محاسن روز جهانی مسجد


محاسن روز جهانی مسجد

یک محقق و مولف مسجدی نوشت: با توجه به اعتبار و پذیرش عمومی جمهوری اسلامی ایران، نامگذاری روز جهانی مسجد، نقش محوری و اصیل جمهوری اسلامی را در میان کشورهای اسلامی اثبات و ارتباطات جهانی با بهره‌گیری از ظرفیت خانه‌های خدا را تقویت کرد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان،«محمدعلی موظف رستمی»، نویسنده و پژوهشگر مسجدی به مناسبت فرا رسیدن ۳۰ مرداد ماه، روز جهانی مسجد یادداشتی اختصاصی را پیرامون محاسن و دستاوردهای نامگذاری روز جهانی مسجد در اختیار شبستان قرار داده است که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

مهمترین علت نامگذاری روزی به نام روز جهانی مسجد، بحث ظرفیت سازی است، به این معنا که نامگذاری روز جهانی مسجد ظرفیتی را برای مساجد ایجاد کرده است که ما از این طریق بتوانیم مباحث مسجدی را بیان و در کنار آن مسئله قبله اول مسلمین (مسجد الاقصی) را همواره مطرح نماییم. روز جهانی مسجد، یک ظرفیت دائمی است که از این طریق مسئله فلسطین نیز فراموش نشود و همواره در راس امور کشورهای اسلامی باشد.

از طرفی نامگذاری روز جهانی مسجد، می تواند موجب مشابه سازی ظرفیت هایی همانند روز جهانی مسجد باشد، تا از این طریق بتوانیم مباحث مربوط به مساجد و دنیای اسلام را مطرح نماییم.

نامگذاری روزی به نام روز جهانی مسجد، امتیاز ویژه ای برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود و نشان دهنده جایگاه و اثرگذاری جمهوری اسلامی و وحدت نظر حداکثری در میان کشورهای اسلامی پیرامون این پیشنهاد است.

معرفی جایگاه مسجدالاقصی در دنیا از دیگر محاسن نامگذاری روز جهانی مسجد است، این روز که به جهت به آتش کشیدن مسجدالاقصی توسط صهیونیسم های افراطی به عنوان روز جهانی مسجد انتخاب شده است، با پذیرش حداکثری از سوی کشورهای اسلامی مواجه شد و این نشان دهنده این موضوع است که بحث مسجد الاقصی و مسئله فلسطین می تواند به عنوان موضوع مهم و اولویت کشورهای مطرح شود.

با توجه به اعتبار و پذیرش عمومی جمهوری اسلامی ایران، نامگذاری روز جهانی مسجد، نقش محوری و اصیل جمهوری اسلامی را در میان کشورهای اسلامی تثبیت و به جهانیان ثابت کرد که ایران به عنوان ام القرای دنیای اسلام علاوه بر اینکه می تواند در رأس مباحث اسلامی و مربوط به دنیای اسلام قرار گیرد، در دیگر نقش ها نیز می تواند نقش اثرگذاری ایفا کند.

از دیگر محاسن نامگذاری روز جهانی مسجد، موضوع «دیپلماسی مسجد» است، با پیشنهاد روز جهانی مسجد جلوه و نماد دپیلماسی مسجد نیز در دنیا بروز و ظهور یافت، اگر چه در مورد دیپلماسی مسجد آنچنان که باید و در شان جمهوری اسلامی ایران اقدامی صورت نگرفته است، اما همین اقدام نامگذاری مسجد هم توانست جایگاه مسجد را بروز و ظهور نماید و بحث ارتباطات جهانی را با بهره گیری از ظرفیت های مساجد مطرح نماید و این موضوع را عینیت ببخشد که مسجد می تواند عامل همگرایی کشورهای اسلامی باشد.

اگر چه متاسفانه امروز شاهد دوگانگی در میان کشورهای اسلامی هستیم، اما باید کاری کنیم که این تششت ها و اختلاف ها به حداقل برسد و امت های اسلامی در جهت وحدت‌آفرینی گام بردارند. از این رو، حُسن دیگر نامگذاری روزی به نام روز جهانی مسجد، احیای کارکردهای وحدت‌آفرین مساجد است، این نقش از گذشته تاکنون مورد توجه بوده است اما در ادوار تاریخ شاهد کاهش و افزایش این کارکرد مساجد بوده ایم، نامگذاری روزی به نام روز جهانی مسجد می تواند وحدت و هم نظری میان کشورهای اسلامی در مورد جایگاه مسجد را تقویت نماید.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


16 شعر در مورد معلم کلاس اول؛ اشعاری زیبا و خواندنی