در مسیر ترویج و اقامه نماز نباید منتظر تأمین اعتبار ماند


در مسیر ترویج و اقامه نماز نباید منتظر تأمین اعتبار ماند

حجت الاسلام قرائتی با بیان اینکه هرچه خرج نماز شود مهم است، گفت: منتظر اعتبار در اقامه نماز نباشید و از صفر شروع کنید.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام قرائتی، استاد قرآن و درس اخلاق در اولین اجلاسیه نماز در سپاه گفت: حرکت اجلاسیه نماز حرکت خوبی است اما برای دیر آغاز شدن این حرکت از خداوند باید عذرخواهی کنیم که اسیر نفس شده ایم اما راه جبران آن وجود دارد.

حجت الاسلام قرائتی با بیان اینکه موضوع اقامه نماز نیازمند به دعا است، افزود: کسانی که می خواهند نماز را اقامه کنند، ابتدا باید خود به نماز گرم باشند تا بتوانند دیگران را به این امر دعوت کنند. نماز مانند آمبولانسی است که خط ویژه می رود.

وی با اشاره به کارکردهای مختلف نماز خاطرنشان کرد: ازدواج، شهادت، زینت، طهارت و پاکیزگی همه با نماز گره خوردند و اگر عطر و زینت با نماز باشد، ثواب آن در هر دو رویکرد 30 رویکرد محسوب می شود.

وی با اشاره به اهمیت نماز از دیدگاه امام حسین (ع) در قیام عاشورا یادآور شد: نماز امام حسین در این ایام بسیار پیام با خود دارد، هم نماز است هم جنگ است و البته نمازی شکسته. مطالعه کنید و نماز را نه در کتاب های سنگین بلکه به قدر فهم خود دریابید و سپس برای همگان بازگو کنید. اسرار نماز را قطره قطره و آرام آرام درک کنید. گاهی نماز را باید ریا کرد. مدیر، مسئول و سردار و هر یک از ما نماز را در میان جمع بخوانید، مانند اقامه عزای امام حسین که در جمع شکل می گیرد.

استاد قرائتی تصریح کرد: ریا در نماز واجب است مانند ریا در خمس و ریا در زینت زن و مرد برای یکدیگر. ریا بر سه قسم است؛ واجب، مستحب و مکروه که ریا در نماز واجب است.

وی گفت: هرچه خرج نماز شود، مهم است. اگر نذری امام حسین و اطعام غذا از نذورات و ماه محرم کم شود، موجب حذف این ماه می شود؛ پس نذورات مهم هستند و هرچه در آن هزینه شود، بهتر است.

وی گفت: وضع نماز در برخی اماکن خوب نیست و این اجلاس نماز حرکت خوبی است. خداوند در نماز حقوق زن را نیز عنوان می کند. امام رضا (ع) می فرمایند نماز واجب شد برای اینکه قرآن مهجور نباشد. قرآن مانند مهندسی است که تمام راه معماری را به ما نشان می دهد.

استاد قرائتی با اشاره به درس های مهم قرآن در جامعه اسلامی تصریح کرد: در برنامه ای از من خواستند برای کاهش ازدیاد نسل حضور یابم و قبول نکردم زیرا این امر خلاف قرآن است، چرا اولاد را کم کنید قناعت را بیاموزید.

وی خاطرنشان کرد: منتظر تامین اعتبار در نماز نباشید و از صفر شروع کنید. هر کاری را که بخواهید انجام دهید راه آن را پیدا می کنید و اگر نخواهید انجام شود بهانه آن را پیدا می کنید. نماز را خط سیاسی نکنید و همه را به مسجد دعوت کنید. در هر شهری شیوه تفسیر نماز را ارایه کنید، تفسیری که عوام بفهمند و خواص بپسندند.

استاد قرائتی اظهار داشت: تفسیر نماز را در بیست دقیقه برای مردم عنوان کنید. در 20 دقیقه اول مستمع آماده شنیدن و یادگیری است. اگر شروع به تفسیر کردید نهضت تفسیر را در پیش بگیرید و از افراد خوش بیان در تفسیر استفاده کنید.

انتهای پیام/

پایان پیام/34

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک