مسجدالاقصی سند مالکیت مسلمانان بر فلسطین است/ مسجد تراز اسلامی نباید به مسائل روز بی‌تفاوت باشد


مسجدالاقصی سند مالکیت مسلمانان بر فلسطین است/ مسجد تراز اسلامی نباید به مسائل روز بی‌تفاوت باشد

حجت‌الاسلام ابوالقاسمی با اشاره به اینکه مسجدالاقصی سندی بر مالکیت مسلمانان بر فلسطین است، گفت: به همین جهت رژیم صهیونیستی به دنبال حذف سابقه این مسجد است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، بیست و یکم اوت مصادف با ۳۰ مرداد، روزی است که مسجدالاقصی نخستین قبله مسلمین جهان توسط صهیونیست‌ها به آتش کشیده شد. آتش زدن مسجدالاقصی توسط صهیونیست‌ها موجب شد، دولت‌های اسلامی برای مقابله با خطر‌هایی که جهان اسلام و مقدسات اسلامی را تهدید می‌کند، جلسه ای را در «سازمان کنفرانس اسلامی» به این منظور تشکیل دهند. با پیشنهاد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران و با تصویب وزیران امور خارجه کشور‌های اسلامی در اجلاس تهران، سالگرد آتش زدن مسجدالاقصی توسط رژیم صهیونیستی به عنوان روز جهانی «مسجد» نامگذاری شد.

همزمان با روز جهانی مسجد و به منظور بررسی دلایل اهمیت مسجد الاقصی در فرهنگ اسلامی گفت و گویی با حجت الاسلام «محمدجواد ابوالقاسمی»، استاد حوزه و دانشگاه و معاون سابق بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و استاد حوزه و نویسنده کتاب «وظایف امام و ماموم در جلوه گاه حضور» ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

مسجدالاقصی در تاریخ اسلام از چه جایگاه و اهمیتی برخوردار است؟

با نگاه به آیات قرآن کریم و روایات اسلامی مشاهده می کنیم که مسجدالاقصی از جایگاه والایی در تاریخ اسلام برخوردار بوده و بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی به عنوان یکی از مساجد مهم و اولین قبله مسلمانان جهان مطرح بوده است.

مسجد الاقصی سمبل اسلامی بودن منطقه بیت المقدس و سندی برای مالکیت مسلمانان بر فلسطین است. از طرفی این مسجد به جهت موقعیت استراتژیک که در قلب خاورمیانه قرار دارد و از نظر موقعیت جغرافیایی و تاریخی خاستگاه و موطن پیامبران الهی بوده است. مسجد الاقصی در عصر ظهور نیز از جایگاه مهمی برخوردار خواهد بود. در کتاب صحیح بخاری از کتابهای معتبر اهل سنت نزول حضرت عیسی بن مریم(ع) را از آسمان در این نقطه به هنگام قیام حضرت مهدی(عج) تایید نموده و پیامبر(ص) نیز فرموده اند، در دوران ظهور حضرت عیسی(ع) در مسجد الاقصی پشت سر مردی از فرزندان من نماز می‌گزارد و پیوستن ادیان ابراهیمی بویژه مسیحیت به حضرت مهدی(عج) هم در این مکان مقدس اتفاق می افتد. بنابراین مسجد الاقصی از نظر سیاسی، تاریخی و تاثیر آن در آینده جهان از اهمیت بالایی برخوردار است.

هدف اصلی رژیم اشغالگر صهیونیستی از تسلط بر مسجدالاقصی، تخریب نمادهای اسلامی این مسجد و تبدیل آن به مکانی مقدس برای صهیونیست ها چه بوده است؟

مسجدالاقصی به امرالهی اولین قبله مسلمانان و نماد وحدت و وفاق امت اسلامی دنیای اسلام بوده است و در قرآن کریم نیز تاکید بر وعده نابودی اسرائیل و فتح این مکان مقدس توسط مسلمانان شده است. بر اساس اسنادی که از بیش از یک هزار سال قبل وجود دارد، مسجد الاقصی در سرزمینی که متعلق به مسلمانان است، بنا شده و به همین جهت رژیم صهیونیسی به دنبال حذف سابقه این مسجد است، تا بگوید بیت المقدس تعلقی به مسلمانان ندارد و به راحتی این سرزمین را غصب نمایند.

