) پاسخ دادند: من قائم و برپاکننده حق هستم اما آن قائمی که زمین را لبریز از عدالت می کند پنجمین فرزند از نسل من است، وی غیبتی طولانی دارد و و در آن غیبت، عده ای از شیعیان ثابت قدم می مانند و خوش به حال آنها که در غیبت قائم، به ولایت ما تسمک دارند و از دشمنان ما بیزار هستند.

حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع) در صیانت و حفاظت از آموزه مهدویت چه تدابیری را اتخاذ و پیاده کردند؟

امام کاظم(ع) برای آماده کردن مردم در موضوع مهدویت تدابیری داشتند؛ یکی از مهمترین اتفاقات دوران معاصر ایشان نوع تدبیر با حکومت خودکامه بنی العباس بود؛ امام کاظم(ع) به بهترین شکل برای صیانت از تشیع و مهدویت، وکلا یا شبکه ای از شیعیان را در نقاط مختلف آماده و افرادی را تعیین کردند که با لباس های مبدل خدمت حضرت(ع) می رسیدند و معارف را از ایشان دریافت کرده و به مردم می رساندند.

چون امام کاظم(ع) می دانستند بنی عباس بعد از این زمینه فعالیت های اجتماعی فرهنگی اهل بیت(ع) را محدود می کند، تدبیر کرده و حتی در زندان با اخلاق، منطق و صبر مردم و حتی زندان‌بانان خود را هم نسبت به امامت متمایل می کردند! آخرین زندان‌بان ایشان فردی یهودی و بشدت با اهل بیت(ع) دشمن بود که تدبیر امام کاظم(ع) حتی در وی نیز اثر کرد! حضرت موسی بن جعفر(ع) در آن شرایط بسیار دشوار برای حفظ تشیع و ترویج اندیشه مهدویت صبر و حلم و اخلاق و تبیین را در پیش گرفتند.

درباره وظایف منتظران امام زمان(عج) در آموزه های باب‌الحوائج(ع) چه تصریحاتی وجود دارد؟

همه ائمه(ع) درباره وظایف منتظران تصریح و تدبیر دارند و امام کاظم(ع) نیز در این باره هم توصیه و هم هشدارها و تدابیری دارند؛ چنان که سازمان وکالت که با تدبیر امام صادق(ع) برای انسجام شیعه بر مدار امامت ایجاد شد، در زمان امام کاظم(ع) گسترش یافت. ایشان توصیه هایی برای آماده کردن شیعیان برای عصر غیبت و نیز عصر ظهور داشتند. چنان که در تفسیر آیه هشتم از سوره مبارکه صف که می فرماید: «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ؛ مى‏ خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند و حال آنکه خدا گر چه کافران را ناخوش افتد نور خود را کامل خواهد گردانید» فرمودند: منظور از کامل شدن نور خدا یعنی ولایت قائم(عج).

علاوه بر این، روایات متعددی درباره آزمون مومنین در ایام غیبت از امام کاظم(ع) وجود دارد که فرمودند: امام عصر(عج) غیبتی دارند که معتقدین به امامت هم از ایشان باز می گردند و امر غیبت آزمایشی برای خلق است!

ایشان همچنین به عصر غیبت و طولانی بودن آن اشاره دارند و به یقینی بودن ظهور هم تصریح کرده اند و می فرمایند: هر گاه پنجمین فرزند هفتمین امام(ع)، غایب شود خدا را خدا را نسبت به دین‌تان مراقب باشید. از این توصیه ها فراوان از حضرت موسی بن جعفر(ع) بر جای مانده است.

امام کاظم(ع) درباره ویژگی یاران امام عصر(عج) می فرمایند: خوش به حال شیعیانی که به ولایت ما چنگ زده و به موالات ما استوار و در برائت از دشمنان ما محکم هستند و آنها از ما و ما از آنها هستیم و ما آنها را به عنوان شیعه خود برگزیده ایم.

توصیه های حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع) باید ما را بیدار و هوشیار کند تا نعمت ولایت را قدردان باشیم و نیز مسیر روشن را طی کنیم که اگر چنین شود به ظهور نزدیک می شویم.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022