خدمت‌رسانی 3 هزار موکب ایرانی به زائران اربعین/محدودیت اسکان‌ها در صحن حضرت زینب(س) به دلیل ساخت‌وساز


خدمت‌رسانی 3 هزار موکب ایرانی به زائران اربعین/محدودیت اسکان‌ها در صحن حضرت زینب(س) به دلیل ساخت‌وساز

نامجو با بیان اینکه امسال سه هزار موکب ایرانی در داخل کشور و نیز عراق به زائران اربعین خدمت می‌کنند، گفت: امسال به دلیل گسترش روند ساخت و سازها در اسکان زائران در صحن حضرت زینب(س) محدودتر هستیم اما هر جا امکان و ایمنی باشد، زائران را اسکان می‌دهیم.

مهندس «مجید نامجو» در گفتگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با بیان اینکه ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات مسئولیت کمیته اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین را بر عهده دارد، اظهار کرد: این کمیته در پی این مسئولیت، ساماندهی مواکب مردمی اربعین را دنبال می کند از این رو، از مدت ها قبل سامانه موکب‌داران را فعال کردیم تا اطلاعات مربوط به موکب های اربعین از طریق آن ثبت و شرایط انتقال امکانات و وسایل آنها به عراق از طریق گمرک های استانی فراهم شود.

رئیس قرارگاه اربعین ستاد توسعه و بازسازی عتبات ادامه داد: بنابر آخرین آمار و اطلاعات ثبت شده در سامانه موکب‌داران، اطلاعات بیش از سه هزار موکب ثبت شده که دو هزار مورد از مواکب در عراق و هزار مورد از آنها در ایران در مرزها و شهرهای بین‌راهی برپا می شوند و به زائران اربعین خدمت رسانی می کنند.

نامجو با بیان اینکه موکب های ایرانی از ابتدای ماه صفر خدمت‌رسانی به زائران اربعین را آغاز کرده اند، گفت: با توجه به گرمای بالای هوا و به منظور استفاده بهینه از خدمات گسترده در ایران و عراق، علاوه بر اسکان و اطعام، آب، یخ، سایبان و مکان مناسب برای استراحت زائران توسط موکب های اربعین تأمین می شود. البته موکب های عراقی که قریب به ۹۰ درصد مواکب اربعین را شامل می شوند، از دهم ماه صفر فعالیت خود را آغاز می کنند که کثرت و گستردگی خدمات آنها، جای تقدیر و تشکر دارد.

وی از فعالیت راه‌اندازی ۱۰ قرارگاه اربعین ذیل کمیته اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین، بیان کرد: چهار مورد از این قرارگاه ها در عراق و در شهرهای نجف، کربلا، سامرا و کاظمین که ستاد توسعه و بازسازی عتبات در آنها با عراق پروژه های مشترک دارد و شش مورد از آنها نیز در مرزهایی که زائران اربعین مجاز به تردد از آنها هستند یعنی شلمچه، چذابه، مهران، تمرچین، ریمدان (ویژه زائران پاکستانی)، خسروی و باشماق فعالیت و به زائران خدمت رسانی می کنند.

قائم مقام ستاد توسعه و بازسازی عتبات با اشاره به فعالیت ۱۸ کمیته ذیل ستاد مرکزی اربعین، تأکید کرد: اگرچه هر یک از این کمیته ها وظایف و مسئولیت های خاص خود را دارند اما کمیته اسکان و تغذیه با آنها به منظور افزایش بهره‌وری و خدمات موکب های اربعین تعامل و همکاری می کند. چنان که به موکب‌داران ابلاغ شده که هر موکب یک نفر راهنمای زائر داشته باشد که آموزش های لازم را دیده باشد و به زائران راهنمایی های لازم را ارائه کند و این از طریق کمیته اعزام که با حج و زیارت است تأمین و انجام می شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این، در پی هماهنگی با سازمان هلال احمر مقرر است یک پرستار در هر موکب حضور داشته باشد تا در صورت لزوم خدمات درمانیِ سرپایی را ارائه و در صورت لزوم به بیمارستان های بین راهی هدایت شان کنند.

نامجو با بیان اینکه ظرفیت اسکان و اطعام و پذیرایی موکب های اربعین نیز در سامانه موکب‌داران ثبت می‌شود، اعلام کرد: بر اساس آمار کمیته اعزام طوری ساماندهی شده که ان شاءالله برای اسکان و تغذیه مواکب مشکلی نیست. از ظرفیت کنسولگری های ایران در عراق برای مدیریت خدمات و جلوگیری از اسراف و اتلاف هم بهره مند می شویم.

وی درباره ظرفیت صحن حضرت زینب(س) برای اسکان زائران اربعین، بیان کرد: صحن حضرت زینب(س) در جوار حرم امام حسین(ع) در دست ساخت است و برخی جاهایی که سال های قبل برای اسکان استفاده می شد امسال درگیر ساخت و ساز است و اگرچه ظرفیت هایمان محدودتر شده اما با هماهنگی با عتبه حسینی هر جا که اخلالی در روند ساخت نباشد و از ایمنی لازم برخوردار باشد، به منظور اسکان زائران اربعین مورد استفاده قرار می گیرد. خوشبختانه کل مساحت صحن حضرت زهرا(س) یعنی ۲۳۰ هزار مترمربع در جوار حرم امیرالمومنین امام علی(ع) در اختیار زائران اربعین قرار می گیرد.

نامجو در پایان خاطرنشان کرد: زیارت اربعین شرایط خاص خود را دارد و از زائران تقاضا می شود رفتارشان را با فرهنگ مردم عراق به ویژه در موضوع زیارت هماهنگ کنند و پس از پیاده روی در کوتاه ترین زمان زیارت کرده و بازگردند تا با رعایت وضعیت، امکان خدمت دهی برای همه زائران فراهم باشد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یسنا کوچولو را دیده اید؟ / هلیکوپتر امداد برای پیدا شدن دختر گمشده به پرواز در آمد + فی...