رژیم صهیونیسم به این مسئله واقف است که مسجدالاقصی مکانی است که بسیاری از مسلمانان و مسیحیان دنیا در عصر ظهور در این مکان مقدس به حضرت قائم(عج) می پیوندند و این مکان زمانی مرکز قدرت و عالم گیری اسلام می شود. علت نامگذاری روز مسجد هم به این دلیل است که جامعه جهانی نسبت جایگاه مساجد بویژه مسجد الاقصی واقف شود و به این مناسبت مساجد کانون توجهات مردمی قرار گیرد.

مساجد در صدر اسلام از کارکردهای بسیاری برخوردار بودند، چگونه می توان مساجد را به جایگاهی که در دوران صدر اسلام داشتند رساند؟

اگر مساجد آن گونه که خداوند در قرآن کریم در آیه۱۸ سوره توبه فرمود:«إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَـئِکَ أَن یَکُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِینَ، مساجد خدا را تنها کسانی آباد می کنند که به خدا و روز قیامت ایمان دارند و نماز برپا می کنند و زکات می دهند و جز از خدا نترسیده اند. امید است آنان از هدایت یافتگان باشند.» بدون شک همانند مساجد صدر اسلام کانون وحدت امت های اسلامی و مامن مردم قرار می گیرند.

مسجد پایگاه پرستش خدا است و همه برای تقرب و نزدیکی به پروردگار در خانه های خدا حضور می یابند. این مکان مقدس تنها مکانی برای حضور افراد و گروههای خاص نیست، بلکه خانه خدا است و هیچ کس حق مالکیت بر آن را ندارد. یکی از عوامل کم رونقی مساجد این است که عده ای آن را برای خودشان می دانند و این عامل اختلاف و موجب شده است که برخی در مساجد حضور نیابند.


مسجد تراز اسلامی علاوه بر مکان نیایش و عبادت خداوند، در چه محورهایی باید فعالیت کند؟

مساجد تا زمانی که محلی برای عبادت خدا و خدمت به انسان های محروم باشند، به شاخصه های مسجد تراز اسلامی نزدیک هستند. اما اگر در مسجد تنها نمازی خوانده شود و بعد از آن در آن بسته شود و نسبت به مشکلات جامعه اسلامی بی تفاوت باشد، چنین مسجدی پرفروغ نخواهد بود و مردم از چنین مساجد استقبال نمی کنند.

از دیرباز نقش مسجد در جامعه اسلامی نقش سازنده و محوری بوده است در صدر اسلام مساجد مکانی برای تعلیم و تربیت، وعظ و خطابه، نماز جماعت، رسیدگی به مشکلات مردم بودند. امروز هم مساجد باید در محور خدمت خالصانه و گره گشایی از مشکلات مردم تلاش کنند، در این صورت است که از کارآرایی لازم برخوردار خواهند بود. اگر مساجد کانون امید آفرینی مسلمانان باشند و مشکلات مادی و معنوی مردم در این مکان پیگیری شود ، مشکلات و آسیبهای اجتماعی کاهش می یابد.

از طرفی مسجد تراز اسلامی نباید مسجد خنثی و نسبت به مسائل روز جامعه بی تفاوت باشد. در چنین مسجدی ماموم و امام باید با وظایف خود در مسجد آشنا باشند و کارگزاران مسجد اعم خادم، هیئت امنا، مسئول بسیج وظایف خود را به درستی انجام دهند، دراین صورت است که مردم بویژه جوانان علاقه مند به حضور در مسجد می شوند.

مسجد باید زمینه حضور خانوادگی اهالی محله را فراهم نماید. در گذشته والدین به همراه فرزندانشان در مسجد حضور می یافتند و همین موجب می شد که کودکان از همان دوران کودکی مسجدی تربیت شوند و عاملی بر رونق مسجد بود، اما امروز در برخی مساجد کارگزاران مسجد اجازه حضور کودکان به مسجد را به دلیل شلوغ کردن و یا بازی در مسجد را نمی دهند.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی